فراخوان عمومی برای ریشه کنی بیسوادی در مازندران

مازند شورا: پیرامون آخرین اقدامات متولیان امر سوادآموزی در مازندران، در آستانه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی، با « داوود تقی نیا»، معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفتگویی نمودیم که در ادامه می آید.

مازند شورا: معمارکبیر انقلاب در سال 58، فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی صادر کردند تا معضل بیسوادی در کشور، ریشه کن شود.

بیسوادی از معضلات اساسی در همه جوامع اجتماعی بوده که در ایران اسلامی از ابتدای تشکیل نظام دینی تلاش همه دولتمردان بر کاهش و زدودن این معضل اجتماعی در کشور بوده است.

از آنجاییکه دانش نوین و تکنولوژی هر روز در اطراف پیرامونی مردم کشور سرعت شتابان دارد، ولی به رغم این تکنولوژی‌ها همچنان معضل بیسوادی در بسیاری از شهرها و روستاهای استان مازندران، مسئولان حوزه فرهنگی و اجتماعی را درگیر خود کرده است.

 نرخ 97 درصدی باسوادی مازندران

وی پیرامون نرخ با سوادی در استان مازندران در مقایسه با سایر استان‌ها اظهار داشت: براساس سرشماری نفوس مسکن سال ۹۰ نرخ باسوادی در مازندران 97 درصد است در حالی که میانگین نرخ باسوادی در کشور 93 درصد می‌باشد با این وجود دولت برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان‌ها ۲۹ دستگاه دولتی را موظف به همکاری با آموزش و پرورش کرده است. که اگر موظفه دستگاهای دولتی را در کنار اقدامات خود جوش خانواده‌ها و تشکل‌های مردم نهاد قرار دهیم شاهد نوعی فراخوان عمومی برای ریشه کنی بی‌سوادی در مازندران هستیم. اگرچه این فراخوان را پیش از این دین ما و پیامبران الهی اعلام نمودند و کسب علم را واجب و زکات آن را نیز آموزش قرار دادند و به تبع آن نیز حضرت امام خمینی (ره) در 7 دیماه سال 1358 فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی را صادر کردند. لذا در حال حاضر برنامه‌های سواد آموزی آموزش و پرورش مازندران در راستای برنامه‌های وزارتخانه‌ای ریشه کنی بی‌سوادی در مازندران است.

تعداد زنان بی سواد دو برابر مردان بی سواد

«داوود تقی نیا» پیرامون توزیع بی‌سوادی در مازندران اظهار داشت: جامعه هدف ما از حیث سنی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال می‌باشند و از حیث جنسی بیشتر بی‌سوادان استان بانوان هستند و تعداد بی‌سوادان زن در مازندران دو برابر مردها هستند. همچنین به لحاظ جغرافیایی به دلیل پراکنده بودن جامعه هدف ما شناسایی 3 درصد بی‌سواد مازندران دشوار می‌باشد چراکه پیش از این بیشتر افراد جامعه هدف ما در روستاها بوده‌اند ولی با مهاجرت از روستا به شهر جامعه هدف ما نیز در سطح شهرها توزیع شده‌اند.

وی ادامه داد: مهمترین دلیل تعداد بالای بانوان بی‌سواد نسبت به آقایان تبعیض جنسیتی می‌باشد که در گذشته مرسوم بوده است مشکلات معیشتی، بعد مسافت از خانه تا مدرسه درکنار فقر فرهنگی از دیگر دلایل وجود تعداد بالای زنان بی‌سواد در استان و عدم ریشه کنی بی‌سوادی می‌باشد.

نقش اثر گذار صدا و سیما و تشکل های مردم نهاد

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: برای ریشه کنی بی‌سوادی باید کار فرهنگی کرد لذا در این میان نقش صدا و سیما و تشکل‌های مردم نهاد نقشی بی‌بدیل است. صدا و سیما با ترویج ضرورت کسب تحصیل و تشکل‌های مردم نهاد در شناسایی جامعه هدف می‌توانند یاری‌گر ما باشند.

تقی نیا طرح با سوادکردن گروه سنی 10 تا 20 سال را از طرح‌های مهم سوادآموزی برشمرد و گفت: این گروه شامل جوانان و کودکان کار، جوانان و کودکان بد سرپرست یا بی‌سرپرست، جوانان و کودکانی که دارای معلولیت جسمی حرکتی هستند می‌شود. لذا برای این منظور به کسانی که نسبت به تحصیل دانش آموزان بی‌سواد در جامعه هدف ما اقدام نمایند تسهیلاتی در نظر خواهیم گرفت. همچنین از همکاری با تشکل‌های مردم نهاد برای شناسایی کودکان بدسرپرست، بی‌سرپرست و بازمانده از تحصیل استقبال می‌کنیم.

به صفر رساندن بی‌سوادان زیر 30 سال

این مسئول ادامه داد: مازندران به لحاظ توریسم‌پذیر بودن و فصل کشاورزی در 6 ماهه نخست سال با وقفه آموزشی در بخش سوادآموزی مواجه است. اما در 6 ماه دوم سال روند آموزشی و اجرای برنامه‌ها به درستی تعقیب می‌شود. با این همه به صفر رساندن بی‌سوادان زیر 30 سال تا پایان برنامه پنجم توسعه امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق پوشش 100 درصدی بی‌سوادان گروه سنی کمتر از 30 سال، چند برنامه مهم در نظر گرفته شد، تصریح کرد: انسداد ورودی بی‌سوادان، زیر پوشش بردن کودکان در مدارس، زیر پوشش بردن افراد 10 تا 20 سال و اجرای طرح با سواد کردن خانواده دانش‌آموزان از برنامه‌های ما محسوب می‌شود.

رفع بی‌سوادی از معلولان جسمی و حرکتی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: به منظور اجرای برنامه‌های آموزشی، فرهنگی میان بزرگسالان استثنایی بی‌سواد و کم‌سواد جامعه شهری و روستایی و والدین آن‌ها، تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت سوادآموزی و اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران  منعقد گردید.

لذا برای اجرایی نمودن تفاهم نامه با اشاره به مصوبه‌ هیأت وزیران مبنی بر اهمیت سواد و لزوم مشارکت و همیاری دیگر نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی با همکاری بهزیستی اقدام به شناسایی کودکانی که از ضریب هوشی کمتر و با مشکلات جسمی و حرکتی بر خوردار هستند می‌نمائیم تا با تائید بهزیستی جزو فراگیران بزرگسال سوادآموزی قرار گیرند و پس از اخذ آمار دقیق مخاطبان با نیازهای خاص نسبت به جذب، آموزش و باسواد کردن آنان  اقدام نمائیم.

وی گفت: اگر چه هدف اصلی ما با سواد شدن تمام مخاطبان بی‌سواد و افزایش سطح آگاهی کم سواد استثنایی جامعه است لذا سیاست ما بر باسوادی درحد اعلای علمی همه مخاطبان است.

تقی نیا، همکاری نهادها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی با این سوادآموزی را امری حیاتی برای عملی شدن اهداف مورد نظر خواند و خاطرنشان کرد: این هماهنگی و مشارکت ضمن برخورداری از جایگاه ویژه، موجب تسریع اجرای سیاست‌های سوادآموزی خواهد شد. لذا همکاری مشترک بین دو حوزه سوادآموزی و اداره آموزش و پرورش استثنایی را یکی از گام های موثر و اساسی در کاهش آمار بی‌سوادی مخاطبان بزرگسال با نیاز های ویژه و خصوصا استثنایی می‌دانیم.

3 هزار آموزش‌دهنده برای باسواد نمودن 17 هزار نفر

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: یکی از مواردی که می‌تواند علاوه بر ریشه کنی بی‌سوادی در استان به ارتقاء سطح تحصیلی دانش اموزان و افزایش انگیزه برای تحصیل موثر باشد با سواد نمودن اولیای دانش آموز می‌باشد. لذا از مجموع 4596 اولیای بی‌سواد تعداد 4432 نفر شناسایی شده‌اند که تا پایان سال 1394 با سواد می‌شوند. برای این منظور و با هدف توانمند سازی افراد بی‌سواد در سنین 10 تا 49 سال 60 نفر از معلمین رسمی و واجد شرایط را آموزش داده‌ایم تا آنان  به بیش از 3 هزار نفر از آموزش‌دهنده غیر رسمی نحوه تدریس را بیاموزند تا بتوانیم جامعه 17 هزار نفری از بی سوادانمان را با سواد نمائیم اگرچه به دلیل برون سپاری خدمات سواد آموزی هیچگونه استخدامی صورت نمی‌گیرند.

از بی سوادی تا راه یابی به آموزش عالی

تقی نیا ادامه داد: بر اساس ساختار جدید آموزش و پرورش و ادغام آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی ساختار جدیدی در سه سطح شکل گرفته است.
1-    سواد آموزی: برای کسانی که مطلقا بی‌سواد‌اند برای آنان اقدامات شناسایی، جذب، آموزش و در نهایت سنجش صورت می‌گیرید.
2-    تحکیم سواد: برای جلوگیری از بازگشت شخص باسواد به نقطه بی‌سوادی با سیاست‌گذاری‌های مختلف تحکیم سواد را ایجاد می‌نمائیم.
3-    دوره انتقال: افرادی که در این حوزه شرکت می‌کنند پس از کسب تحصیل و قبولی در سنجش مدرک معادل با پایان مقطع ابتدایی دریافت نموده و می‌توانند برای مقطع متوسطه ثبت‌نام نمایند.

روال فوق به نحوی ادامه دارد که  امروزه شاهدیم 102 نفر از سواد آموزان ما به آموزش عالی راه یافته و در رشته‌های مختلف تخصصی تحصیل نموده و شاعل شده‌اند. که از آنان به عنوان چهره‌های‌موفق سوادآموزی یاد و تقدیر می‌شود.

متناسب سازی محتوی آموزشی با نیازهای روز

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران بیان داشت: یکی از سیاست‌های آموزشی سوادآموزی به روز کردن محتوای آموزشی و متناسب سازی آن با نیازهای روز مره مخاطبان و کاربردی کردن آن است که به همین منظور کارگروه تالیف کتب درسی سوادآموزی ویژه بانوان در استان مازندران تشکیل گردید.

لذا در ضمن آموزش کتب درسی برای سواد آموزان مسائل مختلف خانوادگی، اجتماعی، دینی و غیره نیز به شواد آموزان آموزش داده می‌شود تا در عصر پیشرفت روزافزون تکنولوژی اولیا دانش آموزان حداقل از فرزندان خود در کسب دانش روز عقب‌تر نباشند.

تالیف سه عنوان کتاب سواد آموزان بانوان کشور در مازندران

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران از تألیف کتاب قرآن، ریاضی و فارسی سواد آموزی ویژه بانوان کشور در این استان خبر داد و گفت: تالیف این سه عنوان کتاب مراحل پایانی خود را طی می‌کند چراکه بیشتر کتاب‌های درسی این دوره آموزشی جدیدالتالیف است اما در رویکرد جدید کتاب برای مخاطبان خاص مانند زنان، کارگران، کشاورزان و خدمات در حال تولید است.

تقی نیا بی سوادی مازندران سواد آموزی ریشه کنی بی سوادی فراخوان عمومی مازندران نرخ بی سوادی