چرخش توسعه گردشگری سوادکوه بر‌مدار سابق/زمان‌بر بودن طرح‌های گردشگری سوادکوه به‌شرط زمان‌دهی

تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1396 - ساعت : 22:08

کد مطلب: 35354 چاپ به اشتراگ گذاشتن

گزارش فارس از یک‌سالگی همایش توسعه شهرستان سوادکوه بر‌پایه گردشگری

چرخش توسعه گردشگری سوادکوه بر‌مدار سابق/زمان‌بر بودن طرح‌های گردشگری سوادکوه به‌شرط زمان‌دهی

مازندشورا: چرخش توسعه گردشگری شهرستان سوادکوه بر‌مدار سابق است و زمان‌بر بودن طرح‌های گردشگری به‌شرط زمان‌دهی باید مورد نظر قرار گیرد.

مازندشورا: 8 آبان سال  1395(mazandaran.farsnews.com/news/13960529000410) درج‌ شد.

 

* 78 اداره، انجمن و نهاد برای گردش چرخه توسعه گردشگری

برطبق یکی از نظرات اعلام‌شده در این همایش 78 اداره، انجمن و نهاد برای گردش چرخه توسعه گردشگری باید مورد توجه باشند.

جلسه بررسی نتایج همایش گردشگری شهرستان سوادکوه با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار‌شد که مدیران دولتی و خصوصی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

* تغییر نگاه؛ هدف اصلی برگزاری همایش توسعه شهرستان سوادکوه

فرماندار سوادکوه در جمع فعالان بخش گردشگری شهرستان سوادکوه با اشاره به برگزاری همایش توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری که مهر‌ماه سال گذشته برگزار شد، گفت: برگزاری همایش توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری به منظور تلنگری برای نگاه جدی‌تر به موضوع گردشگری در شهرستان بود.

وی با بیان اینکه تغییر نگاه از اهداف اصلی برگزاری همایش توسعه شهرستان سوادکوه بود و این موضوع تا 80 درصد محقق شد، افزود: چند‌برابر‌شدن ورود گردشگران خارجی و تور‌های گردشگری به سوادکوه از نتایج تغییر‌نگاه در حوزه گردشگری سوادکوه است.

عبدالجواد توحیدی‌مقدم، توجه به گردشگری تخصصی، برگزاری تور‌های فرهنگی، سیاحتی و مذهبی به عنوان زنجیره‌های به‌پیوسته، خاطر‌نشان‌کرد: سوادکوه علاوه بر معبر عبور گردشگران  باید به عنوان مقصد گردشگران هم مورد توجه قرار گیرد و تأثیر گردشگری بر گردش اقتصادی شهرستان و لزوم همکاری و همراهی مردم و ادارات و نهاد‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی به همراه استفاده از تجربیات موجود مورد توجه قرار‌گیرد.

رئیس شورای اداری شهرستان سوادکوه، جذب گردشگر را از اهداف اصلی شهرستانی توصیف کرد و با اشاره به اینکه 5 جلسه با سرمایه‌گذاران مختلف در حوزه گردشگری سوادکوه انجام شد و جلسه با نخبگان شهرستانی هم برای توسعه فعالیت‌های گردشگری انجام می‌شود به برگزاری سمینار ملی امنیت غذایی در سوادکوه اشاره کرد و گفت: برگزاری سمینار ملی امنیت غذایی به عنوان یک ظرفیت شهرستانی باید مورد توجه بیشتر قرار می‌گرفت.

* حضور 200 مسافر خارجی در قالب تور‌گردشگری سوادکوه

رئیس اداره گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی شهرستان‌ سوادکوه نیز در جلسه هماهنگی برنامه‌های حوزه گردشگری شهرستان سوادکوه از صدور پروانه فعالیت برای 15 خانه‌مسافر با 80 سوئیت خبر داد و گفت: در‌دست‌اقدام‌بودن 20 متقاضی برای 100 سوئیت و10 مورد پروانه بوم‌گردی در سوادکوه در برنامه‌های ما قرار دارد.

وی از 8 متقاضی دریافت احداث اقامت‌گاه بوم‌گردی در‌دست اقدام برای تبدیل بنا به بوم‌گردی خبر داد و گفت: 3 مرکز اطلاع‌رسانی در سوادکوه وجود دارد.

رضا دانش‌‍‌زاده به آموزش 100 نفر به عنوان راه‌نمایان‌ بلد‌محلی در سوادکوه خبر داد و افزود: جذب سرمایه‌گذار در مناطق نمونه گردشگری و حضور 200 مسافر خارجی در قالب تور‌گردشگری بخشی از نتایج برگزاری همایش توسعه شهرستان سوادکوه در مهر‌ماه سال گذشته بود.

* توجه به گردشگری به عنوان رکن توسعه مازندران

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران نیز در جمع فعالان گردشگری سوادکوه با اشاره به اینکه سفر از حالت لوکس خارج شد و در سبد خانوار قشر متوسط به بالا قرار گرفت، گفت: شاهد افزایش سفر در سطح جهانی هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش سالانه سفر در استان مازندران بین 8 تا 15 درصد است، افزود: آمار رشد سفر شب‌اقامت در استان مازندران برای 3 ماه تابستان امسال 8 درصد بود.

مهران حسنی از تلاش ستاد خدمات سفر استان و برنامه‌های بخش خصوصی خدمات‌رسان به مسافران را به عنوان یکی از دلایل افزایش سفر در استان دانست و خاطر‌نشان‌کرد: استان مازندران برای توسعه چاره‌ای جز توجه به گردشگری به عنوان رکن توسعه استان ندارد.

* طرح کار‌ورزی برای حمایت از گردشگری

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سوادکوه از مصوبه طرح کار‌ورزی برای حمایت از واحد‎های تولیدی و خدماتی خبر داد و گفت: شورای عالی اشتغال با تصویب طرح کارورزی از واحد‌های تولیدی و خدماتی به عنوان واحد‌های پذیرنده و فارغ‌التحصیل ان حمایت می‌کند.

وی افزود: در طرح کارورزی که اطلاعات آن در پایگاه اینترنتی موجود است مقرر شد که حداقل مدرک کارورز، فوق دیپلم باشد و بیشتر از 4 سال از فارغ‌التحصیلی وی نگذشته باشد که با آموزش و پرداخت مبلغی به عنوان حقوق برای کارورز تعیین می‌شود و مشوق‌هایی برای 2 سال در اختیار واحد پذیرنده قرار می‌گیرد.

زین‌العابدین نجفی، گفت: تمهیدات لازم برای بانک‌های عامل و ادارات مرتبط در حال اجرایی‌شدن است.

* ماهیان سرد‌آبی بِرَند رستوران‌های سوادکوه

رئیس اداره شیلات شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی به رتبه برتر استان مازندران در تولید آبزیان در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی برای افزایش تولید و کسب در‌آمد برای افزایش مصرف سرانه ماهی در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی تهیه کردیم.

وی با بیان اینکه عرضه ماهی‌های زنده، طبخ غذا‌های تخصصی، طرح‌های تلفیقی و صید‌های تفریحی در دستور کار ما قرار دارد، افزود: وجود مسیر شمال به تهران در سوادکوه و کیفیت بالای قزل‌آلای سوادکوه باعث شد تا زمینه فعالیت در حوزه فعالیت‌های ما برای گردشگری وجود داشته باشد.

محمد‌مهدی عباس‌زاده از برگزاری کلاس تخصصی آموزشی رایگان طبخ آب‌زیان در ماه‌های آینده برای شهرستان سوادکوه خبر داد و از صاحبان مشاغل گردشگری خواست تا در این کلاس حضور پیدا‌کنند.

رئیس اداره شیلات شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی از همکاری به منظور صدور مجوز برای جایگاه عرضه ماهیان در سوادکوه خبر داد و گفت: ماهیان سرد‌آبی بِرَند رستوران‌های سوادکوه قرار گیرند.

* کنیج‌کلای زیراب؛ قطب معدنی ایران

بخشدار زیراب سوادکوه نیز در جلسه با فعالان گردشگری شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه همایش توسعه گردشگری شهرستان سوادکوه به عنوان بزرگتر‌ین همایش توسعه این شهرستان از زمان تشکیل آن است، گفت: «کنیج‌کلای» بخش زیراب با امضای توافق‌نامه بین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دانشگاه شهید بهشتی و شورای روستای کنیج‌کلا به عنوان قطب معدنی ایران شناخته شد و برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از این توانمندی در حال انجام است.

وی از صدور 2 مجوز هتل و متل با هزینه 25 میلیارد تومان در بخش زیراب خبر داد و با بیان اینکه برای ساخت این 2 واحد گردشگری به تسهیلات گردشگری نیاز است، افزود: 22 هکتار از منابع طبیعی برای ساخت پارک میان‌سی زیراب اخذ شد و زیر‌ساخت آن برای سرمایه‌گذاری آماده است.

کیان الهی با اشاره به اینکه روستای تاریخی لاجیم بخش زیراب به عنوان هدف گردشگری ما مطرح است و 100 میلیون تومان برای آن اختصاص یافت، خاطر‌نشان کرد: توجه به گردشگری مذهبی و برنامه‌ریزی برای اقامت مسافران و استفاده از سایر مناطق گردشگری بخش زیراب هم مورد نظر ما است.

* لایحه سیاست‌های تشویقی سرمایه‌گذاری در شهر پل‌سفید

شهردار پل‌سفید با اشاره به اینکه تنها راه توسعه شهرستان سوادکوه در صنعت گردشگری است، گفت: آماده‌کردن بستر کار برای سرمایه‌گذاری بخش گردشگری زمان‌بر است و تلاش در این مسیر باید مورد توجه باشد.

وی از ارائه لایحه سیاست‌های تشویقی سرمایه‌گذاری در شهر پل‌سفید خبر داد.

رمضان پار‌یاو، گفت: لایحه سیاستهای تشویقی در حوزه ساخت‌و ساز است و موادی از آن برای سیاست‌های تشویقی در مورد صدور پروانه و مجوزهای مربوط به حمایت از سرمایه‌گذارانی که در حوزه گردشگری قصد سرمایه گذاری در محدوده و حریم شهر را دارند نیز شامل می‌شود.

* بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران گردشگری سوادکوه

سرمایه‌گذاران بخش گردشگری نیز در جلسه بررسی وضعیت گردشگری شهرستان سوادکوه به برخی از مشکلات این حوزه اشاره کردند که عدم وجود تابلوی معرفی مناطق مختلف شهرستان سوادکوه  و سرگردانی برخی گردشگران، مشکلات مرتبط با ارزش‌افزوده در فعالیت‌های گردشگری، عدم اجازه تور اتوبوسی به گردشگران و مشکلات مرتبط با آن، عدم همکاری برخی دهیاران و ضعف اطلاع‌رسانی به عنوان بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران گردشگری سوادکوه معرفی شد.

* برنامه‌ریزی برای کسب در‌آمد از گردشگری

با‌گذشت یک‌سال از همایش توسعه شهرستان سوادکوه و نگاهی بر رخداد‌ها و نتایج آن می‌توان به یافته‌های آن همایش بر پایه داشته‌ها، اشاره‌کرد.

توسعه نایافتگی شهرستان سوادکوه دلیلی بر‌آن است که برنامه‌های توسعه‌محور با سرعت بیشتری اجرایی شود و تنها در برگزاری جلسات و رایزنی با سرمایه‌گذاران باقی نماند.

هر‌چند صدور مجوز‌های فعالیت در حوزه گردشگری را می‌توان از اقدامات مناسب و شایسته برای توسعه گردشگری سوادکوه ارزیابی کرد ولی افزایش تور‌های گردشگری و حضور مسافران خارجی نمی‌تواند به عنوان عملکرد برجسته‌ای برای توسعه محسوب شود و برنامه‌ریزی برای کسب در‌آمد از این طرح‌ها با هدایت مدیران مرتبط مورد برنامه‌ریزی کاربردی قرار گیرد که اگر این‌گونه نشود، به‌صورت نمادین باقی می‌ماند و اثر‌گذاری مورد‌نظر طراحان توسعه بر پایه گردشگری را به همراه ندارد.

* زمان‌بر بودن طرح‌های گردشگری به‌شرط زمان‌دهی

با نگاهی بر داشته‌های گردشگری شهرستان سوادکوه در مصادیقی مانند پارک جوارم، ویلا‌کده جمشید‌آباد، دریاچه شورمست، طرح اولیه پارک‌میان‌سی، پارک جمشید‌آباد، کسلیان و آزاد‌مهر و سایر محور‌های دیگر بیانگر آن است که توسعه این داشته‌ها هم می‌تواند در قالب توسعه گردشگری سوادکوه مورد توجه قرار گیرد.

برگزاری همایش بزرگ با حضور حدود 800 نفر در پارک‌جوارم را باید به عنوان تلاشی قابل تقدیر ذکر کرد که هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و محتوا‌سازی‌های گسترده‌ای را می‌طلبید ولی نگاه بر خروجی این همایش پس از یک‌سال بیانگر آن است که سرعت توسعه گردشگری در سوادکوه بر همان مدار سابق می‌چرخد و انتظار بر آن بود که رگه‌های از تحول و سرعت را در شهرستان شاهد باشیم و البته زمان‌بر بودن طرح‌های گردشگری به‌شرط زمان‌دهی بر طرح‌ها هم توجیه منطقی می‌تواند باشد که نادیدن شرط آن، دست‌یابی به اهداف و تحلیل‌ها را با دشواری مواجه می‌کند.

گزارش از عمران اکبرنژاد

86015/ع


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #گردشگری #سوادکوه #شهرستان #توسعه #همایش #عنوان #برگزاری #استان #اشاره #اینکه #زیراب #سرمایه‌گذاران #افزود #مازندران #افزایش #برنامه‌ریزی #مشکلات #اداره #گردشگران #شهرستانی #مرتبط #تشویقی #حمایت #طرح‌های #زمان‌بر #نتایج #خارجی #شورای #مسافران #برنامه‌های #سرمایه‌گذاری #مناطق #همکاری #فعالیت #بوم‌گردی #استفاده #پروانه #گزارش #فعالیت‌های #ماهیان #شهرستان‌های #در‌آمد #سوادکوه‌شمالی #اهداف #همراه #فعالان #مدیران #مهر‌ماه #به‌شرط #زمان‌دهی #پل‌سفید #معرفی #تخصصی #لایحه #تور‌های #سیاست‌های #کارورزی #بیانگر #جمشید‌آباد #می‌تواند #کارورز #واحد‌های #پذیرنده #می‌کند #طرح‌ها #سرد‌آبی #می‌توان #نگاهی #یک‌سال #تولید #شیلات #رستوران‌های #معدنی #بِرَند #داشته‌ها #تومان #روستای #امنیت #گذشته #محوریت #تغییر #منظور #موضوع #مذهبی #فرهنگی #خصوصی #بررسی #معاون #خبرگزاری #صنایع‌دستی #میراث‌فرهنگی #انجمن #استانی #خاطر‌نشان‌کرد #ادارات #اطلاع‌رسانی #متقاضی #سوئیت #آموزش #ندارد #تولیدی #کار‌ورزی #تور‌گردشگری #مسافر #موجود #آموزشی #مختلف #سمینار #بیشتر #غذایی #خدماتی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : چرخش توسعه گردشگری سوادکوه بر‌مدار سابق/زمان‌بر بودن طرح‌های گردشگری سوادکوه به‌شرط زمان‌دهی

*

*


X https://sport45.site/