اختصاصی مازندشورا: از آنجایی که شهرداریها وظیفه گسترده مدیریت شهر را برعهده دارند، برای پیشبرد اهداف و مدیریت یکپارچه مجاز به تاسیس سازمانهایی برای بخشهای مختلف هستند. طبق قانون شهرداریها میتوانند 14 سازمان تابعه داشته باشند که این سازمانها عبارتند از عمران و بازآفرینی فضاهای شهری، سازمان سیما- منظر و فضای سبز شهری، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، سازمان مدیریت پسماند، سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی، سازمان مدیریت آرامستانها، سازمان مدیریت حمل و نقل بار، سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر، سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل، سازمان مدیریت حمل و نقل، سازمان حمل و نقل ریلی، سازمان فرهنگی- اجتماعی و ورزشی، سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات.
شهرداریها بر اساس ضوابط تشکیلاتی میتوانند با توجه به شرایط محیطی، منطقهای و بومی خود یک یا چند سازمان از ۱۴ سازمان وابسته را پس از تائید اساسنامه آنها در سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ایجاد کنند و روسای سازمانها با حکم مستقیم شهردار تعیین شود. اما امروز محمدحسن آبادی مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: به منظور دانشگرایی و شایستهسالاری در نصب و ارتقاء مدیران، شرایط احراز برای انتصاب روسای سازمانهای وابسته به شهرداریها در قالب جدولی تهیه و ابلاغ شد. بر اساس شرایط احراز ابلاغی در انتصاب روسای سازمانهای وابسته، رئیس سازمان وابسته به شهرداری از میان کارمندان رسمی یا پیمانی شهرداریها یا یکی از دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری با دارا بودن شرایط احراز تحصیلی و تجربی اعلامی پس از طی مراحل مندرج در اساسنامه مصوب آن و طرح در شورای اداری و استخدامی شهرداری ذیربط منصوب میشود. وی همچنین گفت: روسای سازمانهای وابسته پس از انتصاب میبایست ظرف مدت ۳ ماه دوره های آموزشی لازم را متناسب با مهارت های مورد نیاز برای مدیریت هر سازمان بگذرانند.
سال گذشته وزیر کشور ساختار سازمانی و تشکیلات سازمانهای وابسته به شهرداریها، مطابق ضوابط تشکیلاتی شهرداریها را ابلاغ کرده بود و این قوانین باید تا پایان سال جاری ادغام و با اصلاحات لازم سازمانهای جدید ایجاد شوند.
با آنکه شهرداریهای بزرگ مازندران معمولا تنها سازمانهایی که مورد نیاز است مانند عمران، آتش نشانی، تاکسیرانی، آرامستان و ... را ایجاد میکنند، اما خسرو ابراهیمزاده نائب رئیس شورای اسلامی شهر آمل خبر از ایجاد سازمان فرهنگی و ورزشی به همراه سازمان سرمایهگذاری شهرداری در شهر آمل خبر داد.
وی در توضیح ایجاد سازمان سرمایهگذاری در شهرداری آمل بیان کرد: سازمان سرمایهگذاری برای جذب مشارکتها و سرمایهگذاری بخش خصوصی در نظر گرفته شد و در بخشی از فعالیتهای خود با اجاره و واگذاری مشارکتی پروژهها به صورت 99 ساله و یا دیگر موارد با تهیه زمین، پروانه فعالیت و قدرالسهم، مکانهای لازم به فرد سرمایهگذار اختصاص میباید تا در زمان مشخص بهرهبرداری شود.
به منظور تسهیل در فرایند تایید اساسنامه سازمان های وابسته و همچنین رعایت قوانین و مقررات ذیربط در اداره سازمان وابسته به شهرداری ها، الگوی اساسنامه سازمان های وابسته به شهرداری ها توسط وزارت کشور در دو قالب سازمان های وابسته به شهرداری های مراکز استان ها و سایر شهرداری ها ابلاغ شده است.
شهرداری های سراسر کشور بر اساس ماده ۸ ضوابط تشکیلات شهرداری ها در صورت دارا بودن شرایط ایجاد سازمانهای وابسته، الگوی اساسنامه ابلاغی را تکمیل و پس از تصویب در شورای اسلامی شهر ذیربط به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ارسال خواهند کرد. الگوی اساسنامه سازمان های چهارده گانه وابسته به شهرداریها به منظور افزایش کارآیی این سازمانها و انطباق مفاد اساسنامه سازمانهای وابسته با قوانین و مقررات مورد عمل از جمله آیین نامه مالی شهرداریها، تهیه و ابلاغ شده است.
اصلاح ساختار سازمانی شهرداریها با سرلوحه قرار دادن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و در راستای استقرار مدیریت یکپارچه شهری است و چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن ساختار سازمانی شهرداریها در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از جمله سیاستهای مورد تاکید سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با پیگیری اجرای ضوابط تشکیلاتی شهرداریها است.