بیکاری جوانان و نقش تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال

تاریخ انتشار : دوشنبه 10 آبان 1395 - ساعت : 05:58

کد مطلب: 8717 چاپ به اشتراگ گذاشتن

بیکاری جوانان و نقش تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال

مازندشورا: یکی از مشکلات پیش‌روی جوانان موضوع بیکاری است که تعاونی‌ها می‌توانند با اطمینان خاطر برای اشتغالزایی آنان ورود پیدا کنند

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، تعاونی‌ها نقش مهمی در اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند که در الگوی اقتصاد مقاومتی، بخش تعاون و کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط در مردمی کردن اقتصاد نقش مهمی دارند.

امروزه یکی از مشکلاتی که پیش‌روی خانواده‌ها به‌ویژه جوانان وجود دارد موضوع بیکاری است که تعاونی‌ها در اشتغال جوانان نیز می‌توانند موثر باشند که البته سالم بودن این تعاونی‌ها هم بسیار اهمیت دارد تا افراد سرمایه‌گذار بتوانند نقدینگی خود را به درستی و با اطمینان خاطر برای اشتغالزایی و فعالیت‌های دیگر به کار ببرند.

گفتنی است بسترسازی برای ایجاد اشتغال پایدار در راستای رشد و توسعه شهرستان‌ها مشارکت مردم و دولتمردان را می‌طلبد که برای این منظور می‌توان از مزیت شرکت‌های ‌تعاونی و همچنین شرکت تعاونی توسعه و عمران استفاده کرد.

شرکت‌های توسعه تعاون شهرستان‌ها نیز نمونه‌ای از شرکت تعاونی هستند که سهم اقتصاد بخش تعاون را افزایش می‌دهند و تفاوت عمده آن دربرگیری همه اقشار شهرستان است که در همه حوزه‌های عمرانی، تولیدی، خدماتی و گردشگری می‌توانند فعالیت داشته باشند.

نخستین همایش کشوری شرکت‌های توسعه و عمران سراسر کشور به میزبانی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی رامسر در مجتمع علوم پزشکی واقع در میانهاله کتالم برگزار شد.

* مشارکت مردم در اقتصاد، هدف تعاونی‌ها

عبدالرحمن حلاجیان رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رامسر در حاشیه مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از شهرستان رامسر با بیان اینکه توجه به اصل خصوصی‌سازی و واگذاری امور به بخش غیردولتی و تعاونی‌های بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بر این اساس شرکت‌های توسعه و عمران شهرستان‌ها شکل گرفتند تا به تحقق این امر کمک کنند تا مردم در اقتصاد کشور مشارکت داشته باشند و معنای اصلی تعاون که تقسیم عادلانه ثروت است، تحقق یابد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رامسر اظهار کرد: به این دلیل که شرکت‌های تعاونی توسعه عمران شهرستان‌ها از اقشار مختلف جامعه ایجاد شده و اقشار مختلف مردم عضو این تعاونی‌ها هستند، می‌توانند در عمران و آبادی شهر خود سهیم باشند که از درآمدهای این شرکت تعاونی به طور مساوی سهام بین اعضا تقسیم می‌‌شود.

وی برگزاری همایش هم‌اندیشی تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان‌های کشور به میزبانی رامسر را حرکت رو به جلویی برای معرفی بخش تعاون و شناساندن ظرفیت‌های بخش تعاون و شرکت‌های توسعه عمران در سطح کشور عنوان کرد.

حلاجیان با اشاره به اینکه در این همایش استراتژی‌ها و راهکارهای شرکت‌های تعاونی توسعه عمران مطرح شد، افزود: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور گسترده مردم در شرکت‌های تعاونی توسعه عمران و سرمایه‌گذاری آنها در این بخش باشیم که رشد و تعالی تعاون توسعه عمران شهرستان‌ را درپی خواهد داشت.

* واگذاری مسائل عمرانی و خدماتی به تعاونی‌ها

 رئیس اداره تشکیل تعاونی‌ها اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان نیز در حاشیه مراسم به خبرنگار فارس گفت: تعاونی‌های توسعه عمران از مزایای بسیاری برخوردارند که داشتن قانون مجزا و خاص، تعیین اساسنامه این تعاونی توسط هیأت وزیران برخلاف تعاونی‌های دیگر که توسط وزارتخانه تعیین می‌شود از جمله آنها است.

بهمن علی‌پناه با اشاره به نگرانی مردم که وجود هیأت مدیره ناسالم و سواستفاده اموال است، محاسن دیگر تعاونی‌های توسعه عمران را انتخاب اعضای هیأت مدیره یا بازرسی توسط استعلام‌های سه‌گانه بیان کرد و ادامه داد: تنها شرکت تعاونی که می‌تواند از مشارکت مردم و مسؤولان استفاده کند تعاونی توسعه عمران است و بخش زیادی از مسائل عمرانی و خدماتی موجود در شهر طبق قانون به این تعاونی واگذار می‌شود.

وی افزایش ارزش سهام بعد از سال  نخست و واگذاری و مشارکت مردم در سود شرکت را از دیگر مزایای شرکت تعاونی توسعه عمران دانست و خاطرنشان کرد: اگر تعاونی‌ها به دنبال اجرایی کردن ظرفیت‌های شهرستان باشند به‌طور قطع موفق می‌شوند.

* اشتغالزایی و کاهش تورم، هدف تعاونی توسعه عمران

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سیاهکل از استان گیلان نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: به عنوان پیشتاز تشکیل تعاونی‌ توسعه تعاون در گیلان سعی کردم با ارائه طرح‌ها به مجموعه‌ای از مدیران عالی و مردم که بیشترین ارتباط اجتماعی در شهرستان را دارند، مشارکت آنها را در تعاونی جذب کنم.

حسن کهن‌روز با بیان اینکه تعاونی‌ عموما مشارکت‌ها را با سود می‌سنجد، اظهار کرد: شرکت تعاونی توسعه عمران در قالب درآمدها سود را پرداخت می‌کند تا از این طریق میزان تورم را کاهش دهد، سبب اشتغالزایی شود و همچنین از این طریق درآمد سرانه خانوار نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه کشور فنلاند که همه مردم را در قالب تعاونی‌ها راهوری کرده و بیشترین درآمد سرانه ملی در اختیار این کشور است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حوزه فرهنگ از آنها قوی‌تر هستیم، سعی داریم در گیلان این مسئله مشارکت مردم در تعاونی‌ها را اجرایی کنم.

* تولید میوه خاص در گیلان

کهن‌روز به تعدادی از طرح‌های خود در قالب تعاونی که تولید میوه کارلا به عنوان میوه‌ای مفید و موثر برای 5 میلیون ایرانی گرفتار دیابت که به عنوان تلخ‌ترین میوه جهان نیز از آن یاد می‌شود و نهال آن نیز در حال تولید است مطرح کرد و همچنین به تولید میوه فیسالین یا عروسک پشت‌پرده که ضد کلسترول و دارای چهار طعم کیوی، آناناس، توت‌فرنگی و گیلاس است و شبیه پرتقال، به اندازه گردوست نیز اشاره کرد.

وی حوزه دیگر فعالیت در دیلمان را تولید زعفران عنوان کرد و گفت: این مسئله در تاریخ پنجم فروردین سال جاری آغاز شد و تعاونی با نام طلای سرخ دیلمان ثبت کشوری شد.

کهن روز تصریح کرد: نمونه تولیدی زعفران دیلمان که به آزمایشگاه ارسال شد بهترین کیفیت جهان را دارد و می‌توان گفت رتبه نخست جهان را دارد.

* برتری زعفران دیلمان در جهان

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیاهکل علت اصلی برتری جهانی زعفران دیلمان را تولید دو برابری پیازهای زعفران  و تعداد پرچم‌های آن که برخلاف زعفران قائنات که دارای سه پرچم است، زعفران دیلمان از پنج پرچم برشمرد.

وی از سخنان خود با اشاره به حوزه دیگر فعالیت خود که پرورش گوزن و آهو است، افزود: در کنار تلاش برای اشتغالزایی جوانان و بزرگسالان پیگیر اشتغال‌زایی دانش‌آموزی نیز هستیم که در قالب اقتصاد دانش‌آموزی مطرح شده است و دانش‌آموزان برای اشتغالزایی خود در هر متر‌مربع حدود 400 قلم گل کشت می‌کنند که علاوه بر ایجاد درآمد سرانه، فرصت اشتغالزایی برای دانش‌آموزان، فرصت و انگیزه‌ای نیز برای دیگران است.

این مسؤول همچنین از فعالیت دیگر در قالب تعاونی تولیدی آویشن دیلمان خبر داد و گفت: تعدادی از شهروندان سیاهکلی علاقه‌مند که بیشتر خانم‌ها بودند به این حوزه وارد شدند و در حال حاضر نیز تولید عسل ارگانیک را داریم که در طعم‌های مختلف مرکبات در بخش ساحلی و جنگلی و 80 گیاه دیلمان و همچنین عسل میوه‌ای، عسل شیر و ... را می‌توان تولید کرد.

کهن‌روز در پایان تمام فعالیت‌ها را نمونه فعالیت‌هایی دانست که می‌توان در قالب تعاونی‌ها انجام شود و از پژوهشگران برای تمرکز و پژوهش در این منطقه و همچنین از سرمایه‌گذاران برای اجرایی کردن طرح‌های بهتر برای حضور در شهرستان سیاهکل و دیلمان دعوت کرد.

انتهای پیام/86039/صا


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #توسعه #تعاونی #عمران #تعاون #تعاونی‌ها #دیلمان #شهرستان #شرکت‌های #تولید #اقتصاد #مشارکت #اجتماعی #اداره #زعفران #همچنین #رامسر #اشتغالزایی #گیلان #اشاره #باشند #عنوان #اینکه #تعاونی‌های #فعالیت #می‌توان #جوانان #ایجاد #شهرستان‌ها #کهن‌روز #سیاهکل #سرانه #مختلف #اجرایی #درآمد #واگذاری #تولیدی #خدماتی #می‌توانند #افزایش #اقشار #عمرانی #همایش #اشتغال #استفاده #نمونه #برتری #دانش‌آموزی #دانش‌آموزان #تعاونی‌ #بیشترین #هستیم #داریم #طرح‌های #میوه‌ای #تعدادی #مقاومتی #مسئله #دارند #دارای #مدیره #میزبانی #تقسیم #اظهار #کشوری #بیکاری #حلاجیان #مراسم #گفت‌وگو #خبرنگار #ظرفیت‌های #افزود #تعیین #برخلاف #حاشیه #دانست #قانون #مزایای #مسائل #تشکیل #استان #خاطرنشان

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : بیکاری جوانان و نقش تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال

*

*


X https://sport45.site/