اختصاصی مازندشورا: مازندران محور گردشکری شمال کشور است. در نتیجه انبوهی از مسافران نوروزی از این استان برای تفریح و رسیدن به دیگر استانهای کشور ایران استفاده خواهند کرد. تراکم ترافیک در روزهای ابتدایی سال امری طبیعی و تحمیل شده برای این استان مهمان نواز میباشد. اما ترافیک در مرکز استان مازندران در همهی 365 روز سال تبدیل به امری زجرآور برای همهی اقشار جامعه، اعم از تاکسیهای شهر و مردم شده است. ترافیکهای قفل شدهی خیابانهای فرهنگ و قارن در ساعت اولیه صبح بخاطر شروع مدارس، در ساعات ابتدایی ظهر باز هم بخاطر تعطیلی مدارس، در ساعات پایانی ظهر تا حداقل 11 شب بدون دلیل که شاهد خودروهای تک سرنشین و دو سر نشین خواهیم بود. حال اگر حال شخصی، ساعت 6 بعد از ظهر در وسط خیابان شلوغ فرهنگ به هر دلیلی بد شود، به علت دسترسی نداشتن به راه فرعی مناسب، فرآیند به بیمارستان رسیدن یا برعکس رسیدن اورژانس به آن نقطه از شهر امری است غیر قابل باور که ممکن است دست کم یک ساعت طول بکشد. این مثال تنها برای اورژانس و بیمارستان نیست و برای آتش سوزی و ... هم صدق میکند.
تاکسیهای محترم میدان امام به سمت فرهنگهم به بهانهی ترافیک زیاد در فرهنگ یا از ارائهی خدمات به مردم امتناع میکنند یا با گرفتن هزینهی کامل مسیر میدان امام به پایان فرهنگ مسافر را در 1/3 ابتدایی خیابان فرهنگ پیاده میکنند در صورتی که این کار خلاف قانون تاکسیرانی میباشد.
جدا ازینها با تفکری ساده میتوان دریافت که جمعیت شهر ساری نسبت به 30 سال گذشته افزایش یافته است. ازین رو به جمعیت استفاده کنندگان خودرو نیز خود به خود افزوده میشود، اما نکتهی قابل تامل اینجاست که نه در سایز پیاده رو ها تغییری مشاهده میگردد نه در سایز خیابانها. نه حتی تدبیری به عنوان طرح ترافیک اندیشیده میشود. یکی از اساتید معماری دانشگاه بابل (بنیامین صالحی آلاشتی) طی صحبتی که در مورد ترافیک شهرها داشتند به این نکته نیز اشاره کردند که افزایش سایز خیابان، تنها راه حلی موقتیاست برای فرار از ترافیک و در بلند مدت شهر دوباره دچار مشکل میشود. اما زمانی که نه در بلند مدت نه در کوتاه مدت مسئولین شهر و استان چارهای نمیاندیشند باید چه کرد؟
تاکسیهای اینترنتی از ابتدای 6 ماههی دوم سال 96 وارد 3 شهر ساری، بابل و آمل شدند. قیمتهای ارائه دهندهی کم و مقرون به صرفه این تاکسیهای اینترنتی باعث جذب بسیاری از مشتریان به سوی خود شد و بازار آژانسهای محلات را کساد کرد.
حال رقابت بین این تاکسیها در ارائهی قیمت کم و کمتر جای خود دارد. اما با نگاهی منطقی و با استناد به گزارش (CBS Sanfrancisco) میتوان دریافت که این تاکسیهای اینترنتی همانند اسنپ، ماکسیم، آنتاکس، تپسی و... که تعداد تاکسیهای هرکدام ازین شرکتها به طور میانگین 30 عدد باشد، و در سطح شهر به طور تک سرنیشن بدنبال مسافر میگردند خود باعث افزایش ترافیک 60 درصدی در سطح شهر خواهد شد.
ناگفته نماند این حجم از ازدحام ماشین و ترافیک معطوف به شهر ساری نمیشود و برای مثال میدان طالقانی قائمشهر، میدان کشوری و فردوسی شهر بابل و دیگر شهرهای استان مازندران را در بر میگیرد. در نتیجه این معضل، نه تنها در آستانهی سفرهای نوروزی بلکه مشکلی همیشگی میباشد.
نکتهی پنهان این ماجرا آنجاست که اگر مسئولین در آیندهای نزدیک تدبیری برای این مشکل نیاندیشند، شهرهای استان مازندران هم همانند تهران سیر آلودگی به خود میگیرند و دیگر از هوای خوب شمال، تنها یک اسم باقی میماند.
نویسنده: سید امیرحسین ساداتی