کنگره استانی علمای واقف در بابل برگزار می‌شود

تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1395 - ساعت : 12:19

کد مطلب: 10967 چاپ به اشتراگ گذاشتن

با حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری

کنگره استانی علمای واقف در بابل برگزار می‌شود

مازندشورا: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل گفت: با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری فردا کنگره استانی علمای واقف در این شهرستان برگزار می‌شود.

مازندشورا:جعفر صفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان بابل، با تبریک هفته وقف، اظهار کرد: شهرستان بابل به غیر از بندپی غربی و شرقی که نمایندگی مستقلی دارند دارای 2 هزار و 237 موقوفه که یک‌هزار و 35 منفعتی، 12 هزار و 2 انتفاعی، 886 مورد متصرفی و 149 مورد آن غیرمتصرفی است.

وی افزود: 19 هزار و 573 رقبه متصرفی ما به شکل مستقیم زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه بابل است و غیر متصرفی که زیر نظر متولیان اداره می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل با اشاره به اینکه مجموع اجاره سه ساله موقوفات متصرفی و غیر متصرفی بابل تا آبان ماه سال 85 حدود 12 هزار و 733 رقبه بوده است، تصریح کرد: 713 رقبه به‌عنوان شناخته شده عرصه و عیان وقف در بابل است که توسط افراد نیک‌اندیش با نیات مختلف وقف شده است.

صفری با بیان اینکه بعضی از رقبات تا 60 سال دست اشخاصی است که حتی نمی‌دانند عرصه و عیان وقف است، خاطرنشان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه بابل برای 413 رقبات قرارداد منعقد کرد و 80 رقبه عرصه و عیان وقف در محاکم قضایی در دست بررسی است.

وی یادآور شد: برای احیای رقباتی که قدمت 80 ساله داشته و فرسوده هستند به سبب مشکلاتی که ایجاد شده بود واحد احیای عرصه و عیان در اداره اوقاف راه‌اندازی شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل ادامه داد: تا قبل از سال 92 تنها هشت پروژه احداث شد اما از سال 92 تاکنون 55 رقبه عرصه و عیان تخریب و مجدداً احداث کردیم که سبب ایجاد بافت جدید مبلمان فرسوده منطقه شد.

صفری اضافه کرد: تاکنون 55 رقبه تخریب شد ولی 189 واحد تجاری و مسکونی احداث شد و توانستیم 70 خانوار که بیشتر زوج‌های جوان و نیازمند هستند را در این واحدها اسکان دهیم.

وی افزود: در سه سال اخیر با همه مشکلات و نوسانات موجود 28 وقف جدید در 14 هزار متر مربع به ارزش ریالی 13 میلیارد و 500 میلیون تومان با نیت ورزشی، خدماتی، اطعام‌دهی، امور قرآنی و نیازهای ضروری جامعه وقف شده است.

صفری کل درآمد بقاع متبرکه بابل را در سه سال اخیر 13 میلیارد ریال برشمرد و اضافه کرد: کل هزینه‌ای که برای بقاع متبرکه در همه حوزه‌ها هزینه شد 5 میلیارد تومان است.

وی به عملکرد بخش عمرانی اوقاف بابل اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر 32 بقعه متبرکه مرمت، احداث و بهسازی شد که مجموع مساحت احداثی 25 بقعه در 5 هزار و 970 متر و در قالب مرمت و بهسازی برای هفت بقعه، 3 هزار متر مربع به ارزش ریالی 12 میلیارد تومان است.

صفری با اشاره به اینکه هفت ضریح مطهر برای امامزادگان نصب شد، ادامه داد: برای توسعه فاز دوم امامزاده عبدالله (ع) دو مغازه خریداری و اقدامات لازم انجام شد ضمن اینکه مسقف کردن بقعه نیز به‌زودی انجام می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل از کمک یک میلیارد تومانی به نیازمندان، تهیه جهیزیه، درمان بیماران، طبخ غذا و ارائه سبد کالا خبر داد و بیان کرد: تهیه لوازم تحریر به ارزش 30 میلیون تومان و کمک به پنج هزار مستمند در سه سال اخیر از جمله اقدامات انجام شده است.

وی با اشاره به کل اسناد مأخوزه، تصریح کرد: 354 سند مالکیت به مساحت 57 میلیون متر مربع به ارزش ریالی 500 میلیارد تومان اخذ شد.

صفری ادامه داد: احکام صادره له موقوفات از ابتدا 630 مورد بوده اما از سال 92 تاکنون 310 حکم صادر و اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه بابل 100 متولی دارد، اظهار کرد: برای نظارت دقیق و کمک به  متولیان دفاتر امور متولیان در اداره دایر و حساب متفرقه متولیان بسته شد و تمام امور با کد وارد سامانه می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل به موفقیت قرآن‌آموزان بابل اشاره کرد و افزود: در سال 93 یک نفر به مقام سوم استانی، در سال 94 دو نفر رتبه دوم و سوم استانی و در سال 95 پنج نفر حائز رتبه شدند که یکی رتبه اول و یک رتبه سوم کشوری و بقیه رتبه استانی را کسب کردند.  

صفری با اشاره به اینکه 6 هزار قرآن‌آموز داریم، خاطرنشان کرد: 98 مربی قرآنی با ما همکاری دارند که تمام دیون آنها را از محل موقوفات پرداخت کردیم.

وی از اخذ مجوز برای احداث حسینیه خلیلیان بر اساس نیت واقف در آینده نزدیک خبر داد و افزود: برای احداث این حسینیه یک میلیارد تومان هزینه برآورد شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل با اشاره به اینکه با حضور حجت‌الاسلام ناطق‌نوری بابل فردا میزبان کنگره علما واقف در تکیه حمزه‌کلا است، تصریح کرد: مجتمع فرهنگی اداری اوقاف نیز روز پنج‌شنبه کلنگ‌زنی می‌شود.

این مسؤول از پرداخت هزینه به پنج بیمار صعب‌العلاج نیازمند از پنج بیمارستان از محل موقوفات بابل خبر داد و افزود: همچنین از محل موقوفات نیز سه زندانی در هفته وقف آزاد می‌شوند.

صفری از تشکیل کارگروه فدک در بابل خبر داد و گفت: این کارگروه برای بررسی وضعیت زمین‌هایی که چند دنگ آن وقف است تشکیل شد و با همکاری دهیاران در قالب قرارگاه فدک این افراد به اداره اوقاف برای تعیین حدود وقف مراجعه می‌کنند و از تخفیف ویژه برخوردار می‌شوند.

وی تصریح کرد: احیای موقوفات حوزه علمیه برای رفع بخشی از مشکلات حوزه علمیه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل گفت: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی بابل به اوقاف بدهکارند، رویکرد ما تعامل با این دستگاه‌ها برای احیای موقوفات است اما تنها 5 درصد دستگاه‌ها با ما همکاری دارند و بعضی از این دستگاه‌ها عرصه وقف را تصاحب کرده و بدون توجه به شرایط شرعی، آن را تجاری کردند و حق موقوفات را پرداخت نمی‌کنند.

انتهای پیام/86009/ت


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #اوقاف #اداره #خیریه #اشاره #موقوفات #اینکه #میلیارد #تومان #احداث #افزود #متصرفی #تصریح #استانی #احیای #متولیان #هزینه #تاکنون #دارند #متبرکه #ریالی #همکاری #ادامه #دستگاه‌ها #میلیون #پرداخت #قرآنی #کنگره #کارگروه #تشکیل #حسینیه #اقدامات #علمیه #مساحت #بهسازی #می‌شوند #اضافه #رقبات #خاطرنشان #افراد #شهرستان #اظهار #مجموع #بررسی #فرسوده #تجاری #نیازمند #کردیم #تخریب #ایجاد #حجت‌الاسلام #مشکلات

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : کنگره استانی علمای واقف در بابل برگزار می‌شود

*

*


X https://sport45.site/