موظفم مشکلات مردم را پیگیری کنم

تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 شهریور 1395 - ساعت : 12:15

کد مطلب: 6017 چاپ به اشتراگ گذاشتن

محمدعلی باقری رئیس شورای شهرستان نکا؛

موظفم مشکلات مردم را پیگیری کنم

اختصاصی مازندشورا: اخیرا مصوبه‌ای در شورای شهرستان داشتیم که از شوراهای شهر و بخش‌ها خواستیم که فهرست مصوبات اجرا نشده در سال 94 را به همراه تاریخ مصوبه و علت عدم اجرای آن و همچنین اقداماتی که باید انجام شود را تهیه و به ما تحویل دهند. باید ریشه‌یابی شود که به چه علتی اجرا نشده‌اند

مازندشورا: اشاره: محمدعلی باقری عضو شورای شهر نکا در یک خانواده مذهبی پرورش یافت. در سنین پایین یعنی 12-13 سالگی به طور داوطلبانه در نبرد حق علیه باطل شرکت کرد و حدود یکسال در مناطق جنگی حضور داشت و نامش به عنوان یک ایثارگر و بسیجی ثبت شد. باقری هم اکنون رئیس شورای شهرستان نکا است اما در حقیقت هنوز خود را یک معلم ساده می‌داند که حدود 24 سال است در زمینه نظام تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش در حال خدمت است. باقری در کنار تدریس به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته روانشناسی تربیتی هم ادامه تحصیل داد و در چند دانشگاه هم مشغول به تدریس است.

باقری علاوه بر خدمت به نسل جوان در حیطه آموزشی، در انتخابات شورای اسلامی شهر نکا نیز شرکت کرد و همانطور که خود می‌گوید "خدا به ما کمک کرد و این افتخار از طرف مردم به ما داده شد که خادم مردم در شورای اسلامی شهر باشیم". باقری از آنجا در انتخابات داخلی به عنوان رئیس شورای شهرستان انتخاب شد.

کارنامه عملکرد باقری را می‌توان در حوزه‌‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و سیاسی دسته‌بندی کرد. از بسیج و سپاه گرفته تا دادگستری. حدود 10 سال نیز به عنوان مسئول هیات ورزشی کاراته حدود بود. در زمینه تالیف کتاب و پژوهش نیز دارای مقالات متعددی در کنگره‌ها و همایش‌های مختلف است. محمدعلی باقری بزرگ‌ترین افتخارش را خدمتگزاری به مردم می‌داند و خوشحال است که می‌تواند برای مردم کاری انجام دهد.

محمدعلی باقری در هفته خبرنگار با حضور در دفتر موثق با گرامیداشت نام و یاد شهید صارمی و دوستانش، از شهدای خبرنگار جهادی و انقلابی نکا یاد کرد و خبرنگاران را پرچمدار و سربازانی بی‌ادعا دانست که در عین مشکلات فراوان مشغول به خدمت هستند و از همه آنها تشکر کرد.

 

نظارت شورا بر عملکرد شهرداری

کانون شورا و شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی و غیر دولتی محسوب می‌شود که درآمدش از صدور پروانه و ماده صد و جریمه‌ها و همچنین درآمدهای پایداری که گاهی اوقات شهرداری و شوراها مانند پارکینگ و ورزشگاه و... ایجاد می‌کنند تامین می‌شود. شورای شهر و شهرستان نکا به عنوان یک ناظر بر عملکرد شهرداری نظارت می‌کند تا بررسی کند مصوبات اجرا شده‌اند یا خیر.

تهیه فهرست مصوبات اجرا نشده در سال 94

 اخیرا یک مصوبه‌ای در شورای شهرستان داشتیم که از شوراهای شهر و بخش‌ها خواستیم که فهرست مصوبات اجرا نشده در سال 94 را به همراه تاریخ مصوبه و علت عدم اجرای آن و همچنین اقداماتی که باید انجام شود را تهیه و به ما تحویل دهند. مثلا ما 500 مصوبه داشتیم ولی تعدادی اجرا نشده است که باید ریشه‌یابی شود که به چه علتی اجرا نشده‌اند. سپس در دستور کار ما به عنوان یک ناظر در شورای شهرستان قرار بگیرد.

تبدیل شوراها به یک واحد مدیریت شهری

شورای شهرستان در حیطه قانون می‌تواند به مدیران اجرایی کشور اعم از استاندار، فرمانداران و بخشداران تذکر بدهند و آنها هم موظف هستند که انجام دهند.  این امر کم کم دارد جا می‌افتد و اخیرا هم در همایش جهانی شوراها آقای رئیس جمهور و وزیر کشور اعلام کردند که خواسته همه ما این است که شوراها یک واحد مدیریت شهری شوند و بر همه‌ی واحدها و سازمان‌هایی که ارتباط با شهرداری دارند مانند آب، گاز، راه و ... نظارت داشته باشند.

اگر طبق آنچه رئیس جمهور و رئیس کشور گفتند این لایحه تصویب شود و ما بتوانیم بهتر و مستقیم نظارت کنیم، کارها سریع‌تر انجام شود. بسیاری از پروژه‌ها مانند زیباسازی شهر، مبلمان شهری سریعتر انجام خواهد شد و مردم شاهد این اقدامات درون شهر خواهند بود.

عدم مدیریت واحد آفت اجرا نشدن پروژه‌ها

یکی از مشکلاتی که در اجرا شدن مصوبات وجود دارد، عدم وجود مدیریت واحد است که اجرا را با مشکل مواجه می‌کند. برای انجام پروژه‌ها در سطح شهر نیاز به بودجه و اعتبار است . اعتبار شهرداری نکا در زمانی که آمدیم حدود 11 میلیارد بود و در سال دوم به همراه متممش به 23 میلیارد تومان رسانیدم.

شهروندان رضایت نسبی از عملکرد شهرداری دارند

با اقدامات خوب شهرداری نکا در سال‌های گذشته جذب مردم و اشتیاق مردم به شهرداری بیشتر شده است زیرا مردم وقتی می‌بینند کارهای مثبتی در شهر انجام شده رضایت نسبی از عملکرد شهرداری و شورا دارند. پروژه‌هایی که انجام شده از جمله فرش کردن پیاده‌روهای کل شهر نکا است که شهر را زیبا می‌کند. شهردار مصوبه شورا را اجرایی کرد و جدول‌هایی که تاحالا آب جمع می‌شدند و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می‌آورد اکنون در حال اتمام است. رودخانه سنگ چین شده‌اند. سد لاستیکی که از سال‌های قبل مانده بود شهرداری قول داد تا پایان سال افتتاح شود. پروژه دیگری که مربوط به ترافیک شهر بود پل سی متری نکا است که با جذب سرمایه‌گذار قول دادند در یک سال باقیمانده که ما خدمتگزار مردم هستیم ان‌شاالله انجام شود و یک باندش حتما افتتاح شود. همچنین کارهای زیادی در طرح دریا و جنگل قرمرض داریم که اجرایی شده است.

پل روگذر ورودی نکا تبدیل به معضل شده است

در شورای شهرستان نشست‌هایی که با فرماندار و نماینده مجلس داشتیم قول‌هایی در مورد سد گلورد به عنوان یک پروژه ملی داده شد که تا پایان سال انجام شود. همینجا از نماینده محترم مردم خواهش می‌کنم پیگیری لازم را در این زمینه داشته باشد. پل ورودی به شهر نکا از سمت ساری بالغ بر 15 سال است که باقی مانده است. اخیرا دیداری که با رئیس جمهور و وزرا داشتیم و نامه‌ای مستقیم به وزیر مسکن و شهرسازی دادم و پیگیری‌های بعد از آن قول‌هایی گرفتیم. واقعا خواسته مردم نکا از استاندار، نماینده مجلس و... پیگیری انجام این پل روگذر است که واقعا معضلی برای نکا شده است. ما به عنوان شهرداری، شورای شهر و بخشداری اعلام کرده بودیم که تا حد امکان کمک می‌‌کنیم ولی چون انجام این پروژه به اداره کل راه و شهرسازی واگذار شده است، باید توسط آنها به اتمام برسد.

مردم به یاری ما بیایند

مردم وقتی خدمتی از خادمان خود می‌بینند لذت می‌برند. خوشحالی ما هم این است که کاری در شهر برای مردم انجام شود و نشاط و شادمانی به وجود بیاید. بتوانند راحت درد و دل خود را به مسئولین بگویند. مردم انتظار دارند حرف‌های آنها را منتقل و پیگیری کنیم و از طرفی این همکاری متقابل است و مردم هم باید در امور شهری ما را یاری دهند. ما مقامات اجرایی نیستم و تنها می‌توانیم مصوبه را به شهرداری ببریم اما با پشتوانه مردمی که داریم می‌توانیم مطالبه مردم را بگوییم و بپرسیم چرا این پروژه به سرانجام نرسید؟ وقتی مردم ما را حمایت بکنند ما قطعا می‌توانیم عملکرد بهتری در شهر و شهرستان داشته باشیم و پروژه‌های نیمه تمامی که وجود دارد را به اتمام برسانیم و لذتشان را مردم بچشند و احساس کنند نمایندگانی که انتخاب کردند نمایندگان خوبی هستند.

باید به مردم گزارش دهیم

همه اقشار مردم دقت کنند کسانی را به عنوان نماینده انتخاب کنند که خودشان را وقف خدمتگزاری به مردم بکنند. داخل باندها و زد و بندهایی که وجود دارد نشوند و منافع عمومی را به منافع شخصی ترجیح بدهند. آن چیزی که مقدم است مردم و منافع عمومی مردم است. حالا که یکسال مانده به پایان دوران خدمتگزاری باید به مردم گزارش بدهیم که چه کارهایی انجام شده. اگر مردم بدانند که ما تلاشمان را کردیم ولی به دلایلی پروژه به اتمام نرسید، می‌گویند اینها به دنبال کار رفتند ولی مشکلاتی که وجود داشت موجب شد کار به سرانجام نرسد.

موظفم مشکلات مردم را پیگیری کنم

تعامل ما با سایر نهادها در حد ارسال بخشنامه‌ها به ادارات و هماهنگی با مدیران و شورای شهرستان است فرماندار نیز این همکاری را با ما داشت ولی ما انتظارمان بیشتر از این است. مردم به ما در زمینه‌های مختلف مراجعه می‌کنند و انتظاراتی دارند. مثلا قبض گاز زیاد آمده است و توان پرداخت ندارند. پیش من می آیند و من زنگ می‌زنم به رئیس اداره گاز و خواهش می‌کنم که قبض این شخص را به صورت اقساطی کنند. مدیران فردا نپرسند که چرا شما برای قبض و امتیاز گاز، برق و... تماس می‌گیرید؟ خب کار من این است. وقتی مردم از من می‌خواهند من موظفم پیگیری کنم و تلاش کنم مشکلاتشان را حل کنم. هم مشکلات عمومی و کلی داریم و هم مشکلات جزئی داریم که روزمره مردم با آن دارند مبارزه می‌کنند. کسی می‌آید و می‌گوید چهار شبانه روز است که گاز ندارد و گاز قطع است. با این شرایط  چطور انتظار داریم در امور توسعه شهری مشارکت کند و قدمی بردارد؟ اول باید مشکلات خانه خودش را حل کند و بعد با فکر آسوده در امور شهری قدم بردارد.

امنیت، آرامش و رفاه برای شهروندان

یکی از چیزهایی که دنبال آن هستیم، امنیت، آرامش و رفاه برای مردم است. این مسائل هیچگاه صد در صد محقق نمی‌شود ولی ما حداقل تلاشمان باید این باشد یک آرامش نسبی، یک رفاه نسبی و یک امنیت نسبی برای مردم ایجاد کنیم. ما انتظار داریم مدیران و مسئولین شهری ارتباط خود را با ما بیشتر بکنند. در قانون اساسی هم از اصل یکصدم تا یکصد ششم که در مورد شوراها هست و نهادها ملزم به همکاری با شوراها هستند. ما چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهیم و فقط به دنبال اجرا شدن بندهای قانون اساسی هستیم. اگر مدیران ما می‌خواهند موفق شوند باید از پتانسیل شوراها که نمایندگان مردم هستند استفاده کنند. بهترین فرصت برای پیشبرد کارها چه در روستا، بخش و شهر شوراها هستند. اگر شوراها بیایند یعنی مردم آمدند. اعضای شوراها انتخاب مستقیم مردم هستند ولی مسئولین با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‌شوند. شورا یک پارلمان محلی است و مجلس یک پارلمان ملی هست. هر چه همکاری و تعامل بیشتر شود بیشتر به نفع مردم است. هر چه اختلاف بین شهردار و فرماندار و شورا و نماینده مجلس و امام جمعه کمتر شود سودش به نفع مردم است و مردم می‌توانند از نعمت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بهره‌مند شوند و خودشان را شریک بدانند.

اولین عضو شورا بودم که به رئیس جمهور نامه نوشتم

بنده به عنوان یک خادم کوچک در میان خادمین کشور از خدا می‌خواهم به ما کمک کند و سوگند یاد می‌کنم از روزی که به شورا آمدم تا به امروز سعی کردم هدفم رضایت خدا و مردم باشد و هر جا رفتم پیگیر مطالبات مردم بودم. اولین عضو شورای شهری بودم که مستقیم به رئیس جمهور و وزیر نامه نوشتم و پیش وزیر رفتم. هر جایی رفتم دنبال این بود مشکلی از مشکل شهر ما حل شود. الان افتخار میکنم به عنوان خادم مردم هر جایی که مردم بخواهند در خدمتشان باشم و ان‌شاالله در پایان خدمت چهار ساله شرمنده مردم، امام و شهدا و نباشم.

نویسنده :
منبع : موثق

برچسب ها : #شماره 5 دوهفته نامه موثق #محمدعلی باقری #شورای شهرستان نکا #شهرداری نکا

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : موظفم مشکلات مردم را پیگیری کنم

*

*


X https://sport45.site/