مازند شورا: با گذشت هر روز به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بیشتر نزدیک خواهیم شد و بی تردید با انتخاب نفرات اصلی انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن شورای شهر، یکی از ماهیتهای برگزاری این دوره انتخابات بحث تبلیغات برای نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهاست که بتوانند در مدت زمان قانونی تبلیغات، برنامه و توان مدیریتی خود را به مردم ارائه دهند.
در چنین شرایطی در کنار فضاهای رسانهای فضاهای شهری به خصوص فضاهای عمومی بهترین مکان برای تبلیغات کاندیداها در سطح شهرها و روستا به شمار میرود. هرچند بر اساس قوانین انتخابات نوع و چگونگی تبلیغات برای کاندیداها معین و مشخص شده است اما تجربه برگزاری انتخابات دورههای گذشته همواره مؤید این مطلب بوده است که برخی از کاندیداها و تیمها و هواداران آنها از قوانین تبلیغات انتخابات تخطی کرده و برای تبلیغ فرد یا گروه مورد نظر خود به حریمها و فضاهای عمومی شخصی تجاوز کردهاند و دامنه تبلیغات خود را به هر جا گسترش دادهاند.
اما در چنین شرایطی در برخی از موارد رقابت شدید و نزدیک یک یا چند کاندیدا، حامیان این افراد یا گروهها به هیچ چیزی در شهرها رحم نکرده و برگههای تبلیغات را روی در، دیوار منازل، روی درختان، روی المانهای شهری همچون تیرهای چراغ برق، چراغهای راهنمایی و رانندگی نصب کرده تا بتوانند فرد یا گروه مورد نظر خود را در نظر و دید سایر افراد قرار دهند. در این میان عدهای از حامیان برای پرشور کردن تبلیغات انتخابات از صندوق پست گرفته تا صندوق صدقات را با بروشور و انواع پوسترها میپوشانند.
هرچند لازم است تا تبلیغات به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد تا مردم شناخت بهتری از کاندیدا به دست بیاورند اما تخلف از قوانین خود اولین گام برای زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان و مردم است که باید پس از برگزاری انتخابات هزینههای آن از جیب شهروندان برای پاکسازی این فضاها خارج شود.
وقتی نامزدها میان تبلیغات گم می شوند!
متاسفانه در بسیاری از موارد برخی از هواداران کاندیداها چشم بسته حتی به حریم خصوصی افراد برای تبلیغات راه باز میکنند و برای تبلیغ بهتر، به اموال شخصی مردم و شهروندان هم رحم نمیکنند که این اقدام نسنجیده سبب میشود برخی از این عمل نامزدها اعلام نارضایتی کنند.
در این میان، هرچند مدیریت شهری در راستای وظیفه ذاتی خود در بخشهای مختلف فضاهای ویژهای را برای تبلیغات در سطح شهرها در نظر گرفته است و در این زمینه حتی برخی فضاهای پرتابل را نیز فراهم ساختهاند تا این افراد بتوانند به تبلیغات بپردازند ولی عدهای از هواداران در رقابت سنگین فقط به فکر آن هستند که شهر را از چهره یک فرد یا یک گروه پر کنند. یکی مأمور چسباندن پوستر از سوی یک کاندیدا است و دیگری مأمور چسباندن و پوشاندن پوسترهای چسبیده روی این فضاهای تبلیغاتی. در زمان تبلیغات عدهای حتی به فضاهای پیاده راهها نیز توجه کرده و با چسباندن پوسترهای دارای برچسب، فضای پیاده راهها را نیز از پوستر و بروشور بینصیب باقی نمیگذارند.
در دوره حاضر همزمانی انتخابات شوراها با ریاست جمهوری بر دامنه تبلیغات خواهد افزود با این حال علاوه بر آنکه انتظار میرود حامیان و هواداران افراد یا گروههای کاندیدای این دو انتخابات به بهترین شکل ممکن از فضاهای شهری برای تبلیغ استفاده کنند این انتظار هم بجاست که شیوه تبلیغ صحیح، خود بهترین شکل برای تبلیغ پایبندی به قانون خواهد بود.
شهروندان قربانی تبلیغات نامزدها
متاسفاننه در برخی از موارد تخلف و تخطی از قوانین تبلیغات آنچنان افزایش مییابد که هواداران با تبلیغات خود و شیوههای نامناسب به گونهای اقدام به رقابت تبلیغاتی میکنند که عملاً میتوان گفت این افراد تبلیغ روی اعصاب مردم را نشانه گرفتهاند.
در این شرایط، با اعلام اسامی افراد تأیید صلاحیت شده یا بهتر بگوییم احراز صلاحیت شده تبلیغات نیز به صورت رسمی آغاز شده و باید منتظر ماند و دید چه کسی یا چه گروهی بر رعایت حقوق شهروندان و عمل به قانون بیشتر پایبند است؟
تهران یرس