تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1396 - ساعت : 10:43

کد مطلب: 24771 چاپ به اشتراگ گذاشتن

گزارش مهر از پشت صحنه برنامه تلویزیونی وارش؛

روایت ۳۰ قصه در «وارش»/ مسجد فرح آباد جان گرفت

مازندشورا: ساری - ۳۰ قصه کوتاه زندگی در ویژه‌برنامه وارش شبکه تبرستان روایت می‌شود و قهرمانان این قصه‌ها، از جنس آدم‌هایی هستند که در گوشه و کنار ایران و مازندران زندگی می‌کنند.

مازندشورا:خبرگزاری مهر - علیرضا نوری کجوریان - گروه استان‌ها: ویژه‌برنامه ترکیبی و تولیدی وارش همزمان با ضیافت افطار از شبکه مازندران پخش می‌شود و این برنامه توانسته در جذب مخاطبان موفق عمل کند اما به اعتقاد تهیه‌کننده، انتظارها از این برنامه همانند ویژه‌برنامه ماه‌عسل است در حالی امکانات ما در برابر این برنامه ناچیز است.

حوالی ساعت ۱۹ عصر به لوکیشن ضبط و پخش برنامه در مسجد تاریخی فرح‌آباد، ۳۰ کیلومتر خارج از شهر ساری و نزدیک ساحل دریا می‌رسیم و گروه مشغول تهیه و پخش زنده برنامه هستند. از درب ورودی مسجد تاریخی فرح‌آباد که به نظر می‌رسد متروکه شده است، داخل می‌شویم و اولین چیزی که توجه مان را جلب می‌کند، پیشخوان تهیه بلیت است و زن و مرد سالخورده‌ای پشت این میز نشسته‌اند و گویا از صبح تا عصر کمتر کسی برای دیدن بنای تاریخی مراجعه می‌کند و اصراری برای تهیه بلیت ندارد.

در محوطه مسجد، حوضچه‌ای دیده می‌شود که در سه ضلع آن دوربین برنامه وارش مشغول ضبط برنامه است و در ضلع دیگر آن دکور برنامه که از چند نیکمت چوبی تشکیل‌شده، به چشم می‌آید و مجری برنامه مشغول صحبت کردن با دختر و پسر معلول و پدر آنان است.

وارش، آدم‌های جدیدی را به مازندرانی‌ها معرفی می‌کند، قهرمانانی که قصه زندگی‌شان را برای مردم روایت می‌کنند و سراسر این داستان، ایثار، گذشت و فداکاری است

وارش، آدم‌های جدیدی را به مازندرانی‌ها معرفی می‌کند، قهرمانانی که قصه زندگی‌شان را برای مردم روایت می‌کنند و سراسر این داستان، ایثار، گذشت و فداکاری است.

پیام ابراهیم پور مجری برنامه مشغول صحبت کردن با دختر و پسر معلولی به نام سکینه و رضا است و در گوشه دیگر تصویر پدر این خانواده دیده می‌شود، کودکانی که به‌رغم محدودیت جسمی، با سخت‌کوشی تحصیل می‌کنند و می‌توانند الگوی برای دیگر دانش آموزان باشند.

پشت‌صحنه وارش، عوامل تولید و منشی صحنه و تهیه‌کننده و دیگران حضور دارند و در گوشه‌ای نیز، روحانی حضور دارد که قرار است به‌عنوان کارشناس مذهبی به جلوی دوربین رود و زمانی که آیتم اول به پایان می‌رسد، مجری خطاب به روحانی می‌گوید: حاج‌آقا هشت دقیقه دیگر در خدمت شماییم.

بعد از چند دقیقه پخش آیتم ضبط‌شده و تولیدی دوباره مجری وارد فضای گفتگو با خانواده حسنی که دختر و پسر معلولشان، سوژه امروز برنامه شده، می‌شود و از مادر خانواده که معلم نیز هست، می‌خواهد تا قصه زندگی‌اش را روایت کند.

مادر می‌گوید ۲۴ سال و شش ماه سابقه معلمی دارم و ... که مجری صحبت‌هایش را قطع می‌کند و می‌گوید: قصه زندگی‌تان را از ابتدا تعریف کنید و مادر ادامه می‌دهد دریکی از روستاهای منطقه و در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدم و پس از طی دوران ابتدایی از طریق نهضت سوادآموزی ادامه تحصیل دادم و سرانجام معلم شدم.

قصه زندگی مادر از ازدواج و تولد فرزندان و باسواد کردن اهالی روستا و غیره ادامه می‌یابد و گپ و گفت مجری با رضا و سکینه و پدرشان بخش‌هایی از برنامه وارش را تشکیل می‌دهد.

پشت‌صحنه وارش آرام و فضای صمیمی بین گروه حاکم است، همه‌چیز سرجایش قرار دارد و یکی از تصویربرداران، نان‌های خردشده‌ای را برای ماهی‌هایی که داخل حوضچه قرار دارند، می‌ریزد و تصویر، ماهی را نشان می‌دهد که برای نوک زدن به نان به سطح آب می‌آیند.

با گفتن سه، دو، یک از سوی منشی صحنه، مجری برنامه به‌اتفاق کارشناس مذهبی از عمق صحنه قدم‌زنان به سمت دکور برنامه می‌آیند و گپ و گفتشان درباره مسائل دینی و روزه‌داری ادامه می‌یابد.

ویژه‌برنامه ۸۰ دقیقه‌ای و مناسبتی وارش از بخش‌های گوناگونی نظیر وله، ترانه، پلاتو، آیتم هنرمندان، آداب و رسوم ماه مبارک رمضان، آیتم مسجدوماه رمضان، سی قصه کوتاه، گزارش، روزه اولی ها، پیام رسان اجتماعی، ۳۰ نکته از نهج البلاغه، مهمان، پخش اذان، پیامک مخاطبین، کارشناس ونریشن تشکیل‌شده است و دقایقی قبل از افطار به پایان می‌رسد و گروه به سمت سفره افطار می‌روند.

رقیه یحیی زاده تهیه‌کننده ویژه‌برنامه وارش که سالهاست درزمینهٔ تهیه و تولید برنامه‌های مناسبتی سابقه دارد در حاشیه برنامه در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: ویژه‌برنامه وارش از بخش‌های مختلفی مانند قصه‌گویی محلی و بومی، کارشناس مذهبی، معرفی مشاغل سخت مانند معدن، کارکنان نیروی دریایی و ... تشکیل‌شده و اقدام به تهیه گزارش از وضعیت کار وزندگی آنان شده است.

وی درباره انتخاب مسجد تاریخی فرح‌آباد و دوری ۳۰ کیلومتری از استودیو ضبط و پخش جام جم می‌گوید: دوری از استودیو سازمان و تهیه و پخش در محیط دیگر سختی‌های خاص خود را دارد و اعضای گروه مجبورند هرروز مسیر شهرهای دیگر مانند قائم‌شهر و بابل را برای تولید برنامه طی کنند و به مسجد تاریخی فرح‌آباد بیایند.

ضبط و پخش برنامه در مکان‌های تاریخی سبب آشنایی مردم با این مکان‌ها نیز خواهد شد

یحیی زاده ادامه می‌دهد: تاکنون اقدام به تهیه و تولید برنامه‌های مناسبتی در دیگر مکان‌های تاریخی نظیر خانه فاضلی و کلبادی نیز کرده‌ام و ضبط و پخش برنامه در مکان‌های تاریخی سبب آشنایی مردم با این مکان‌ها نیز خواهد شد.

تهیه‌کننده ویژه‌برنامه وارش یادآور شد: مسجد تاریخی فرح‌آباد نیز از بناهای تاریخی منحصربه‌فرد استان مازندران به شمار می‌رود و حتی بسیاری از مردم ساری از وجود چنین بنای باارزشی بی‌خبر هستند و این برنامه به‌نوعی در معرفی این اثر نقش‌آفرین بوده است.

وی درباره استقبال مخاطبان از ویژه‌برنامه ضیافت افطار و وارش نیز می‌گوید: توقع از برنامه‌های مناسبتی بسیار بالاست و ما مجبوریم با امکانات و بودجه محدود با برنامه‌های دیگر شبکه‌ها مانند ماه‌عسل رقابت کنیم و برخی نیز برنامه‌های استانی را با برنامه‌های شبکه‌های سراسری قیاس می‌کنند.

یحیی زاده تصریح کرد: این وضعیت در حالی است که شاد هزینه دکور یک برنامه مناسبتی در شبکه سراسری به‌اندازه یک ماه هزینه تولید برنامه‌هایی نظیر وارش است.

این تهیه‌کننده همچنین با اشاره به اینکه دیرهنگام و چند روز مانده به ماه رمضان، تولید و پخش برنامه وارش تصویب و به ما واگذارشده است، این تأخیر را هم در فشردگی کار و برخی ناهماهنگی‌ها تأثیرگذار دانست.

ساعت حوالی ۱۲ و ۳۰ دقیقه شب است و کار گروه وارش به پایان می‌رسد و قرار است گروه دیگری در همین لوکیشن برای ضبط برنامه سحری آماده شوند و مسجد فرح‌آباد در ماه رمضان، کاربری تصویری و مناسبتی پیداکرده و جان تازه ای پیدا کرده است.

عکس: محسن هدایتی


منبع : مهر - مازندران

برچسب ها : #برنامه #تاریخی #ویژه‌برنامه #برنامه‌های #مناسبتی #فرح‌آباد #می‌گوید #تولید #می‌کند #تهیه‌کننده #ادامه #می‌رسد #رمضان #مانند #مشغول #می‌دهد #مذهبی #افطار #خانواده #کارشناس #معرفی #روایت #گزارش #دقیقه #درباره #تشکیل‌شده #پایان #مکان‌های #مکان‌ها #آشنایی #سراسری #هزینه #ساری #گفتگو #سابقه #اقدام #می‌یابد #وضعیت #استودیو #بخش‌های #می‌آیند #تصویر #حوالی #لوکیشن #دوربین #آدم‌های #امکانات #ماه‌عسل #تولیدی #ضیافت #مازندران #مخاطبان #جدیدی #مازندرانی‌ها #سکینه #تحصیل #پشت‌صحنه #دارند #فداکاری #ایثار #قهرمانانی #زندگی‌شان #سراسر #داستان #روحانی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : روایت ۳۰ قصه در «وارش»/ مسجد فرح آباد جان گرفت

*

*


X https://sport45.site/