رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران امروز از توهین یکی از مدیران شهرداری به اعضای شورا عصبانی بود. ارائه تفریغ بودجه سه سال متوالی در یک جلسه به نظر حمزه شکیب غیرمنطقی بود و وقتی به اعضای شورا گفت نمیشود تفریغ بودجه را در نیمساعت بررسی کرد یکی از معاونان شهردار که در جلسه حاضر بود این را نظر شخصی شکیب دانست و به او یادآوری کرد که فقط یک حق رای دارد و بقیه اعضا با او موافق نیستند.
شکیب که آخرین روزهای حضورش در شورای شهر را تجربه میکند این گفته معاون شهردار را تاب نیاورد و جلسه را ترک کرد. شکیب میگوید شهرداری حتی نیازی نمیبیند که تفریغ بودجه و مسائل مالی به صورت دقیق بررسی شود و از شورا توقع دارد که بدون تحقیق لازم به این موضوع رای دهد. کاری که امروز شورای شهر بدون شکیب انجام داد و به تفریغ بودجه سال ۸۹ رای داد.
اگر شکیب در جلسههای بعدی شورا شرکت نکند آخرین روز حضور او در شورا وداعی تلخ محسوب میشود. رئیس همیشه معترض کمیسیون عمران شورا حتی در آخرین روزهای شورا هم دست از اعتراض به آنچه او تخلفهای شهرداری میداند، برنداشت و با اوقات تلخی شورا را ترک کرد.
شهرام خالقی، حسابرس مستقل شورا در این جلسه گزارش تفریغ بودجه را ارائه کرد. بر این اساس در آمدها و منابع شهرداری تهران در بودجه اصلاح شده جمعا مبلغ ۷ هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان به ترتیب شامل ، ۵ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان در بخش درآمدها و مبلغ ۲ هزار و ۴۴ میلیارد تومان در بخش منابع در دو بخش نقدی و غیر نقدی تصویب شده بود.
در این گزارش آمده درآمدها و منابع تحقق یافته در سال ۸۹ جمعا به مبلغ ۸ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان رسید که در بخش نقدی ۸۸ درصد نسبت به رقم پیشبینی شده افزایش داشت و در بخش غیر نقدی هم با افزایش 111 درصدی روبرو بود.
خالقی حسابرس مستقل شورا در گزارش خود گفت: در تفریغ بودجه که بودجه عملیاتی با صورت های مالی و ثبت شده تطبیق داده می شود مشخص شد که در آمدها و منابع در مقایسه با مصوبه شورا در بخش نقدی مبلغ ۷۰۳ میلیارد تومان و در بخش غیر نقدی معادل ۵۱۱ میلیارد تومان علی رغم مصوبه شورا تحقق پیدا نکرده است. همچنین در بخش درآمدها و منابع با وجودی که مصوبه شورا وجود نداشته است به ترتیب مبلغ ۶۲۹ میلیارد تومان در بخش در آمدها و مبلغ 215 میلیارد تومان نیز در بخش منابع شهرداری در سال ۸۹ وصولی داشته است.
او همچنین به هزینه های عمرانی سال ۸۹ برای ۸۳۱ پروژه تعریف شده اشاره کرد و گفت: از دیگر موضوعاتی که در تفریغ بودجه به آن رسیدیم، هزینههای عمرانی سال ۸۹ برای ۸۳۱ پروژه معادل ۴۱۰ میلیارد تومان کمتر از بودجه ابلاغی نهایی پرداخت شده است؛ همچنین بودجه ۱۸۹ پروژه کمتر از 50 درصد بودجه مصوب تخصیص یافته و ۱۰۲ پروژه نیز که بودجه مصوبی معادل ۵۶۰ میلیارد تومان چیزی حدود ۱۲ درصد از بودجه عمرانی را شامل می شد اعتبار تخصیص یافته نداشتهاند.
حسین محمد پورزرندی، معاون مالی واداری شهرداری تهران، در اینباره توضیح داد و گفت: در نتیجه تفریغ بودجه که نتیجه نهایی حسابرسی با صورتهای مالی و تطبیقی سال ۸۹ بوده است رقمی معادل ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بخش عمرانی و ۹۶۷ میلیون تومان در بخش جاری مغایریت اعلام شده است.
معاون شهردار تهران معتقد است اگر برخی پروژهها با وجود داشتن ردیف اعتباری شروع نشدهاند دلایل منطقی برای آن وجود دارد ولی پروژههای دیگری که درحال انجام بودند نیاز به بودجه بیشتر داشتند.
حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا در زمانی که هنوز در جلسه حضور داشت از شهرداری خواست گزارشی از چگونگی جابجایی ردیفهای اعتباری پروژههای عمرانی که بودجه مصوب داشتهاند ولی اعتبارشان در جاهای دیگر هزینه شده است تهیه کند.
حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران، نیز با اشاره به برخی بندهای مغایریت بودجه عملیاتی سال ۸۹ با بودجه مصوب گفت: در بسیاری موارد، عملکرد با بودجه مصوب همخوانی ندارد.
به گفته او تفریغ بودجه مطابق برنامه و آنچه عمل شده ارائه شده است بنابراین آنچه ما شاهدیم این است که بودجه مخالف برنامه عمل شده است. مغایرتهای بودجه نشان میدهد که برآورد صحیحی بر هزینهکردها نبوده که این اختلاف نظر مدیریتی را نیز نشان میدهد.
مهدی چمران نیز یادآور شد آنچه برای برخی اعضای شورا مورد سوال است چگونگی وضعیت پروژههای عمرانی و نحوه هزینهکرد در آنها است. به گفته رئیس شورا بسیاری از جابجاییهای بودجهای براساس مصوبه شورا و اصلاحیههایی است که در حین اجرای بودجه آوردهاند که این موضوع هم بیشتر به نحوه نادرست و پیشبینی نشده اعتبارات مورد نیاز پروژهها برمیگردد.
براساس این گزارش بعداز استماع سخنان اعضا شورا و حسابرس مستقل، ماده واحده گزارش تفریغ بودجه سال ۸۹شهرداری قرائت و به رای گذاشته شد که در نهایت با اکثریت آراء به تصویب رسید.
براساس ماده واحده فوق نسخهای از گزارش تفریغ بودجه سال ۸۹ شهرداری تهران به مراجع مربوطه از جمله وزارت کشور و سازمان بازرسی کل کشور، همچنین نسخهای دیگر نیز به شهرداری تهران ابلاغ و موظف میشود که تصمیمهای لازم و ایجاد ساز وکار مناسب برای اصلاح ساختارها و سیستمهای مالی و اجرایی مربوطه را اخذ کند و پیگیر علل و یا عواملی باشد که انحرافهای بودجهای و مالی را ایجاد کردهاند.
تصویب تفریغ بودجه شهرداری در میان اعتراض شکیب به بیدقتی شورای شهر برای بررسی وضعیت مالی شهرداری و ابهامهای اساسی در این بودجه نشان از عجله مدیریت شهری به پایاندادن به مسائل مالی شهرداری است. گویا هیچکس دوست ندارد میراث شورای سوم در شورای چهارم بررسی شود./ CHN