مازند شورا: شمس الله حسینی ' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید به حقوق نابینایان در جامعه و نیز با اشاره به قابلیت های آنان افزود : همه دستگاه های اجرایی برای امکان حضور بیشتر این افراد در اجتماع مسوول هستند.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استثنایی در نظام تعلیم و تربیت وظیفه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و توان بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را برعهده دارد ، تاکید کرد : موفقیت تحصیلی هر یک از آنان در گرو همکاری سایر دستگاه های ذیربط است.
او از اشتغال به تحصیل 169 دانش آموز آسیب دیده بینایی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه مدارس تلفیقی در مازندران خبر داد و گفت : در حال حاضر 72 دانش آموز آسیب دیده بینایی در مقطع ابتدایی پایه اول تا ششم مدارس استثنایی استان در حال تحصیل هستند.
حسینی ، دانش آموزان با نیازهای ویژه را به هفت گروه تقسیم کرد و افزود : دانش آموزان آسیب دیده بینایی از جمله آن محسوب می شوند.
مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت : دانش آموزان آسیب دیده بینایی به دانش آموزانی اطلاق می شود که دارای ضعف بینایی هستند ، به طوری که با عینک نیز قادر به بهره گیری از کتاب ها و کلاس های عادی نیستند.
وی افزود : دانش آموزان نابینای ضعیف و متوسط در دوره ابتدایی با دستگاه های اصلاح دید و کتاب های درشت خط در مدارس عادی تحصیل می کنند.
او ادامه داد : دانش آموزان نابینای مطلق و برخی از نابینایان متوسط با استفاده از خط بریل ، دوران پیش دبستانی و ابتدایی را در مدارس خاص گذرانده و در دوره راهنمایی و متوسطه به مدارس عادی هدایت می شوند.
مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران یادآور شد: تمامی دانش آموزان آسیب دیده بینایی در مدارس عادی از خدمات معلم رابط آموزشی استثنایی بهره مند می شوند.
وی با اشاره به نابینا شدن برخی از دانش آموزان در چند سال آینده ، گفت : این دانش آموزان توسط رابط، بریل را با خط درشت می آموزند که باید خط بریل را فرا بگیرند.
مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران از والدین درخواست کرد در صورتی که تشخیص دادند کودکشان با مشکل دید مواجه است در اسرع وقت به آموزش و پرورش استثنایی مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.