اختصاصی مازندشورا: جلسات محفلی منتخبین پنجم ساری برای توزیع مسئولیت ها شاید پیش از آنکه صحت انتخابات ساری تایید شده باشد آغاز شد.
نشست های شبانه برخی از منتخبین پنجمین دوره شورا در یک رستوران منتسب به یکی از مدیران شهری تا جلسات برخی دیگر از منتخبین با شخصیت های اصلاح طلب همچنین برخی نشست های دونفره در سازمان های تابعه شهرداری در رایزنی منتخبین شورا با روسای سازمان ها سبب شد بیش از آنکه انتخاب شهردار مورد توجه باشد توزیع مسئولیت ها در شورای پنجم مورد توجه باشد مسئله ای که در دوره گذشته با حاشیه هایی نیز مواجه بوده است، انتخاب هیئت رئیسه شورای چهارم طی چهار سال، هر بار با حاشیه هایی مواجه بود. از آبستراکسیون برخی اعضا تا درگیری لفظی.
نقش محمد آقامیری به عنوان شخصیت حقوقدان و باتجربه ی ادوار شورای شهر ساری در مدیریت انتخابات هیئت رئیسه شورای چهارم محوری و کلیدی بود. به نظر میرسد در شورای پنجم خلاء وجود این سیاست مدار که هم در تعیین هیئت رئیسه شورا و هم در انتخاب شهردار ابتکار عمل را در دست داشت، محسوس باشد.
اهمیت انتخاب رئیس، اعضای هیئت رئیسه، نماینده شورا در شورای شهرستان و نمایند شورا در شورای استان و همچنین انتخاب اعضای کمیسیون ها در شورای شهر ساری کمتر از انتخاب شهردار نیست.
اگر چه میزان تعداد آرای منتخب شورا در توزیع مسئولیت ها ملاک عمل نمی باشد اما آرای قابل توجه قاسم قاسمی در انتخابات شورای پنجم از یک سو، همچنین نسبت نسبی وی با شهردار ساری از سوی دیگر سبب شده است با وجود آنکه قاسمی منتخب اول شورای پنجم، اولین دوره کار شورایی را تجربه می کند، کانون توجهات برای ریاست شورا باشد ولی به نظر می رسد با توجه به عدم تجربه ی کار شورایی مساله ی ریاست وی به سال های بعد موکول گردد.
عباس نجاریان ساروی به عنوان منتخب دوم شورای پنجم ساری که بیش از هر چیزی چهره ی ورزشی وی مطرح است، تقریبا جزو بی حاشیه ترین اعضای شورا در مسائلی همچون انتخابات هیئت رئیسه می باشد. به نظر می رسد در این دوره نیز وی ترجیح دهد بیش از آن که برای خود اقدامی نماید به شکل مستقیم در انتخاب شخصی غیر از خود برای ترکیب هیئت رئیسه و رئیس شورا نقش آفرین باشد.
سید مسعود مدینه منتخب سوم شورای پنجم شهر ساری جوانی که توانسته است در شورای چهارم نایب رئیسی شورا و عضویت در شورای شهرستان را تجربه نماید. اخیرا در برخی از محافل خصوصی از مدینه به عنوان گزینه ی جایگزین مهدی عبوری در شهرداری ساری نیز نام برده می شود. همین مساله شاید سبب شود وی از جایگاه ریاست شورا و بوروکراسی های آن فاصله گیرد.
فرامرز نقیبی نفر چهارم منتخب شورای پنجم شهر ساری اگر چه در انتخابات شوراها چندان جدی ورود پیدا نکرده و با تبلیغات حداقلی راهی شورا شده است؛ اما به نظر می رسد در انتخابات هیئت رئیسه شورا، عزمی جزم و راسخ داشته باشد. نقیبی به علت عضویت در شورای سوم و چهارم مجموعا 10سال سابقه ی کار شورایی و ده ها سال سابقه ی کار اجرایی داشته است. شش سال عضویت در شورای استان و سه سال ریاست این شورا در کنار شخصیت فعال و برون گرای وی سبب شده است، بسیاری از روسای شوراهای استان در کشور که اینک در سمت هایی ملی و استانی مسئولیت دارند، با نقیبی آشنایی داشته باشند. وی که یک دوره حضور نافرجام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارد به سبب قرارگیری در لیست امید برای انتخابات شورای پنجم ساری و همچنین سوابق فعالیت وی در شوراهای بالادست این امکان را فراهم می سازد که در صورت نپذیرفتن ریاست شورای شهر ساری نماینده ی شایسته ای در شورای عالی استان و حتی شورای عالی استان ها باشد، تا بتواند با نقش آفرینی در تدوین لوایح شورای عالی استان ها به مجلس، منویات خود را پیگیری نماید.
سید علی آقامیری منتخب پنجم شورای پنجم، فردی که به عنوان یکی از چهره های شاخص لیست امید مطرح بوده و از حمایت های چهره های برجسته اصلاح طلب استان نیز برخوردار بوده است. علی آقامیری شخصیتی فرهنگی دارد؛ اگر چه سابقه ی حضور در شورا را ندارد اما رایزنی ها برای ریاست شورای شهر او آغاز شده است. او که از تجربه و حمایت محمد آقامیری و نفوذ کمال آقامیری برخوردار است، امیدوار است بر صندلی ریاست شورا بنشیند. این برادر شهید که از رزمندگان پیش از انقلاب نیز می باشد علاوه بر حمایت چهره های متنفذ سیاسی اصلاح طلب در میان چهره های ارزشی نیز محبوب و قابل احترام است.
اسفندیار عشوری سوادکوهی منتخب ششم شورای پنجم شهر ساری، در حالی که افکار عمومی انتظار آرای بیش تری در سبد رای اسفندیار ساری داشت اما نتیجه ی انتخابات سبب شد از جریان منتسب به عشوری، تنها وی راهی شورا گردد. چرا که در انتخابات شورای پنجم می توان از افرادی مانند سید علی حجازی، اسفندیار عشوری و برخی دیگر علاوه برنامزد انتخابات به عنوان یک جریان و طیف اثرگذار نیز نام برد. عشوری از جمله چهره های جریان غیرهمسو با شهردار ساری در انتخابات شورای پنجم بوده است. شاید بخش اعظم رای ایشان با وجود قرار گیری در لیست امید حاصل سال ها فعالیت مدیریتی و سیاسی خود وی باشد. عشوری از معدود مدیران اجرایی استان است که حتی منتقدان سیاسی وی نیز نسبت به توان بالای اجرایی او معترف هستند. مدیرکل اسبق راه مازندران به نظر می رسد راه به ریاست شورا نبرد و به عنوان تنها اپوزسیون شورا مطرح باشد.
کوروش یوسفی ساداتی منتخب هفتم شورای پنجم ساری، اگرچه در انتخابات شورای چهارم نیز چهره ای گمنام در ایام انتخابات داشت، اما نتیجه ی انتخابات او را به عنوان پدیده ی انتخابات گذشته مطرح کرده است. کوروش یوسفی در انتخابات شورای چهارم از آرای پنهانی برخوردار بود. وی اگرچه یک تجربه ی ناموفق در انتخابات مجلس شورای اسلامی را تجربه کرده است و آن چنان که باید، از سوی جریان سیاسی خود مورد حمایت قرار نگرفته است اما او با اتکا به پشتوانه ی فرهنگی و اجتماعی و سبقه ی سیاسی خویش، حضور مجددی در انتخابات شورای شهر داشت. یوسفی با وجود سابقه ی عضویت در شورای استان و عضویت در شورای چهارم شهر ساری اما به دلیل همسویی با دولت دوازدهم و نزدیک شدن سیاسی وی به حزب اعتدال و توسعه بیش از آن که به ریاست شورا بیاندیشد به مناسب اجرایی و مدیریتی کلان می اندیشد.
علی جان شمشیربند منتخب هشتم شورای پنجم ساری، تنها با سبقه ی نظامی در شورای آتی است که انگیزه ی سرداری در شورا را نیز دارد. از شمشیربند می توان به عنوان رئیس همیشه حامی عبوری نام برد. اگرچه در سال آخر ریاست وی در شورای چهارم ساری شاهد توزیع ناصواب کمیسیون های تخصصی میان اعضای شورای چهارم بوده ایم اما به نظر می رسد به دلیل کم انگیزگی برخی دیگر از اعضای شورای پنج ساری برای کسب کرسی ریاست، علی جان شمشیربند تنها علی آقامیری را به عنوان رقیب خود ببیند. در هر حال شمشیربند در جلسه ی اول شورا، ریاست سنی را تجربه خواهد کرد.
علی اکبر زلیکانی منتخب نهم شورای پنجم ساری که به علت سال ها تجربه ی مدیریتی در دستگاه های مرتبط با استانداری و نیز تحصیلات تخصصی مرتبط حوزه ی شهری یکی متخصص ترین اعضای شورای چهارم و پنجم ساری است.زبان تیز و برنده ی وی در شورای چهارم و انتقادات صریح از برخی همکاران خود تا درگیری و برخورد فیزیکی نیز پیش رفت. زلیکانی را می توان پر سروصدا ترین عضو شورای آتی ساری دانست. همین مساله شاید شانس ریاست شورای وی در شورای پنجم را به حداقل برساند اما نکته ی حائز اهمیت این که شورای پنجم از تخصص، تجربه و توان بالای فنی او می تواند در ریاست و عضویت در کمیسیون های تخصصی بهره گیرد. مساله ای که در شورای چهارم چندان مورد توجه قرار نگرفته است. زلیکانی را می توان به عنوان یکی از فعال ترین عضو و به زبانی دیگر چشم شورا در نظارت میدانی بر اقدامات شهرداری تصور کرد.