مسافربرهای شخصی که نان آجر می‌کنند

مازند شورا: مسافربرهای شخصی در مسیر نوشهر به چالوس همه روزه نان مسافربرهای خطی را آجر می‌کنند و با وجود مکاتباتی که با مسئولان شهری و شهرستانی انجام شده اما هیچ قدمی برای رفع مشکل، برداشته نشده است

مازند شورا: محور نوشهر به چالوس و بالعکس یکی از پرترددترین مسیرهایی است که همه روزه شهروندان زیادی از طریق آن به محل کسب و کار خود مراجعه می‌کنند و بر این اساس حتی می‌توان این محور را یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای غرب مازندران در حوزه ترافیکی دانست که روزانه هزاران مسافر توسط تاکسی‌های ویژه این محور جابه‌جا می‌شوند.

خطوط تاکسیرانی این مسیر از جمله خطوط نوشهر به هلستان، نوشهر به چالوس، چالوس به پالوجده و هتل ملک، در تردد هستند.

در گذشته، تاکسی‌هایی که مسافران را از نوشهر به چالوس جابه‌جا می‌کردند، این اجازه را داشتند که تا چهارراه چالوس جنب بانک ملی شعبه مرکزی نیز تردد داشته و مسافران را در آن نقطه پیاده کنند.

با توجه به اینکه چند پاساژ تجاری در مسیر چهارراه چالوس قرار دارد، مسافران زیادی نیز مسیرشان تا این نقطه بود، اکنون چند سالی است که طبق تصمیم شورای ترافیک چالوس به منظور کاهش ترافیک، ایستگاه مسافربرهای نوشهر به چالوس از چهارراه چالوس به میدان معلم (مخابرات) تغییر یافت.

با این تغییر، تاکسی‌های ویژه مسیر نوشهر به چالوس که دارای آرم ویژه هستند؛ برای جابه‌جایی مسافران نوشهر حق تردد به سمت چهارراه چالوس را ندارند و تنها تاکسی‌های داخل شهری چالوس و همچنین خودروهای مسافربری شخصی که بدون آرم هستند می‌توانند مسافران را تا چهارراه، جابه‌جا کنند.

در روزهای گذشته برای روشن شدن این قضایا به سراغ رانندگان مسیر نوشهر به چالوس رفتیم تا برای انعکاس مشکلاتشان بیشتر از چند و چون ماجرا باخبر شویم که دو تن از رانندگان به نمایندگی از همکارانشان با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت‌وگو کردند که در ادامه می‌خوانید.

* مسافرکشی تنها منبع درآمد 150 راننده خط نوشهر ـ چالوس

"قوام خزایی" که بیش از 6 سال است در مسیر نوشهر ـ چالوس فعالیت می‌کند و همانند سایر رانندگانِ این مسیر، دفترچه و کارت تردد دارد، به خبرنگار فارس در نوشهر گفت: خط نوشهر به چالوس دارای 150 خودرو و راننده سازماندهی شده است که تنها از راه رانندگی و جابه‌جایی مسافر در این مسیر امرار معاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: همه رانندگان مجبور هستند از ساعات اولیه صبح تا پاسی از شب در این مسیر رانندگی کرده و با اندک درآمدی که تنها از همین منبع درآمدی به دست می‌آورند، مخارج زندگی خود و خانواده‌شان را تأمین کنند.

این راننده خط نوشهر ـ چالوس اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر تمامی 150 راننده فعال در این مسیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود خودروهای شخصی است که از سایر شهرهای مازندران در مسیر نوشهر و چالوس نسبت به جابه‌جایی مسافر اقدام می‌کنند.

خزایی تصریح کرد: این رانندگان حتی با توقف در محل ایستگاه ویژه خودروهای مسافربر خط نوشهر و چالوس، جلوی چشم ما مسافرکشی می‌کنند که کار آنها از نظر اخلاق، وجدان و انصاف کاملا مردود است.

* مسئولان، توجهی به شکایات ندارند

وی اظهار کرد: رانندگان بارها مکاتبات و شکایاتی را به فرمانداری‌های دو شهرستان، شهرداری‌ها، مسئولان تاکسیرانی نوشهر و چالوس و همچنین راهنمایی و رانندگی نوشتند تا شاید مشکلات‌شان رفع شود ولی آنها توجهی به این مشکل نکرده و هیچ اقدامی انجام نشد.

خزایی بیان کرد: رانندگان غیرخطی به بهانه اینکه تا چهارراه چالوس نمی‌روند، مسافران مسیر ما را سوار کرده و بیشتر این مسافرها حتی تا چهارراه چالوس هم نمی‌روند و ممکن است بین راه پیاده شوند و این امر جفای زیادی در حق ما است که مجبور هستیم مدت‌های طولانی در نوبت بایستیم تا مسافر بیاید.

*حضور مامور و پلیس در ایستگاه نوشهر ـ چالوس

راننده دیگر این مسیر که اهل چالوس است با تأیید صحبت‌های همکارش، به خبرنگار خبرگزاری فارس در نوشهر گفت: درخواست همه رانندگان این مسیر رفع مشکل و حضور به موقع پلیس و یا مأمور در ایستگاه است تا از سوار کردن مسافران توسط رانندگان غیرخطی جلوگیری شود.

 رفع مشکلات رانندگان خودروهای خطی مسیر نوشهر به چالوس و بالعکس، نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و دلسوزانه از سوی متولیان امر است تا این قشر زحمتکش که سهم زیادی در ناوگان حمل و نقل دارند، دغدغه کار و امرار معاش نداشته باشند./ فارس
 

حمل و نقل مسافر کشی نوشهر چالوس مسافربرهای شخصی