آیا وقت آن نرسیده تا مسئولان به فکر ایجاد المان‌های شهری تازه‌ای باشند؟/لزوم استفاده از المان‌های بومی در شهرهای مازندران

اختصاصی مازندشورا: شاید برای شروع بهتر باشد از جمله‌ی معروف کرسیتوفر الکساندر یاد کنیم: شهر یک اثرهنری بزرگ است که آفرینندگانی به وسعت خود و به تعداد جمعیتش دارد.

مازندشورا: المان به ساخاتار یا ترکیبی پیکره وار گفته می‌شود که با داشتن جنبه‌ی تزئینی و ساختمانی با هوشیاری طراح بتواند یک نظام هندسی و تعادلی پایدار و زیبارا بوجود آورد.

بطور کلی باید گفت المان‌های مختلف در منطقه‌های متفاوت می‌تواند به عنوان یک عنصر سمبلیک و شاخصه‌ی شهری به حساب بیایند؛ افکار عمومی را درگیر خود کرده و بیان‌گر هویت آن منطقه، شهر و ... باشد.

یکی از اهداف المان‌ها می‌تواند اطلاع رسانی و معرفی منطقه‌ای خاص به لحاظ تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و ویژگی‌های خاص مردم آن منطقه بوده و یا به اتفاق یا رویداد خاصی در منطقه‌ی مزبور اشاره کند.

یکی از جذابیت‌هایی که المان شهری را درگیر خود می‌کند همان ماندگاری و جاودانه شدن آن است؛ به عنوان مثال، ایجاد یک فضای زیبا و یک اتمسفر هنری در سطح شهر‌ها نیز باعث  خارج شدن چهره‌ی شهر از یکنواختی و رنگ و ساختار تکراری است.

شایان ذکر است که المان با مجسمه تفاوت دارد.

همین امر موجب شده است تا در برخی نواحی استان، مسئولین ذی‌ربط به سادگی از کنار مقوله‌ی المان و فلسفه‌ی آن عبور کرده و به ساخت بناهای بی‌ربط و بی‌معنی روی آورند؛ بناهایی که بدون درگیر ساختن ذهن شهروندان مستقیماً منظور خود را می‌رسانند و همین امر باعث می‌شود مردم به آن توجه خاصی نکنند.

تفاوت عمده‌ی المان و مجسمه آن است که المان نیازمند نگاهی انتزاعی است و افکار یک فرد را درگیر فلسفه‌ی خود می‌کند، نیازمند صرف وقت و دقت کردن است که خود باعث توقف فرد در آن منطقه می‌شود و نکته‌ی مهم‌تر ماندگاری آن است اما مجسمه معمولاً یکنواخت‌ است ولی باید گفت که در برخی موارد مجبور به استفاده‌ی مجسمه نیز هستیم.

ما در اکثر شهرهای مازندران شاهد المان‌های عملکردی-بیانی هستیم و از ساخت المان‌های شهری و نمایشی عقب مانده‌ایم.

می‌توان به جای ساخت یک میدان که در وسط آن فقط صندلی و فضای سبز است، یک المان نمایشی با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی آن منطقه طراحی نمود که خود جلوه‌ای جذاب به چهره‌ی شهر می‌بخشد؛ با ساخت المان‌های شهری می‌توان به جایی رسید که بیانگر هویت، شخصیت و عصاره شهر در یک ساختار نمایان شود و دربرخی موارد از نام خود شهر نیز معروف‌تر ‌شود.

باید گفت در این حوزه استان ما عملکرد نامناسبی نداشته اما باید افزود که علاوه بر المان‌های ثابت شهرهای مازندران که سال‌هاست نام آن‌ها را می‌شنویم بهتر است که مسئولین به فکر ساخت المان‌های جدید و مربوط به فرهنگ غنی مازنی باشند.

لزوم استفاده از تفکرهای بومی برای ایجاد المان‌های جدید در شهرهای استان می‌تواند خود بهانه‌ای باشد برای جذب افکار عمومی و نیز گردشگران؛ پس از گذشت سال‌ها، همچنان در مازندران شاهد المان‌های قدیمی هستیم و به ندرت شهری دست به ایجاد المان زده است.

تغییر المان‌ها، فضای ساختاری و پیکره شهر همزمان با تغییر نوع زندگی‌ها، گسترش جمعیت شهری باید مدنظر مسئولان قرارگیرد چراکه باید به نقطه‌ای برسیم که وقتی اسمی از مازندران به میان آمد، افکار برروی المان‌های جدید در اکثر نقاط استان جلب شود.

در ادامه نمونه هایی از المان های ساخته شده توسط شهرداری ساری را مشاهده می کنید:

عکس از محمد علیزاده

شهرداری مازندران استان مازندران شهرداری ساری آمل بابل رامسر المان شهری المان شهری در مازندران