آخوندی و چالش‌های پیش‌رو

مازند شورا: می‌توان به جرات گفت که در حال حاضر مهم‌ترین اولویت وزیر باید ساماندهی به وضعیت بازار مسکن به ویژه قیمت باشد/ نوسازی بافت فرسوده از مهم‌ترین مشکلات حوزه مسکن است./ کیفیت پایین ساخت‌و‌ساز در کشور/ تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره/ تفکیک وزارت راه و شهرسازی و ...

مازند شورا: بالاخره عباس آخوندی وزیر شد؛ وزیری که قرار است در مهم‌ترین اقدامش بازار توفان‌زده مسکن را آرام کند.

حال که آخوندی توانسته رای اعتماد مجلس را کسب کند لازم است ابتدا اشاره درباره‌ای به بیوگرافی وی کنیم. وی 56 سال سن دارد و مدرک دکترای اقتصاد سیاسی خود را از کالج رویال هالووی لندن کسب کرده است.

با انتخاب آخوندی به عنوان سکاندار وزارت راه و شهرسازی روزنامه «جهان‌صنعت» اقدام به انتشار مهم‌ترین مشکلات حوزه و شهرسازی کرده که در ادامه می‌آید.

بازار مسکن

می‌توان به جرات گفت که در حال حاضر مهم‌ترین اولویت وزیر باید ساماندهی به وضعیت بازار مسکن به ویژه قیمت باشد زیرا چند سالی است که این بازار در رکود سنگینی گرفتار شده است که وزیر مسکن باید سیاست‌هایی برای کنترل بازار مسکن و اجاره‌بها و خرید و فروش مسکن داشته باشد و این‌گونه نباشد که بازار مسکن از رکود خارج شود و معاملات رونق پیدا کند اما همراه با آن قیمت مسکن در بخش خرید و فروش و اجاره‌بها روند صعودی به خود بگیرد. آقای وزیر باید در نظر داشته باشد که تجربه ثابت کرده همزمان با رونق معاملات، افزایش قیمت هم صورت می‌گیرد پس در بند اول وزیر مسکن باید قیمت مسکن را سر و سامان دهد.

بافت فرسوده

 نوسازی بافت فرسوده از مهم‌ترین مشکلات حوزه مسکن است. بارها طی سال گذشته شاهد زلزله‌هایی با قدرت بیش از شش ریشتر بودیم که بسیاری از هموطنان را دغدار کرد این در حالی بود که مسوولان همواره اعلام کردند اگر این خانه‌ها زودتر نوسازی می‌شدند شاهد این میزان تلفات جانی و مالی نبودیم. بافت فرسوده در تهران خود داستان مفصلی دارد که آمارها نشان می‌دهد میزان اندکی از این بافت نوسازی شده است. اگر بخواهیم به سراغ مقصر برویم که افراد زیادی در این امر شریک هستند؛ ساکنان این بافت که به دلیل نداشتن توان مالی و ... در نوسازی این بافت‌ها همکاری نمی‌کنند، دولت که تاکنون برنامه ضربتی و کاربردی برای نوسازی این بافت‌ها به کار نگرفته و تنها هر وزارتخانه به جدال با وزارتخانه دیگری مشغول است و همواره اعلام می‌کنند که در این خصوص کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد. امید است وزیر منتخب به دور از این فضا به افرادی بیندیشد که در این خانه‌ها زندگی می‌کنند و هر لحظه امکان دارد جان خود را از دست دهند.

حوادث ساخت‌و ساز

کیفیت پایین ساخت‌و‌ساز در کشور. متاسفانه در حال حاضر شاهد ساخت ساختمان‌هایی هستیم که هیچ تضمین کیفیتی در ساخت آنها به چشم نمی‌خورد. ساخت‌و‌ساز تنها در ساختمان‌هایی خلاصه شده که تنها 20 سال عمر مفید دارند در صورتی که این ساختمان‌ها قرار است سرمایه ملی کشور باشند اما متاسفانه در جریان ساخت با وجود گذشت سال‌ها، همچنان از روش سنتی استفاده می‌شود و به جای به کارگیری نیروی ماهر این پروسه به دست افراد غیرمتخصص افتاده است. حاصل آن هم تلفات جانی بالا بر اثر ریزش آوار به خصوص گودبرداری غیراصولی است.

آخوندی باید زمینه حضور افراد متخصص در ساخت‌و‌ساز را فراهم کند و بتواند عمر مفید ساخت‌و‌ساز را افزایش دهد.

مسکن مهر

از مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده، پروژه مسکن مهر است. عده‌ای ثبت‌نام کرده‌اند و هراز چندگاهی خبر می‌رسد که به علت گرانی در تمامی اقلام ساختمانی باید پول بیشتری بپردازند.

عده‌ای دیگر در پرداخت اقساط و آورده به شدت مشکل دارند. جمع کثیری از افراد هم آورده نقدی را پرداخت کرده، اقساط را هم می‌پردازند اما متاسفانه از کمترین امکانات رفاهی محروم هستند. آب، برق، گاز و فاضلاب مشکل ساکنان شهرهای جدید است که وزیر جدید باید توجه بیشتری به این امر داشته باشد زیرا هر چقدر هم به این پروژه اعتقادی وجود نداشته باشد اما طرف مقابل وزارتخانه، مردمی قرار دارند که تنها امیدشان سکونت در همین واحدهاست.

اگر بخواهیم از مشکلات بخش‌های دیگر این پروژه سخن بگوییم شاید چند صفحه روزنامه هم کافی نباشد اما بخش دیگر مشکلات پیمانکارانی هستند که قرار است ساخت این پروژه را ادامه دهند. آخوندی باید به گونه‌ای در مقابل این افراد مدیریت کند که سازندگان باز هم تقاضای افزایش قیمت ساخت را نداشته باشند و پروژه‌ها را تعطیل نکنند.

پروژه‌های نیمه‌کاره

تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره. همانطور که آمار نشان می‌دهد پروژه‌های بسیاری کلنگ خورده اما پیشرفت فیزیکی نداشته است. این پروژه‌ها گاهی اوقات آزادراه‌هایی بوده‌اند که وضعیت نامناسبشان موجب مرگ و میر بسیاری شده امثال این بزرگراه‌ها «جاده مرگ» بود که اخبار بسیاری از تصادفات در این جاده و مرگ رانندگان به گوش رسیده است. آخوندی باید این پروژه‌ها را با توجه به اهمیتی که دارد طبقه‌بندی کرده و برای تکمیل آنها برنامه‌ریزی کند. از پروژه‌هایی که کلنگ‌زنی آن به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد آزادراه تهران- شمال است که آخوندی وعده تکمیل آن را داده است. بد نیست تکمیل این پروژه که دیگر به یک رویا تبدیل شده در دوره وزارت آخوندی سر و سامان بگیرد. این پروژه رکوددار وعده مسوولان است و نباید نام این وزیر هم به جمع وعده‌دهندگان اضافه شود.

تفکیک وزارتخانه

بررسی جدی تفکیک وزارت راه و شهرسازی. با توجه به اینکه آخوندی پیش از رای اعتماد مجلس بارها اعلام کرد که تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیاز به کار کارشناسی و زمان 6 تا 9 ماهه دارد فعالان این بخش و بسیاری از مسوولان دولتی معتقدند که این ادغام از ابتدا اشتباه بوده و باید برای سازماندهی به اوضاع راه و مسکن این وزارتخانه از هم جدا شود به همین جهت لازم است این اقدام در برنامه‌های اصلی وزیر قرار گیرد.

حمل‌و‌نقل ریلی

صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور به لحاظ اینکه سفر با قطار برای مردم صرفه اقتصادی دارد و با قیمت‌های فعلی بسیاری دیگر سفر هوایی را به دست فراموشی سپرده‌اند باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. از نوسازی ناوگان ریلی گرفته تا سر و سامان دادن به اوضاع تعرفه‌ها از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است. وزیر راه و شهرسازی باید بداند که مدیران بخش ریلی همواره معتقدند که تعرفه‌های فعلی جوابگوی هزینه‌های آنان نخواهد بود در مقابل مردم دیگر کشش پرداخت هزینه‌های بالاتر را ندارند و انتظار دارند قیمت در این بخش افزایش نیابد.
در اینجاست که کنترل این بخش کمی دشوار می‌شود و نیازمند تدبیر برنامه راهبردی ویژه‌ای است. علاوه بر آن در حال حاضر پروژه‌های ریلی نیمه‌تمام بسیاری در کشور وجود دارد که مجریان آن همواره از کمبود اعتبارات خبر می‌دهند و انتظار مساعدت دولت هستند. اتمام این پروژه‌ها خود مانند گذشتن از هفت خان رستم است.

حمل‌و‌نقل هوایی

صنعت هوایی کشور از جمله صنایعی بود که امسال مشتریان خود را نقره‌داغ کرد. افزایش نجومی نرخ بلیت هواپیمایی در سال گذشته موجب شد تا میزان متقاضیان سفرهای هوایی کاهش یابد. در مقابل بسیاری از فعالان این حوزه از این وضعیت شکایت داشته و به دنبال گرفتن کمک از دولت هستند. بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که همواره مطرح بوده از سایر مباحثی است که منتقدان و موافقان خاص خود را دارد. فعالان حوزه هوایی از موافقان سرسخت آزادسازی قیمت سفرهای هوایی هستند در مقابل نمایندگان مجلس معتقدند که با این اتفاق به مردم فشار مضاعف وارد شده و موجب گرانی دوباره می‌شود.

نوسازی ناوگان هوایی از دیگر مشکلات است. همان‌طور که مدیرعامل یکی از ایرلاین‌های کشور اعلام کرده است در حال حاضر تنها 10 درصد از هواپیماهای کشور از تکنولوژی روز دنیا برخوردارند.

هم‌اکنون 224 فروند هواپیما در کشور وجود دارد که 98 فروند آن زمینگیر هستند به این جهت نوسازی این ناوگان باید مدنظر قرار گیرد.

حمل‌و‌نقل جاده‌ای

در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای هم که دیگر نیازی به تکرار مکررات نیست زیرا سالانه بسیاری از شهروندان جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند. در حال حاضر بسیاری از بزرگراه‌ها و جاده‌ها در شهر و روستا نیاز به توجه ویژه دارند. کافی است وزیر منتخب با خودرو شخصی خود سری به جاده‌های کشور بزند آنقدر ماشینش در چاله می‌افتد که عمق اسفناک وضعیت جاده‌ها را درک می‌کند.

در بخش دیگر هم راه‌هایی وجود دارند که مردم هنوز سعادت ورود به این راه‌ها را نداشته‌اند از جمله این بزرگراه‌ها می‌توان به آزادراه تهران- شمال اشاره کرد که سال‌هاست نیمه‌کاره باقی مانده است. از این قبیل پروژه‌ها بسیار است که در دوره وزیر جدید نیاز توجه بیشتر به آنها حس می‌شود.

حمل‌و‌نقل دریایی

درحمل‌ونقل دریایی مشکل اول نابسامانی اپراتوری بندر شهیدرجایی است که هر یک روز سردرگمی باعث عدم‌النفع قابل توجهی برای کشور می‌شود.

عدم تبدیل ایران به هاب منطقه که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری نامناسب در بنادر اقیانوسی و استراتژیک رخ داده است و قطع ارتباط خطوط کشتیرانی بین‌المللی با ایران به دلیل تحریم‌ها مشکلات فراوانی برای این بخش به وجود آورده است. از دیگر مشکلات کندی حرکت به سمت بنادر نفت سوم است که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب در اراضی پشتیبانی بنادر و دارا نبودن حمل‌ونقل ترکیبی متناسب با ظرفیت‌های کشور رخ داده است./ معماری نیوز

آخوندی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برنامه عباس آخوندی