اختصاصی مازندشورا: اشاره: محمدجواد اسماعیلتبار، فارغالتحصیل مدیریت بازرگانی از اردیبهشت 83 با قبولی در آزمون استخدامی شهرداریها بعنوان مسئول مالی و ذیحساب و پس از آن دو بار بهعنوان سرپرست شهرداری هادیشهر انتخاب شد. در بار دوم بعد از حادثه ناگوار فوت مرحوم نیازی (شهردار وقت) در سال 94 در اردیبهشت ماه به این سمت انتخاب شد و در ادامه در 15 مهر 94 با جلب اعتماد شورای اسلامی شهر با حکم آقای استاندار رسما به عنوان شهردار این شهر منصوب شد و هنوز هم مشغول به خدمت هست. گفتگوی ما با ایشان از نظرتان میگذرد:
تعامل شهرداری و شهروندان مساویست با رشد شهر
اسماعیلتبار، درباره فرایند انتخاب خود بهعنوان شهردار، اظهار کرد: با توجه به شناختی که اعضای شورای شهر از بنده به عنوان یک نیروی بومی شهرداری با یک دهه فعالیت صادقانه و کارنامه و رزومه روشن داشتند و برنامهای که به عنوان شهردار احتمالی ارائه دادم در مجموع توانست نظر آنها را جلب کند تا بتوانیم در کنار هم برنامهها را اجرایی و معضلات شهر را برطرف کنیم. وی، درباره جغرفیای هادیشهر، بیان کرد: هادیشهر به عنوان مرکز بخش رودبار است نیمه دوم سال 81 بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه تمامی مراکز بخش تبدیل به شهر شوند در پاییز 81 (بهعنوان شهرداری کلهبست) فعالیت آن شروع شد و در سال 92 با الحاق 2 روستا (کیخامحله و میربازار) از کلهبست به هادیشهر تغییر نام پیدا کرده که فصل نوینی از عمر این شهر را به وجود آورده است.
آموزش شهروندی به دانشآموزان هادیشهر
اسماعیلتبار، تصریح کرد: وقتی دغدغه استان ما زباله است، انتظار میرود خود شهرداریها با هماهنگی آموزشوپرورش نگاه ویژهای به بحث زباله و آموزشهای لازم به شهروندان داشته باشند و بر این اساس ما توانستیم یک کار آموزشی را آماده کنیم تا در آبانماه در تمامی مدارس هادیشهر یک بسته 45 دقیقهای همراه با توضیح کارشناس در اختیار بچهها قرار دهیم تا ذهنیت آنها درباره زباله، فرهنگ شهروندی و ... تغییر کند. وی، ادامه داد: بنده فکر کنم تجربه همیار پلیس، تجربه موفقی بوده و ما میتوانیم در راستای آن طرح همیار شهردار را در مدارس پیاده کنیم تا به موضوعات بهداشتی و زیستمحیطی پرداخته شود. ضمن اینکه ما در فضای مجازی کانال شهرداری هادیشهر هم داریم که علاوه بر مسائل مربوط به فضای شهری به مسائل ارزشی و اخلاقی (اهمیت خانواده، بحث اعتیاد و...) نیز پرداخته میشود.
سیاسیکاری در شهرداریها را نمیپسندم
وی، با رد سیاسیکاریهای برخی شهرداریها، افزود: بنده با توجه با اینکه در مجموعه شهرداری کار میکنم نمیتوانم زیاد سیاسی باشم چون احساس میکنم بهتر است حوزه شهرداری از حوزه سیاست جدا باشد. چون به تجربه ثابت شده در فضای شهرداری اقدامات سیاسی پاسخگو و حلال مسائل نیست بلکه حواشی و دردسرهایی نیز دارد و امکان ندارد فردی عضو حزب، گروه و دستهای باشد و سعی نکند مسائل و شعارهای گروه و حزب خود را در اولویت تصمیمات قرار ندهد شهرداری یک موسسه عمومی غیردولتی هست و نیاز نیست حتی با تغییر دولتها، در سطح مدیریت و روند حرکتی شهرداریها تغییراتی ایجاد شود بنابراین این تغییرات سمی برای این نهاد محسوب میشود.
شهردار هادیشهر، درباره میزان تعامل شهرداری با دستگاههای دیگر، اظهار کرد: بنده به تعادل در رفتار و امورات اعتقاد دارم چون به همگرایی و همافزایی افراد و گروهها کمک میکند و اینکه مدیری برخلاف برنامهها و تصمیمات شهری حرکت کند و موفق باشد، امکانپذیر نیست. چون بهرهوری و انرژی کار پایین میآید. بنابراین شهرداران اگر با فرمانداران، ائمه جمعه شهر، و دیگر مسئولان ناشازگار باشند و اختلافاتی داشته باشند طبیعی است نمیتوانند آنگونه که باید در کار خود موفق باشند و برای این نهاد هزینههایی دارد که در نهایت دود این ناسازگاریها به چشم مردم میرود.
سند چشمانداز توسعه، مهمترین شعار و دغدغه شهرداری
اسماعیلتبار، افزود: بنده با یک دهه فعالیت در شهرداری شناخت نسبی از فضای شهرداری هادیشهر داشتم بنابراین در برنامهای که ارائه کردم مهمترین شعار و دغدغه ما، بحث سند چشمانداز توسعه هادیشهر بود سندی که در قالب آن ما بتوانیم برای مثلا 20 سال آینده هدفگذاری داشته باشیم که نقش شهرداری هادیشهر در میان شهرداریهای استان چیست تا بر اساس آن سند توسعه برنامههای راهبردی و میانمدت را ترسیم کنیم درهمین راستا ما قراردادی با هیاتعلمی دانشگاه پردیس مازندران منعقد کردیم. البته در سال جدید بخشنامهای صادر شده مبنی بر اینکه تمام شهرداریها مکلفاند بیایند سند توسعه ترسیم کنند و برنامه دهند حتی اگر این ابلاغیه هم صادر نمیشد ترسیم سند چشمانداز توسعه در راس برنامههای ما قرار داشت.
وی، تصریح کرد: ما نمیخواهیم با درست کردن کتابچهای و پرداختن به موضوعاتی از آن به طور سطحی گذر کنیم بنابراین درخواست زمان بیشتری کردیم تا برنامهای جامع و راهبردی ارائه دهیم که خروجی خوب و سازندهای داشته باشد. چون هادیشهر بین دوشهر بابل و بابلسر واقع شده ایجاب میکند باتوجه به بکر بودن منطقه، به عنوان یک گلوگاه و ورودی رسیدن به سواحل دریای خزر و پتانسیل ویژهای که دارد، میطلبد سناریوی ویژهای تنظیم شود که بر اساس آن به بهترین حد ممکن (رستورانها، مراکز و خدمات رفاهی-تجاری، فروشگاهها، استخر، مجموعه سالنهای ورزشی و ...) به بهرهبرداری برسد.از طرف غرب شهر هم جاده سپاه دانش را داریم که به فریدونکنار و آمل وصل میشود یعنی ما توانایی میزبانی از یک جمعیت 1.5 میلیون نفری را بین امیرکلا، بابل، بابلسر و حتی بهنمیر را داریم.
ایجاد 1500 متر اگوی شهری در یکونیمسال
اسماعیلتبار، ادامه داد: برنامههای دیگری نیز چون زیرساختهای شهری (بحث آزادسازی معابر شهری، جمعآوری آبهای سطحی، داریم که فقط در سال 94، 900متر اگوی 800 در هادیشهر کار شده و 300 متر را در دست اجرا داریم و در یکونیمسال گذشته نزدیک به 1500 متر اگوی شهری کار شده که این با توجه به بودجه شهرداری ما قابل توجه است و این جزو برنامههایی بود که ما تعهد و اجرای آن را به دوستان شورای شهر داده بودیم.
شهردار هادیشهر، با بیان اینکه در بحث آیتی نیاز است نگاه ما به سمت شهرداری الکترونیک باشد، گفت: براین اساس قراردادهای لازم بسته شد تا در آینده شهروندان بتوانند در منازل، کارهای خود در شهرداری را رسیدگی کنند. برنامه ما این بود قبل از کارهای روبنایی مثل جدولگذاری و مبلمان شهری به زیرساختها بپردازیم.
وی، درباره منبع درآمد شهرداری، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که برای درآمد شهرداریها مطرح است بحث درآمد پایدار است که نیاز است از تمام ظرفیتهای موجود بخوبی استفاده شود تا در کوتاهمدت اثرگذاری لازم را داشته باشد یکی از پروندههایی که در هادیشهر اثرگذار بود پرونده تفکیکی بود که شاید مبلغ آن نزدیک به 60 درصد بودجه ما را تشکیل میداد و بحثی که ما آنجا داشتیم بحث گرفتن زمین برای مشارکت در ساخت به عنوان یک منبع درآمد پایدار بوده است.
تامین درآمد شهرداری از محل عوارض و تغییر کاربری
اسماعیلتبار، افزود: درآمد شهرداری در حال حاضر از محل کرایه، عوارض، تفکیک وتغییر کاربری تامین میشود که این مورد قبول بنده هم نیست اما تغییر چنین روندی در کوتاهمدت و در شرایط اقتصادی فعلی کارساز نیست در درآمدهای پوششی ما، مربوط می شود به عوارض ساختمان، عوارض تغییر کاربری، بهای خدمات شهر و موضوعاتی از این دست، و یکسری درآمدهایی که موسسات دیگر برای ما (مثلا در بحث مالیات بر ارزش افزوده) وصول میکنند.
قانون مالیات بر ارزش افزوده بهضرر شهرهای شمالی است
شهردار هادیشهر، تصریح کرد: البته ما خود در قانون مالیات بر ارزش افزوده حرف داریم چون بنده احساس میکنم این قانون در مجموع به ضرر شهرهای شمالی هست. چون اگر قرار بود در ازای واقع شدن واحدهای تولیدی در محدوده قانونی عوارض بگیریم در حال حاضر یکی از منابع درآمدی شهرداری هادیشهر میتوانست استقرار واحدهای تولیدی باشد ولی این قانون در ادامه تغییر پیدا کرد.
وی، ادامه داد: نکته دوم در این باره متمرکز شدن آنها و واریز بندهای ب، ج و دال ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده هست که در خصوص نفت، بنزین، سوخت و حقوق گمرکی هست و همه اینها به وزارت کشور واریز میشود و آنها از طریق سازمان شهرداریها بر اساس شیوهنامههایی که دارند اقدام به توزیع میکنند که این به نظر من با روح فرمایشات رهبر انقلاب درباره اصل 44 مغایرت دارد چون عملا متولی و تصدیگری هزینهکرد آنها سازمان شهرداریها میشود و در آنجا در غالب تبصرههایی که به این قانون میزنند مثلا 20 درصد عوارض را به خرید ماشینآلات برای شهرداریهای زیر 20 هزار نفر اختصاص میدهند که در خود ایننوع خرید ماشینآلات یک سری رانتهایی وجود دارد که بوجودآورنده مسائل حاشیهای است که متضرر آن شهرداریها هستند. مثلا در سال 95 به شهرداری هادیشهر گفتند قدرالسهم شما بابت خرید ماشینالات 153 میلیون تومان است یعنی شما هر ماشینی انتخاب کنید به همان مبلغی که ما به شما میدهیم پول روی آن بگذارید، به شما ماشین میدهیم. ما هم یک ماشین انتخاب کردیم که صد میلیون آن را سازمان داد و صد میلیون آن را شهرداری و آن ماشین را خریدیم. سوال بنده این است 53 میلیون باقیمانده چی شد؟ شما حساب کنید 1500 شهرداری به همین نسبت خرید کنند چه مبلغ هنگفتی میشود!
بودجه سال 95، بر مبنای 4میلیارد تومان بسته شد
شهردار هادیشهر، با ارائه آماری درباره بودجههای شهردرای هادیشهر، گفت: بودجه مصوب سال 94 شهرداری هادیشهر 3 میلیارد و 500 میلیون تومان بود که با 24 درصد افزایش مبلغ وصولی ما 4 میلیارد و 360 میلیون تومان شد و حدود 72 درصد بودجه ما عمرانی بود و این عدد بزرگی برای شهری مثل هادیشهر است.
وی، افزود: بودجه سال 95، بر مبنای 4میلیارد تومان بسته شد وصولی 4 ماهه اول ما یک میلیارد و یکصد میلیون تومان بوده که اگر تناسب بگیریم کاهش 21درصدی را نشان میدهد که وضعیت رکودی مسکن و سایر قسمتهای اقتصادی در ایجاد آن بیتاثیر نبود. نکته دیگری که اکثر شهرداریها با آن درگیرند برای هادیشهر موضوعی اتفاق افتاده است که آن بحث 2 دانگ وقف خاص محله یا منطقه کلهبست هادیشهر است و این قضیه شوک منفی را در ساخت و ساز شهری داشته است.