اختصاصی مازندشورا: محمد حسن زاده*- مناظر شهری زیبا، یکی از مطالبات شهروندان است. شهروندانی که غرق در زندگی مدرن و پیچیدگی هایش شده اند. مناظر شهری می توانند آرامشی به شهروندان اعطا کنند که در ناخودآگاه آنان ثبت شود. شهرداران و سازمان های تابعه باعلم به این موضوع به موضوع می پردازند. مناظر زیبای شهری یکی از نشانه هایی است که شهرداران به شهروندان نشان می دهند که مالیات و عوارض مردم در چه زمینه هایی هزینه می شود و باعث بالا رفتن میزان اعتماد شهروندان نسبت به مسئولان شهری می شود. در تصویری که زمینه ی این یادداشت است ساختمان آتش نشانی را در کشور هلند می بینید که بسیار زیباست که حتی نظر معماران را نیز به خود جلب کرده است. به بهانه ی این عکس تماسی با محسن رضایی، یکی از معماران جوان استان گرفتیم و نظر او را جویا شدیم. او می گوید:
"هر بنایی که ساخته می شود دارای حوزه ی تاثیر بصری می باشد، فرم بنا و محل قرارگیری آن می تواند این اثر را قوی تر و ماندگارتر سازد. اینکه یک ساختمان در یک کوچه یا خیابان و یا یک فضای با عمق دید بالا باشد هر کدام اثری متفاوت بر ذهن مخاطب میگذارد. چگونگی رویت بنا مستقیما بر شیوه ی دریافت اطلاعات از طرف مخاطب اثرگذار است. این بستری است برای دیدن، اما اصل فرمی است که به مخاطب ارائه می شود. نکته ای که میتواند اثر گذاری یک فرم را افزایش دهد "بداعتِ فرم" است. بداعت فرم در ایجاد ابهام در ذهن، جستجوی بیشتر ذهن، و ماندگاری بیشتر آن در ذهن مخاطب عمل می کند. فرمِ شبه نیم استوانه بنا و مصالح استفاده شده و شیوه ی بازشوهای آن القا کننده آرامش و به نوعی مامنی می باشد که بی شباهت به آبشاری که از دل سختی ها بیرون میریزد نیست (به یاد داشته باشید که آتشنشانی جزو مشاغل سخت و خطرناک است که سالانه تعدادی از آتشنشانان جان خود را در حین مامویت از دست می دهند. به طور مثال در سال گذشته ی میلادی 68 آتشنشان آمریکایی جانشان را در حین انجام وظیفه از دست داده اند) شاید این حس از تضاد بالای ساختمان که نیمی از شفافیت بالا با حداکثر باز شو و حتی سازه عیان و متخلخل که هیچ پرده ای برای مخاطب نمیگذارد و نیمی در صلبیت تمام با حداقل بازشو حاصل شده باشد. حتی در بخش شفاف در پس زمینه تصویری مشاهده میشود که عمق فضا را نشان میدهد و چشم بیننده را از لایه ی بیرونی بنا به داخل مجموعه معطوف میکند و او را متوجه ماهیت دورنی بنا می سازد. همین جاست که ذهن به جستجوی دلایل تضاد می گردد و تصویری که جریان فکر کردن را به ماهیت درونی عملکرد بنا می رساند. کاری که یک بنا علاوه بر کاربری خویش می کند همین ایجاد ابهامات و سوال های مختلف راجع به ماهیت بناست که به همراه زیبایی بصری تقدیم به مخاطب می کند و ذهن مخاطب پس از رویت بنا مسیر خود را آغاز کرده و گاه دوام تصویر یک بنا آن را تبدیل به یک نشانه ی شهری می سازد."
با تحلیلی که محسن رضایی سرپرست طراحان شرکت ایوان آبی شهر داشته است در می یابم که انتخاب شیشه به عنوان ماتریال غالب در نمای جلویی ساختمان و همین طور محصور نبودن ساختمان آتشنشانی به این جهت است که شهروندان این سازه، و این خدمت در راستای مدیریت شهری را برای خود می بدانند.
این ساختمان علاوه بر تاثیر و بار روانی که بر شهروندان دارد، نگاه گردشگران را به خود جلب و معطوف می کند.
جای خالی این دست المان ها و سازه ها در شهر خالی است.
* روابط عمومی گروه رسانه ای موثق