حریم شهر آمل باید افزایش یابد

اختصاصی مازندشورا: بزرگترین ضعف شورای آمل را تعداد اعضا می‌دانم. بدون انجام کار کارشناسی و غیرمسئولانه تعداد اعضای شورای شهر را از 7 به 13 افزایش دادند. این 13 نفر اضافه‌اند و و همان 7 نفر کافی بود. باز الحمدالله این تعداد به 9 نفر رسیده است ولی باز هم 9 نفر زیاد هستند زیرا شورا به این تعداد نیرو احتیاج ندارد

اختصاصی مازندشورا: اشاره: اسدالله تورنگ  متولد 1329 در شهر آمل است. تورنگ فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمانش را در سال 1355 از دانشکده فنی دانشگاه تهران دریافت کرد. در کارنامه سوابق اجرایی وی مناصب مختلف مدیریتی دیده می‌شود. سرپرست دفتر عمران امام استان مازندران، مدیر کل دفتر فنی استان مازندران، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران، مدیر عامل صنایع چوب و کاغذ مازندران، مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان مازندران، مدیر عامل شرکت‌های سازمان ملی و مدیرعامل شرکت خصوصی فولادکاران مازندران و اکنون نیز عضو شورای شهر آمل است که چند روز پیش مجددا برای سال آخر شورای چهارم به عنوان رئیس شورای شهر آمل انتخاب شده است. متن مصاحبه موثق با اسدالله تورنگ در ادامه می‌آید:

 

کمبود بودجه مشکل اصلی آمل

مشکل عمده ما کمبود بودجه است که برای اجرای طرح جامع و تفصیلی شهر آمل کفاف نمی‌دهد. متاسفانه با وضع اقتصادی فعلی شهرداری، بودجه کافی را در دست نداریم که پیشرفت لازم را داشته باشیم. دنبال راهکار برای تامین بودجه هستیم. مسئله بعدی ما احداث پارک‌ها و فضای سبز در منطقه آمل است. برخی گمان می‌کنند چون مازندران استان سرسبزی است بنابراین نیازی به پارک و فضای سبز ندارد در حالی که فضای داخل شهر مورد نظر ما است و ما باید شرایط لازم را برای ایجاد فضای سبز مهیا کنیم تا مردم از آن استفاده کنند و لذت ببرند. ما در این مدت توانستیم حدود 8 پارک احداث کنیم و چند پارک هم در دست احداث داریم که فضای سبز آمل را افزایش بدهیم.

 

همکاری با شرکت ژاپنی برای احداث زباله‌سوز

مشکل بعدی ما مشکل زباله است که متاسفانه با توجه به اینکه مازندران از نظر محیط زیستی بسیار حساس است، دفن زباله به شکل فعلی آینده‌ای خطرناکی را بوجود می‌آورد. ما باید هر چه زودتر برای حل این مشکل به صورت اساسی راه حلی بیاندیشیم که بهترین راه حل ایجاد یک زباله سوز است که بتوانیم زباله‌ها را از بین ببریم و در سطح مازندران پخش نکنیم. برای حل این مشکل با وزارت کشور هماهنگی لازم انجام گرفت و با یک شرکت ژاپنی قرارداد اولیه بستیم که کارخانه زباله سوز مناسب برای آمل طراحی کند که ان‌شاالله هر چه زودتر اجرایی شود.

 

در پی همکاری با سازمان آب‌منطقه‌ای هستیم

رودخانه بسیار زیبا و پرآبی از مرکز آمل عبور می‌کند. ما در پی این هستیم که این رودخانه را از آب‌منطقه‌ای به صورت اجاره‌ای بگیریم و با همکاری و اجازه آب‌منطقه‌ای فضای سبز ایجاد کنیم و تبدیل به یک محیط توریستی کنیم. همچنین محل مناسب برای عابر پیاده و دوچرخه سواری بوجود بیاوریم و حتی رستوران‌ و محل ورزشی هم اضافه کنیم و در مجموع رودخانه ساماندهی شود که حداکثر استفاده را از آن ببریم. در حال حاضر بخشی از رودخانه تبدیل به زباله‌دان شد. هم آشغال‌هایی که برخی از افراد می‌ریزند و هم بعضی افراد سودجو نخاله‌های ساختمانی را در این منطقه خالی می‌کنند که اگر آب‌منطقه‌ای با ما همکاری نکند به ضرر خود آنها هم می‌شود زیرا تحت نظر آنها از حریم رودخانه مواظبت می‌کنیم که اگر خدایی نکرده سیلی اتفاق افتاد، آب در بستر رودخانه هدایت شود و خسارتی به شهر نزند.

 

بافت قدیم شهر نیاز به ایمن‌سازی دارد

بافت قدیم شهر که ساختمان‌های قدیمی فرسوده در آن وجود دارد ممکن است خدایی نکرده با کوچکترین زلزله بر سر مردم خراب شود که باید دولت کمک کند که بافت فرسوده را از آمل برداریم و با ساخت ساختمان‌های ایمن و البته حفظ ظاهر قدیمی، ان‌شالله ساختمان‌ها را مدرن و مقاوم کنیم و مردم شهر با امنیت زندگی کنند. الان محله‌های بافت فرسوده دارد به حالت مخروبه و خالی از سکنه در می‌آید زیرا شهروندان به علت نداشتن ایمنی، این منطقه‌ها را ترک کردند.

 

ایجاد دو منطقه در آمل به نفع مردم است

آمل شهر بزرگی است و بیش از 230 هزار نفر جمعیت دارد. رودخانه هراز آمل را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است. ما هم به همین شکل شهر را به دو قسمت تقسیم کردیم و  به دو منطقه تبدیل کردیم و شهرداران را انتخاب کردیم. الان ساختمان در اختیار شهرداری‌ها قرار دادیم و مراحل نهایی در حال طی شدن است. شهرداری منطقه دو تقریبا مستقر شد و در حال انتقال پرونده‌ها هستند. چون مناطق کوچک می‌شوند شهرداران مناطق اشراف بهتری به منطقه دارند و می‌توانند مشکلات ساکنین منطقه را بهتر حل کنند. این هم بسیار خوب است که مردم می‌دانند عوارض شهری که می‌دهند در منطقه خودشان خرج می‌شود زیرا قبلا این تصور غلط وجود داشت که به بعضی از مناطق بیشتر رسیده می‌شود و بعضی مناطق کمتر که این مسئله حل شد. مردم با اعتقاد و اعتماد بیشتری به شهرداری کمک خواهند کرد.

 

بودجه 128 میلیارد تومانی برای سال جاری

در سال گذشته 104 میلیارد تومان بودجه شهرداری بود که تقریبا 94 میلیارد تومان تامین و در شهر هزینه شد. برای سال جاری ما 128 میلیارد تومان پیش بینی کردیم که الحمدالله پیشرفت شهرداری در تامین بودجه خوب بوده و امیدواریم تا پایان سال به این مبلغ برسیم تا به کارهای اساسی شهر بپردازیم.

ما در آمل چند کار اساسی در دست اقدام داریم. یکی بلوار امام رضا است که سالهای سال است معطل مانده ولی امسال بودجه خوبی اختصاص دادیم. البته امسال این پروژه به اتمام نمی‌رسد ولی بخش بزرگی از کار انجام می‌شود. بلوار ولایت از جاده طالب آملی به خیابان نور و جاده هراز میرسد. از خیابان نور تا خیابان طالب آملی را تمام کردیم، امسال این قسمت را شروع کردیم و بخش عمده‌ای از زمین آزاد شده است. ان‌شاالله با بودجه‌ای که امسال گذاشتیم این بخش بلوار ولایت جنوبی هم تعریض شود و آماده شود برای استفاده مردم. هر بخشی که ما از این بلوار احداث بکنیم بخشی از ترافیک غرب آمل حل می‌شود. در منطقه امام رضا یا شهرداری منطقه 2 نیز بلوار شهید سردار قاسمی را داریم که ان‌شاالله آن هم کارهایش را انجام می‌دهیم. بلوار کشاورز که از بلوار قائم به بلوار بسیج می‌رود که آن هم بودجه گذاشتیم و امیدواریم هم در تملک زمین و هم اجرای بلوار سریعتر کارها تسریع شود.

 

حریم شهر آمل باید افزایش یابد

متاسفانه در سال 89 بخش امامزاده عبدالله را ایجاد کردند و دابودشت و دشت سر هم طوری برنامه‌ریزی کردند که قسمتی از بخش مرکزی آمل را به اینها دادند. متاسفانه مسئولان سیاسی شهرستان آمل توجهی به حریم شهر آمل نداشتند. چون حریم شهر آمل در داخل بخش مرکزی آمل است و زمانی که بخشی از آمل را به امامزاده عبدالله دادند، بخشی از حریم شهر آمل را ندانسته الحاق کردند که کار خلاف و ناشایستی بوده چون شورای عالی شهرسازی در سال 82 این حریم‌ها را تنظیم کرد و حتی من که در آن زمان هم عضو شورای شهر بودم می‌گفتم شهر آمل به علت رشد شتابانی که دارد این حریم بسیار کم است. متاسفانه در شورای قبلی که ما در شورا نبودیم، شهردار محترم و شورای شهر دستی در این موضوع نداشتند، فرمانداری بدون اطلاع شهرداری و شورای شهر وقت، تغییرات را انجام داد که بخشی از حریم شهر آمل را کم کرد. ما اعتراض کردیم و الان فرمانداری با ما همراهی کرده و نامه‌ای به استانداری نوشته که حریم بخش مرکزی آمل باید اصلاح کنید و حریم شهر آمل نه تنها حفظ شود بلکه افزایش هم یابد. آن حریم متعلق به سال 82 بود، الان سال 95 است و در این سال‌ها آمل رشد بسیار زیادی داشته. جاده‌ی هراز دارد چهاربانده می‌شود و روی رشد آمل تاثیر بسیاری دارد. از آنطرف صنایعی که در آمل است که 47 درصد صنعت مازندران در شهرستان آمل متمرکز شده است. همین صنایع باعث شد بانک‌ها شعبات بسیاری در آمل بوجود آوردند، همینطور ساختمان‌های بسیاری ساخته شده که کارمندان و کارگران این کارخانه‌ها در آنجا سکونت پیدا کنند. از طرفی نزدیک به 70 درصد تجارت استان در آمل انجام می‌شود. اینها همگی باعث رشد و توسعه شهر می‌شود و بنابراین رشد آمل بسیار شتابان است و این حریم جوابگوی این وسعت نیست.

اما متاسفانه استانداری بدون اطلاع شهرداری و وزارت کشور این حریم شهر آمل را قطع کرده و حریم امامزاده عبدالله را اضافه کرده است. ما دوست داریم امامزاده عبدالله رشد کند اما باید ظرفیت‌ها را هم در نظر داشت. الان شهر امامزاده عبدالله نمی‌تواند شهر را به خوبی اداره کند و نمی‌تواند جوابگوی این حریم با این عظمت باشد. شهرداری امامزاده عبدالله کشش رسیدگی به این کارخانه‌ها و ساختمان‌های عظیم و همچنین دانشگاه شمال و ورزشگاهی که کاله دارد می‌سازد و همچنین بیمارستانی که برای شهرستان آمل درست شده را ندارد. ما معتقدیم علاوه بر بازگشت حریم قبلی آمل، باید حریم شهر افزایش نیز یابد.

 

افزایش اعضای شورا کار شهردار را سخت می‌کند

بزرگترین ضعف شورای آمل را تعداد اعضا می‌دانم. بدون انجام کار کارشناسی و غیرمسئولانه تعداد اعضای شورای شهر را از 7 به 13 افزایش دادند. این 13 نفر اضافه‌اند و و همان 7 نفر کافی بود. باز الحمدالله این تعداد به 9 نفر رسیده است ولی باز هم 9 نفر زیاد هستند زیرا شورا به این تعداد نیرو احتیاج ندارد. هرچقدر اعضای شورا زیاد شود سلیقه‌ها و برخوردها افزایش پیدا می‌کند و در هماهنگی شهردار با شورای شهر مشکل ایجاد می‌شود. کمتر شهرداری پیدا می‌شود که بتواند رضایت همه اعضای شورای شهر را جلب کند. رضایت اگر جذب نشود متاسفانه مشکل ساز می‌شود. الان هم یکی از مشکلات ما این است که بعضی از اعضای شورا برخورد مناسب با شهردار را ندارند و این باعث کندی رشد و پیشرفت شهر می شود که ما الحمدالله سعی می‌کنیم هماهنگی لازم را انجام دهیم و ارتباط شورا و شهردار را مناسب کنیم که هر کسی به وظیفه قانونی خود عمل کند. دخالت ما باید شورایی باشد و نه شخصی. ما هر کاری که داریم باید در شورا تصویب و به شهردار ابلاغ کنیم. نه اینکه برخوردهای شخصی داشته باشیم و یا با کارمندهای شهرداری ارتباط داشته باشیم و چیزهایی بخواهیم. ارتباط شورا فقط با شهردار است و آن هم از طریق رئیس شورا که باید هماهنگ کند که نظر همه اعضا به صورت کلی جلب بشود و نه به صورت فردی. در حال حاضر رابطه شهردار آقای سلیمانی با شورا بسیار عالی است و مشکل خاصی نداریم. اگر هم مشکل داشته باشیم اجازه نمیدیم برخورد شخصی داشته باشیم که نه به شهردار ظلم شود و نه حرف‌های منطقی اعضای شورا زمین گذاشته شود.

 

 مردم آمل سرمایه خود را در شهر متمرکز کنند

مردم آمل بسیار بزرگوار و صمیمی و مهربان و علاقمند به توسعه هستند. من مدیر عامل شهرک‌های صنعتی که بودم، سرمایه گذاری مردم آمل در کشور نمونه بوده هیچ شهرکی مثل شهرک صنعتی آمل سریع رشد نکرد. خواهش من از مردم آمل این است که در شهرسازی به ما کمک بکنند و همه سرمایه خود را در آمل متمرکز بکنند تا بتوانیم آمل را توسعه بدهیم و به نیازهای اساسی شهر برسیم.

این مطلب در ششمین شماره نشریه موثق (14 شهریور 95) منتشر شد

اسدالله تورنگ شورای شهر آمل آمل شهرداری آمل انتخابات آمل شورای اسلامی آمل