اختصاصی مازندشورا: هدف از تشکیل سازمان میوه و ترهبار در شهرداریها ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و توزیع میوه و ترهبار و فرآوردههای کشاورزی بوده؛ به طوری که این امر برای حمایت از تولیدکنندگان صورت میگیرد تا بتوانند مسیر حرکت محصولات را از مرحله تولید به شبکه توزیع به صورت صحیح هدایت کند. اما امروزه سازمان میادین تنها به این مورد خلاصه نمیشود بلکه با طرحها و برنامههای جدید، سازمان میوه و ترهبار تبدیل به سازمانی در جهت ایجاد منابع پایدار برای شهرداریها تبدیل شده است که علاوه بر وظیفه اولیه، محلی برای استقرار صنایع دیگر مانند صنایع تبدیلی، بسته بندی، صنایع تکمیلی و .. شده است.
مازندران به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تولید میوه در کشور میتواند به عنوان مرجع تامین نیاز میوه مورد نیاز کشور باشد. مخصوصا مرکز استان در کنار یکی از بزرگترین مرکز تولید مرکبات قرار دارد و غرب استان نیز بیش از 90 درصد کیوی کشور را تولید میکند. از این حیث تنظیم بازار، ایجاد سورتینگ و انبارهای نگه داری میوه و ایجاد شبکه توزیع در کنار بازارهای فروش برای تجاری سازی صنعت میوه استان امری حیاتی میباشد که در این میان سازمان میوه و تره بار شهرداریهای شهرهای مازندران میتوانند پیشقراول این مهم باشند. همچنان که در برخی از کلانشهرهای کشور سازمان میوه و تره بار با همکاری جهاد کشاورزی علاوه بر تامین میوه مورد نیازآن شهر اقدام به صدور آن به سایر شهرها نیز می کند.
در مازندران نیز با توجه به اینکه مبدا تولید میوه و تره بار میباشد از یک سو و نزدیکی به پایتخت به عنوان بزرگ ترین بازار مصرف کشور از سویی دیگر، علاوه بر دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز، مسئله تجاری سازی سازمان میادین و تره بار و ایجاد درآمدهای پایدار امری سهل الوصولتر خواهد بود.
ایجاد بازارچهها در محلات شهرها، ایجاد شبکههای توزیع و همکاری با باغداران برای خرید تضمینی محصولات و همچنین کاهش واسطهها به منظور مدیریت قیمتها در نهایت می تواند بازار سنتی میادین میوه و تره بار را به یک صنعت تبدیل نمایند. لذا سازمان میوه و تره بار میتواند پایه گذار صنایع تبدیلی هم باشد که این مهم با استفاده از ظرفیتهای بومی و محلی استان، مشارکت باغداران، همکاری جهاد کشاورزی و سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود.
با این همه اما سازمان میادین و تره بار شهرداریهای مازندران تنها به توزیع حداقلی میوه اکتفا کرده و بعضا باعث ایجاد هزینه زایی برای شهرداریها شدهاند. حال آنکه با مکان یابی صحیح برای میادین توزیع میوه و تره بار میتوان اولین گام برای تجاری سازی این مراکز برداشت.