سواد آموزی مرکز ثقل توسعه مازندران است

مازند شورا: برای بررسی نرخ با سودای مازندران و تشریح عملکرد سازمان سواد آموزی مازندران با «داود تقی نیا» معاونت این سازمان به گفت و گو نشستیم.

مازند شورا: هفتم دی ماه سال 1358 حضرت امام خمینی (ره) فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر فرمودند. براساس اعلام مرکز آمار، بیسواد کسی است که توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن نداشته باشد. برای بررسی نرخ با سودای مازندران و تشریح عملکرد سازمان سواد آموزی مازندران با «داود تقی نیا» معاونت این سازمان به گفت و گو نشستیم.

آسیب دیده، آسیب پذیر، آسیب رسان

وی پیرامون اثرات نامطلوب بی‌سوادی بر شخص و جامعه اظهار داشت: قشر بی‌سواد علاوه بر آن که آسیب دیده است آسیب پذیر و آسیب رسان نیز می‌باشد اگرچه بخشی از جامعه هدف ما را اشخاص مسن تشکیل می‌دهند اما برخی از آنان نیز کودکان بی‌سرپرست، بد سرپرست و کودکان کار  می‌باشند که با همکاری دستگاه‌های مربوطه ضمن شناسایی و تحت پوشش قردادن آنها هم از میزان آسیب پذیری آنان کم می‌کنیم و هم جامعه را نسبت به معضلات اجتماعی امن و ایمن می‌نماییم.

سوادآموزی، صد در صد رایگان

معاون سواد آموزی مازندران پیرامون شرایط تحصیل سواد آموزان بیان داشت: پس از شناسایی جامعه هدف که محدوده سنی 10 تا 49 سال را شامل می‌شوند، چراکه این محدوده سنی به عنوان قشر مولّد جامعه محسوب می‌شود، با طرح‌های تشویقی و نیز همکاری و مساعدت سازمان‌ها و نهادهای مختلف در این قشر به منظور کسب تحصیل ایجاد انگیزه می ‌نماییم. که یکی از آنها کاهش هزینه‌های تحصیل است به این منظور سوای آموزی برای افراد بی‌سواد صد در صد رایگان است و کلیه  لوازم تحریر و نیازهای آموزشی آنان نیز رایگان تامین می‌شود. همچنین افراد بالای 49 سال اگرچه در محدوده سنی جامعه هدف سازمان قرار ندارند اما انگیزه کسب علم و سواد آموزی را داشته باشند نیز می‌توانند به نوعی از خدمات سواد آموزی بهره‌مند گردند.

مازندران با سوادترین استان کشور

تقی نیا ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی، استان‌ها را به سه گروه بالاتر از میانگین، در حد میانگین و پایین تر از میانگین كشوری تقسیم کرده است، که استان مازندران، با 97 درصد جمعیت باسواد، بالاترین نرخ باسوادی را در کشور دارد. چراکه 2 میلیون و 74 هزار و 441 نفر جمعیت گروه هدف سواد آموزی (10 تا 49 سال) در مازندران وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و 985 هزار و 767 نفر باسواد هستند.

تقی نیا آمار افراد بیسواد شناسایی شده را 76 هزار و 503 نفر اعلام کرد و گفت: 12هزار 171 نفر دیگر از جمعیت هدف سواد آموزی نیز دارای وضعیت نامشخص یا اظهار نشده هستند. در حال حاضر جامعه هدف تحت پوشش ما را 17 هزار نفرتشکیل می دهند که به ویسله به بیش از 3 هزار نفر از آموزش‌دهنده غیر رسمی آموزش می‌بینند.

تشکیل شورای پشتیبان سواد آموزی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران از همکاری 29 دستگاه اجرایی در زمینه سوادآموزی خبر داد و گفت: به ریاست استاندار مازندران شورای پشتیبان سواد آموزی در مازندران تشکیل شده است که نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نماینده آموزش و پرورش، صدا و سیما، مدیران کل جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، ثبت احوال، تعاون، کار و امور اجتماعی، صنعت و معدن، آمار و اطلاعات استانداری و رئیس شورای اسلامی استان اعضای آن را تشکیل می‌دهند. لذا بر این باوریم برای شناسایی جامعه هدف و ریشه کنی بی‌سوادی در استان کلیه دستگاه‌ها که به هر نحو با افراد بی‌سواد سر و کار دارند باید در ایجاد انگیزه سوادی آموزی و تسهیلات و شرایط مناسب برای آنان وارد عمل شوند.

مدارس بزرگترین مرکز شناسایی جامعه هدف

تقی نیا گفت: آموزش و پرورش مازندران با 42 هزار و 270 نفر معلم و 480 هزار دانش آموز که مجموعا یک ششم جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند پر مخاطب‌ترین دستگاه اجرایی استان است که با همکاری مدیران مدارس، معلمان و دانش آموزان می‌توان اولیای بی‌سواد را شناسایی نمود چراکه یکی از مواردی که می‌تواند علاوه بر ریشه کنی بی‌سوادی در استان به ارتقاء سطح تحصیلی دانش آموزان و افزایش انگیزه برای تحصیل موثر باشد، با سواد نمودن اولیای دانش آموز می‌باشد. لذا از مجموع 4596 اولیای بی‌سواد تعداد 4432 نفر شناسایی شده‌اند که تا پایان سال 1394 با سواد می‌شوند.

سواد آموزی مرکز ثقل توسعه مازندران

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: امروزه مهمترین شاخصه توسعه پایدار نیروی انسانی می‌باشد. لذا بهینه سازی منابع نیروی انسانی، پرورش نخبگان و متخصصین، ارتقا سطح سواد علمی و مشارکت اجتماعی و ریشه کنی بی‌سوادی از مهمترین اقداماتی است که سواد آموزی مازندران به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در حال انجام آن است لذا سرمایه گذاری برای ریشه کنی بی‌سوادی در مازندران نتنها هزینه محسوب نمی‌شود بلکه مهمترین عامل در کاهش هزینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌باشد از این منظر کمک و همکاری با سازمان سواد آموزی در واقع تلاش همگانی برای توسعه استان می‌باشد لذا سواد آموزی به دلیل آن که سنگینی بار قشر بی‌سواد اما مولد جامعه را به دوش می‌کشد و علاوه بر سواد آموزی برای تحکیم سواد در آنان و عدم بازگشت آنان به دوره بی‌سوادی، نیز به شکل مستمر فعالیت می‌نماید و سبب ارتقا سطح علمی قشر مولد جامعه می‌شود، مرکز ثقل توسعه استان است و با ارتقا سطح کیفی آن سطح توسعه استان ارتقا می‌یابد چون این سازمان با مهمترین شاخصه توسعه پایدار یعنی نیروی انسانی در تعامل است. لذا اگر می‌بینیم که مازندران با سواد ترین استان کشور می‌باشد اما توسعه یافته‌ترین آن نمی‌باشد به این دلیل است که نیروی مولّد استان نیاز به سواد آموزی و کسب تحصیل دارند و این مهم محقق نخواهد شد جز با مشارکت عمومی همه دستگاه‌های اجرای استان، همچنان که امروزه بیشترین قشر مولّد استان را کشاورزان تشکیل می‌دهند لذا با انعقاد تفاهم نامه‌ای با جهاد کشاورزی استان آمادگی خود را برای آموزش به کشاورزان کم سواد و بی‌سواد اعلام داشتیم و بر این اعتقادیم سایر دستگاه‌ها نیز ضمن همکاری با سازمان سواد آموزی باید شرایط و بسترهای مساعد برای سواد آموزی جامعه هدف را ایجاد نمایند.

سواد آموزی تقی نیا مازندران