اختصاصی مازندشورا: در ابتدای این نشست درمورد حضور خبرنگاران در دورهی جدید شورا بیان شد: شورا با خبرنگاران که نماینده افکار عمومی هستند معنا پیدا میکنیم و بدون خبرنگاران معنایی نداریم؛ نیاز به داشتن چنین فضای مناسبی برای انتقال اطلاعات بین شورا و مردم می باشد و برای اثربخشی بیشتر شورا باید رسانهها صدای ما باشند.
زلیکانی با اشارهای کوتاه به گام برداشتن در جهت حضور شهروندان در جلسات علنی شورا نیز افزود: حقی است که باید به شهروندان اختصاص یابد و باید مردم خود ناظر بر جلسات باشند.
در ادامهی این نشست به موضوعاتی همچون گردشگری، فاز دوم ملل، نیروگاه زبالهسوز ساری، حقوق و مزایای پرسنل شهرداری، بدهیهای شهرداری، درآمدهای پایدار، انتقال زبالههای ساری به منطقه چاردانگه، پروژههای راهسازی، بودجهی شهرداری، فضای سبز و مبلمان شهری، ترافیک شهری و حمل و نقل عمومی و ... پرداخته شد.
نماینده مردم ساری در این نشست موضوعات مختلف در ابعاد متفاوتی را مطرح نمود و در ادامه خلاصهای تیتروار از مباحث مهم را مطالعه میکنید:
- * فازدوم بوستان ملل گره خورده با صنعت گردشگری و به عنوان یکی از مهمترین رکنهای پیشرفت اقتصاد استان و ساری است.
- * برخلاف فاز اول که بیشترین همکاریها صورت گرفت اما در فاز دوم از جانب دستگاههای متولی همانند شرکت آب منطقهای، استانداری، فرمانداری و جهاد کشاورزی و ... مخالفتهایی صورت گرفت که باعث به تأخیرافتادن ادامهی پروژه شده است و با پیگیریهای شورا، شهردار، بقیه دستگاهها و نماینده ولیفقیه در استان فاز دوم به بهرهبرداری خواهد رسید.
- * فاز دوم ملل علاوهبر ماهیت گردشگری و ترافیکی، ماهیت توسعهیابی محلهای سکونت غیررسمی و به آبادانی مناطق ضعیف ساری کمک خواهد کرد.
- * طرح جامع مدیریت پسماند در استان مازندران تدوین نشدهاست.
- * تصمیمات جزیرهای نمیتواند راهحل مناسبی درمورد مشکلات زباله و پسماند ساری باشد.
- * بررسیهای گستردهای همچون ارزیابیهای زیستی برای مدیریت پسماند لازم است.
- * میزان اعتبار تخصیص داده شده به نوشهر در این مورد بسیار بیشتر از ساری میباشد درحالی که ساری پیشقدم در این راه بوده است و به علت تعداد زبالههای تولیدی اولویت مهمتری به شمار میآید.
- * نیروگاههای مخلوطسوز گزینهی مناسبی نیست.
- * نیروگاه زبالهسوز ساری برای بهرهبرداری نیاز به زمان بیشتری دارد.
- * حقوق پرسنل شهرداری طبق قانون پرداخت شده است.
- * تأخیر در پرداخت ممکن است اتفاق افتاده باشد.
- * شهرداری در شش ماه اول سال کمترین و در سه ماه سوم سال بیشترین درآمد را دارد.
- * شهرداریها در شهرهایی مانند ساری، شش ماه اول سال بیشترین پروژهها را دارند.
- * میزان مطالبات شهرداری ساری از بدهکاریهای خود بیشتر است.
- * همهی شهرداریهای کشور در بحث درآمدهای پایدار مشکل دارند.
- * شهرداریها به علت خودگردان بودن برای درآمدزایی پایدار دست و پنجه نرم میکنند.
- * بجای واسطه در بازار و اقتصادهای شهری، اگر شهرداری واسطه شود خود به درآمدی پایدار شهرداری تبدیل میشود.
- * نبود طرح جامع زیست محیطی در استان نمی شود به شهرداریها و ... خردهای گرفت.
- * بیش از 25 میلیارد هزینه حمل زبالههای شهری به مناطق دفن زباله در چاردانگه داریم.
- * با ارتباط بیشتر مردم با نمایندههایشان میتوان جلوی برخی فسادها و .. را گرفت.
- * سختترین دستگاه اداری در کشور شهرداریها هستند.
- * در شهرداری علاوهبر بحث پرداختهاست، بحث درآمد نیز درمیان است.
- * منابع شهرداریها در چندسال اخیر به شدت محدود شده است.
- * اعداد و ارقام تصویب شده برای شهرداریها نیز بطور کامل پرداخت نمیشده است.
- * مهدیعبوری با استفاده از ردیف در بودجهی سنواتی مصوب مجلس شورای اسلامی استفاده کرده است.
- * شهرداری ساری برای رسیدن به شرایط مناسب خود با زکاوت شهردار توانست به اخذ بودجههای کلان برسد.
- * عبوری برای زندهکردن منابع مالی شهرداری با کوشش در چند حوزه و با حمایت اعضای شورا دست به ایجاد درآمدهای ناپایدار کوششی زده است.
- * بطور مثال از شرکتهای دولتی که بصورت بازرگانی اداره میشوند مثل یک ساختمان تجاری با آنها برخورد میشود و عبوری توانست تمامی مطالبات شهرداری بعد از انقلاب را بدست آورد.
- * سرانهی فضای سبز در شهر را به رقم استاندارد نزدیک خواهیم کرد.
- * اختصاص دادن یک خط ویژهی تاکسی از فرهنگ به قارن و برعکس در دستور کار قرار دارد.
- * از راههای مختلف در حوزه ترافیک شهری درحال فعالیت هستیم.
- * مانیتورینگ را در ساری به حداکثر خواهیم رساند.
زلیکانی در مورد موضوع هیئتهای مذهبی که چندی پیش در فضای رسانهای حاشیهساز شده بود افرود:
خوشحالیم از اینکه شور حسینی روزبهروز درحال افزایش است؛ از نام امام حسین نباید استفاده ابزاری کرد زیرا این دستگاه شوخی ندارد.
درسال گذشته به برخی هیئتهای مذهبی کمک شد اما باید درنظر گرفت که 7/5 میلیارد تومان بودجهی فرهنگی است و این بودجه باید در چندین شاخه اختصاص یابد و بودجهی مذهبی حدود یک میلیارد و نهصد میلیون تومان است که دوباره این مبلغ خود در چند حوزهی مختلف باید هزینه شود.
باید افزود که شهرداری تنها طبق ماده 16 و 17 قانون شوراها میتواند این بودجهرا هزینه کند.
علی اکبر زلیکانی ادامه داد: چرا امسال شهرداری نتوانست این هزینهها را پرداخت کند؟
این بودجه در اختیار شهرداری است و زمانیکه شهرداری همچنان به کسبههای سال گذشته بدهکار است، چگونه میتواند دوباره هزینه کند؟
شهرداری به علت اولیتبندیهایی که موجود است و با این مقدار اندک بودجهای که به آنها اختصاص میشود، مجبور به هزینه کردن این مبالغ در حوزههای دیگر میباشد.
مهدیعبوری شخصی است که پای حق و حقوق شهرداری ایستاده است و به هرشکل ممکن درحال اخذ این منابع میباشد اما برخورد زنندهی برخی رسانهها در این حوزه و زیر سؤال بردن شهرداری در این حوزه کمی ظلم به اوست.
نمیشود از جاهای مهم گذشت و به جای دیگری کمک کرد!
عبوری با تمام قوت درحال ادارهی این شهر است ولی با وجود اختصاص یافتن بودجههای اندک نمیشود از او خردهای گرفت و اوضاع امروز او همانند پدری است که جیبش خالیست و بچهاش از او وسیلهای میخواهد.
امروزه هیئتهای مذهبی برای برخی افراد و رسانهها تبدیل به ابزاری برای ایجاد فضای متشنج در ساری شده است اما از همه لحاظ این چنین رفتاری به دور از آداب رسانهایست.
نائب رئیس شورای شهر ادامه داد: بعضی هیئتها دستاویزی شده اند برای برخی از مسئولین!
اینگونه رفتارها پایهریزی برخی اهداف انتخاباتی است. آیا کمبود بودجه در شهرداری ساری را باید به چنین جهتی سوق داد که شهرداری با برگزاری هئیتهای مذهبی مخالف است؟! پس کمکهای سالهای گذشته چه بوده است؟
مظلوم واقع شدن مهدیعبوری و جنگیدن وی در جبهههای مختلفش را نباید نادیده گرفت و وظیفهی ماست که برای عبوری تنشی ایجاد نکنیم؛ نادیده گرفتن تمامی فعالیتهای وی در سالهای قبل به دور از انصاف است.