کندی اجرای پروژه‌های راهسازی مازندران/ تزریق بودجه‌های استانی برای طرحهای مهرماندگار

مازند شورا: از آنجایی که اجرای طرحهای مهر ماندگار در استانها دارای ردیف های بودجه ای مستقل ملی بوده است ولی ظاهرا مسئولان راه و شهرسازی مازندران، بودجه پروژه های ملی استانی را صرف طرحهای مهرماندگار کردند که این امر سبب کندی اجرای پروژه های راهسازی در مازندران شده است.

مازند شورا: موضوع طرح مهر ماندگار یکی از طرحهای دولت دهم احمدی نژاد بوده که با هدف اتمام پروژه های نیمه تمام در کشور بنا نهاده شد.
 
این طرح در ابتدا با هدف توسعه سریع زیرساخت ها و تزریق منابع ملی برای افتتاح پروژه های نیمه کاره چندین ساله، آغاز شده ولی به دلیل محدودیت بودجه ای دولت در اجرا دچار کاستی ها و در برخی مواقع تغییراتی شده است.
 
به گونه ای که سال گذشته که دولت با محدودیت بودجه ای برای اجرای طرح های مهر ماندگار مواجه شده بود، به ناچار و بدور از ضوابط قانونی استانداران و روسای شورای برنامه ریزی و توسعه استانها را مکلف کرد برای تکمیل سریع پروژه های مهر ماندگار استان، از سایر منابع تملک دارایی ملی - استانی که صرف انجام پروژه های بزرگ ملی دیگر می شود، استفاده کنند.
 
بر اساس گفته عده ای از پیمانکاران حوزه راهسازی در مازندران، بسیاری از پروژه های ملی - استانی که باید ظرف دو سال گذشته تامین اعتبار و بهره برداری می شد، به دلیل تزریق منابع این پروژه ها به سمت مهر ماندگار با کندی اجرا و در برخی مواقع تعطیلی پروژه ها مواجه شده است.
 
اتمام پروژه های ملی - استانی راهسازی نیازمند اعتبار 300 میلیاردی
 
هم اکنون بیش از دهها طرح ملی - استانی در حوزه راهسازی در مازندران وجود دارد که اتمام این پروژه ها به اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال نیاز دارد.
 
بهروز یاسمی، مدیر پروژه بهسازی محور اصلی گلوگاه - دامغان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هم اکنون سه شرکت اشکور، پل صنعت کارون و چگل سوادکوه مسئولیت بازسازی این محور مواصلاتی کشور را برعهده دارند، اظهار داشت: این پروژه از سال 85 آغاز شده و قرار بوده ظرف سال 89 تا 90 به بهره برداری برسد ولی به دلیل کمبود منابع اعتباری، در ردیف پروژه های نیمه کاره راه و شهرسازی مازندران باقی ماند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر دو شرکت اشکور و پل صنعت کارون، کلیه عملیات بهسازی محور تحت مدیریت خود را به اتمام رساندند، افزود: شرکت چکل سوادکوه با وجود عدم تخصیص مناسب منابع مالی، پروژه مورد نظر خود را دارای 60 درصد پیشرفت فیزیکی کرده در حالی که سه پیمانکار این پروژه بالغ بر 30 میلیارد ریال از اداره کل راه و شهرسازی طلب دارند.
 
تاکید بر توجه نماینده شرق مازندران برای تکمیل پروژه های راهسازی
 
مجری پروژه تعریض کمربندی غربی قائم شهر با اشاره به اینکه تزریق منابع پروژه های ملی - استانی به سمت پروژه های مهر ماندگار، خلاف قوانین بودجه ای است، از نماینده مردم شرق مازندران در مجلس که خود عضو کمیسیون عمران مجلس است خواستار پیگیری برای رفع سریع مشکل نقدینگی پیمانکاران حوزه راهسازی و اتمام سریع پروژه های راهسازی استان باشد.
 
وی با بیان اینکه مازندران دارای پیمانکاران بومی متعدد و مجربی بوده که در پروژه های بزرگ راهسازی کشور و استان نظیر تعریض و چهار خطه کردن محور هراز، احداث راه روستایی پل سفید - محمود آباد، احداث خط آهن غرب کشور،  احداق قطعات قزوین - تنکابن اجراهای موفقی داشتند، افزود: صحیح نیست که اجرای برخی پروژه های مهر ماندگار استان به پیمانکاران غیربومی داده و پیمانکاران استان با تعطیلی پروژه های خود به دلیل کمبود منابع مواجه شوند.
 
یاسمی با اشاره به اینکه احداث هر کیلومتر راه اصلی شامل خاکبرداری، خاکریزی و روسازی بالغ بر 10 میلیارد ریال هزنیه دارد، افزود: با وضعیت فعلی تحریم ها و کمبود قیر و مصالح راهسازی، اکثر پیمانکاران راهسازی مطالبه های میلیاردی از وزارت راه داشته و بدهکاران بزرگ کارخانجات مصالخ راهسازی کشور شدند.
 
وی بیان داشت: پروژه راه دسترسی گلوگاه - دامغان از پروژه های مهم استان بوده و نقش مهمی در کاهش طول سفر مردمان استانهای سمنان و مازندران دارد بنابراین اهتمام مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مازندران برای تکمیل سریع پروژه هایی از این دست در استان امری ضروری و بدیهی به نظر می رسد.
 
تعطیلی پروژه های ملی - استانی بواسطه بهره برداری مهر ماندگار
 
این فعال حوزه راهسازی گفت: گرچه پروژه هایی نظیر تعریض محور هراز و سوادکوه و تکمیل آزاد راه تهران - شمال از نیازهای اساسی توسعه راههای استان می باشد ولی نباید لحاظ قرار دادن این پروژه ها در لیست مهر ماندگار، سبب شود تا پروژه های ملی - استانی با کندی و توقف مواجه و بودجه این پروژه ها به سمت مهرماندگار معطوف شود.
 
پروژه بهسازی محور اصلی گلوگاه - دامغان به طول 135 کیلومتر توسط سه پیمانکار در حال اجرا بوده که با تزریق 30 میلیارد تومانی اعتبارات ملی، ظرف سالجاری باید بهره برداری شود.
 
عملیات اجرایی این پروژه در سال 85 آغاز و مقرر شد پروژه فوق ظرف سه سال در سال 88 به بهره برداری برسد که به دلیل کمبود اعتبارات، ناتمام ماندن این پروژه وارد سال چهارم خود شده است.
 
مازندران هم اکنون دارای محورهای شریانی هراز، کندوان، سوادکوه، گلوگاه، رامسر، کیاسر بوده و محورهای این استان سالانه، پذیرای بیش از 20 میلیون گردشگر و 13 میلیون تردد خودرویی هستند./ مهر
 

راه ،حمل و نقل، کمربندی،مازندران،مهر ماندگار