مازندشورا:خبرگزاری مهر - گروه استان ها: لگن یکی ازابزارهای اصلی زندگی بومی مازندران است که درزمان شادی بهعنوان یک ساز ازآن استفاده میشود وتعدادیازبانوان مازندرانی مهارت خوبی در نواختن و اجرای ریتمها با لگن دارند. هنگام نواختن لگن نیز با قرار دادن یک ظرف کوچک مانند نعلبکی روی آن؛ افکتهایی به این ساز داده میشود.
حال نوای این سازکه بهدست زن هنرمند مازنی جهانی نیز شده درجشنواره لیلم طنین افکن شده است و جمشید نیکوزاد، داوربخش لگن دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: امسال در بخش لگن نوازی با توجه به تعداد شرکت کنندگان استقبال خوبی ازاین بخش شده است.
وی افزود: این جشنواره موجب شده زنان هنرمند مازندرانی، هنرخود را از کنج خانهها به روی صحنه مسابقه بیاورندوهمگان ازاین هنربهرهمند شوندکه بی شک این خود یکی ازامتیازات جشنواره لیلم است.
نیکوزاد خاطرنشان کرد: مهمترین آیتمی که شرکت کنندگان دربخش لگن نوازی باید بدانند این است که ازلگن های با کیفیت استفاده کنند،لگنهای برنجی معمولاً صدای بهتری دارد و بهتر است برای نواختن لگن از این نوع لگن استفاده شود.
آموزشگاههای موسیقی مازندران باید درکنارسازهای دیگر به ساز لگن نیز توجه ویژه داشته و به هنرجویان خود آن را آموزش دهند
داوربخش لگن دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم خاطرنشان کرد: آموزشگاههای موسیقی مازندران باید درکنارسازهای دیگر به ساز لگن نیز توجه ویژه داشته و به هنرجویان خود آن را آموزش دهند زیرا این ساز قدمتی دیرنه در خطه مازندران داشته وکم هزینه است ودراکثر خانهها وجود دارد.
علی حسن نژاد،از پژوهشگران فرهنگ و رسوم مازندران نیز بخش لگن نوازی این دوره از جشنواره لیلم را خوب ارزیابی کرد و گفت:این دوره علاوه بر افزایش تعداد، تسلط شرکت کنندگان نیزبیشترشده بعلاوه سن رقابت کنندگان نیز کاهش یافته به طوری که دراین بخش تعدادی از شرکت کنندگان زیر ۱۵ سال نیز حضور داشتند.
وی به روی صحنه آمدن این نوع ساز را نشانه مثبت هجرت موسیقی محلی از روستاها به شهردانست و یادآورشد:این هجرت نشان ازتغییر نگاه خانوادهها به موسیقی بومی و محلی دارد.
ورشد: توجه به موسیقی بومی و در نظر گرفتن برنامههای سازماندهی شده برای اجرای پرشمار و سالانه این تغییر اثرگذار خواهد بود، البته نباید از نقش حمایت دولتی و در اختیار قرار دادن امکانات غافل شد.
سعدی صادقی مدیر گروه موسیقی نیز ضمن تاکیدبر تاثیر برگزاری جشنواره های موسیقی بومی در کمک به شناخت فرهنگ یک منطقه خاطرنشان کرد: نسل جدید نیازمند برگزاری چنین جشنوارههایی است تا به کمک دستاوردها و برنامههای آن بتواند بخشی از فرهنگ بومی مازندران را در قالب موسیقی حفظ کند و گسترش دهد.
وی افزود: انتخاب درست اشعار، اجرای درست و بنیادی موسیقی و همچنین شناخت حال و احساس نسل امروزمی تواند گرایش جوانان به موسیقی بومی را دوچندان کند.
مدیر برترین گروه موسیقی نخستین جشنواره «لیلم» اظهار کرد:جشنواره ای مانند "لیلم" فرصتی برای سنجش توانایی گروههای هنری نیز هست زیرا که برگزاری درست و داوری عادلانه آن انگیزههای بیشتری برای ادامه راه به هنرمندان میدهد و نسلهای جوان با تکیه بر دانش برگزارکنندگان و داوران راه هموارتری برای رسیدن به هدف خود پشت سر میگذارند.
صادقی خاطرنشان کرد: موسیقیهای اقوام بهویژه موسیقی مازندران، پتانسیل لازم برای خلق آثار جدید متناسب با سلیقه مخاطبان امروز را دارد، در غیر این صورت موسیقی و حتی فرهنگ یک منطقه درجا خواهد زد و در نهایت از گردونهی اجرا و رقابت حذف خواهد شد، در طول تاریخ هیچوقت اینگونه نبوده و نیست.
دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم با حضور هفت گروه از مازندران، شش گروه از استانهای دیگر و دو گروه بینالمللی روز سه شنبه در ساری آغاز به کار کرد. گروه «اسارهسو» به سرپرستی کریم کمالیفر، «تبری نوا» به سرپرستی امین باکوئی کتریمی، «تیتیوا» به سرپرستی حسین جهانی نسب، «چاربیدار» به سرپرستی ابوالقاسم قاسم پور، «سر ونگ» به سرپرستی محمدمهدی وظیفهشناس، «مازرون» به سرپرستی رضا دیو سالار و گروه «هرایی» به سرپرستی خیرالله قاسمی گرجی در بخش گروهی جشنواره موسیقی البرزنشینان لیلم به هنرنمایی و رقابت با یکدیگر میپردازند.
در بخش جنبی جشنواره نیز گروهای موسیقی «آوای کتول» به سرپرستی سید احمد حسینی از علیآباد کتول و «تلار» به سرپرستی حمید گوهر نیا از استان گیلان و «سارنگ قزوین» به سرپرستی مهرداد جعفری، «شقایقهای کال پوش» به سرپرستی علیاصغر حاتمی از استان سمنان، «کادوس تالش» به سرپرستی آرمین فریدی، «مقامچیلار» به سرپرستی غفور امانیان از بندر ترکمن به هنرنمایی پرداخته و نوای خوش موسیقی اصیل بومی مناطق مختلف را به تماشاچیان جشنواره عرضه میکنند.
در بخش موسیقی بینالملل نیز دو گروه «پرستوهای مهاجر» و «عاشیقلارمیشو» از کشورهای افغانستان و آذربایجان نیز در این جشنواره حضور یافته و خارج از بخش رقابتی به اجرای برنامه میپردازند. با آغاز به کار جشنواره ازهفتم آذرماه گروههای مقامچیلار، تلار، پرستوهای مهاجر و تبری نوا در ساری و گروههای موسیقی عاشیقلار میشو، کادوس و سارنگ در آمل اجرای خود را به نمایش گذاشتند.
روز چهارشنبه هشتم آذرماه نیز آوای کتول، عاشیقلار میشو، اساره سو و کادوس در ساری و مقامچیلار، تلار و مازرون در آمل و تی تی وا، پرستوهای مهاجر و هرایی در بهشهر و تبری نوا، سارنگ و شقایقهای کال پوش در قزوین هنرنمایی کردند.
نهم آذرماه همزمان با روز پایانی جشنواره نیز گروههای گلوا، شقایقهای کال پوش، عاشیقلار میشو، تی تی وا در ساعت ۱۸ و گروههای موسیقی تلار، پرستوهای مهاجر، سارنگ و مازرون در ساعت ۲۱ در ساری و آوای کتول، چاربیدار و کادوس در بهشهر به اجرای موسیقی میپردازند.
جشنواره البرزنشینان لیلم از هفتم تا ۹ آذر در شهر ساری، میدان هلالاحمر، بلوار امام رضا (ع) سالن آمفیتئاتر هلالاحمر از ساعت ۱۸ در دو روز سهشنبه و چهارشنبه و ۱۸ و ۲۱ در روز پایانی پذیرای علاقهمندان است.
در بهشهر نیز این جشنواره در مجتمع فرهنگی و هنری بصیرت و در آمل مجتمع فرهنگی هنری ولیعصر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل و در شهر سمنان نیز در مجتمع فرهنگی و هنری کومس ازهفتم تا ۹ آذرماه سال جاری از ساعت ۱۸ برگزار میشود.