اختصاصی مازندشورا: امروز فضای وب و فضای مجازی در حال پیشی گرفتن از دنیای واقعی است. این یک واقعیت است که فضای مجازی، ارتباطاتمان را تغییر داده است. این تغییرات در فضای رسمی نیز دیده میشود و به یکی از بازوهای روابط عمومی فضای اداری تبدیل شده است. امروز نمیتوان سازمان موفقی را یافت که علاقهای نداشته باشد در فضای وب حضور داشته باشد.
با نگاهی گذرا به وب سایتهای شهرداریهای استان در مییابید که وب سایت (شهرداری ساری) از نظر محتوا از سایر شهرهای استان بهتر فعالیت میکند.
البته گرافیک نامناسب، حتی فونت عربی وب به شدت تو ذوق میزند، همچنین به نظر میرسد این تارنما قابلیت انتشار محتوی ویدئویی را ندارد که میتوان امیدوار بود به زودی این موارد بهبود پیدا کنند.
اولین نکتهای که در وب سایت شهرداری ساری دیده میشود این است که دیگر شاهد بزرگنمایی و ستایش مهدی عبوری نیستیم، اتفاقی که در گذشته معمول بود و باعث آسیب به شهردار میشد. و به جای آن؛ در وب سایت شهرداری، فضاهایی برای معاونتها، مناطق، سازمانهای تابعه در نظر گرفته شده است که به تولید محتوا میپردازند.
شاید مهمترین اقدام روابط عمومی شهرداری در آنچه که مشهود است ایجاد فضای تعاملی است، به نحوی که کاربران می توانند از طریق سایت و سامانه پیامکی با روابط عمومی شهرداری ارتباط برقرار نماید.
که بیشک بخش اعظمی از این تغییرات محسوس نتیجه آموزشهای پشت پرده برای پرسنل این مجموعه میباشد.
در کنار توجه گسترده روابط عمومی به همهی بخشها، به پیریزی کمپینها و طرحهایی نیز پرداخته است.
برای نمونه، روابط عمومی و امور بين الملل شهرداری ساری بخشی را تحت عنوان (ساری گردی) در پرتال خود راه اندازی نموده كه با رجوع به آن میتوان در هر هفته با سه بنای تاريخی، محله قديمی، چشم انداز طبيعی يا يكی از مشاهير ساری آشنا شد.
این کمپین اگر به درستی پیگیری شود میتواند به تولید محتوا برای ساری کمک کند. مازندشورا چندی پیش به مسالهی (روابط عمومی شهری) و ضعف محتوایی برای شهر پرداخته بود.
یا طرح ("کاغذ اخبار") یکی دیگر از فعالیتهایی که این روزها قرار است در قالب کاغذ نشر و در تابلوی اعلانات شهرداری نصب شود.
شاید نمونهی تقریبا موفق این چنین طرحهایی را شهرداری تهران تحت عنوان وقایع تهرانیه منتشر و در مترو توزیع میکرد. کاغذ اخبار حتی میتواند با تشکیل کارگروهی حرفهای و با بهرهگیری از جوانان خوش ذوق ساروی پربارتر پیگیری شود.
این یک واقعیت است که فرایند روابط عمومی و وب سایت شهرداری ساری حرفهای تر رفتار میکند. اما این تغییر فرایند از کجا نشات میگیرد؟
«یاسر رضازاده» معاونت روابط عمومی شهرداری که از روزهای ابتدایی زمستان سال گذشته به این سمت منصوب شده، کارشناس ارشد ارتباطات است و با تجربهی روابط عمومی نظام مهندسی استان در حال اعمال تغییرات مناسب را در روابط عمومی شهرداری ساری است. وی در انتخابات گذشته مسئولیت معاونت تبلیغات و رسانه دکتر روحانی در استان مازندران را برعهده داشت.
حال باید شاهد بود که آیا رضازاده میتواند روزهای موفق خود در نظام مهندسی استان را در روابط عمومی شهرداری ساری نیز استمرار بخشد؟ و مازندارن میتواند این سبک جدید و نسبتا حرفهای در زمینهی روابط عمومی را به خود ببیند؟