اختصاصی مازندشورا: بسیاری از کارشناسان معتقدند شوراهای فرادست از جمله شورای بخش و شورای شهرستان به یک شورای سمبلیک تبدیل شدهاند چرا که اثربخشی لازم را ندارند و دلیل اصلی آن نداشتن بودجه مشخص و قوانین محکم برای انجام امور است.
در قانون شوراهای اسلامی وظایف شورای اسلامی شهرستان بیشتر حول محور ارائه پیشنهادات، ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای تصمیمات است اما در اختیار نداشتن منابع مالی و اهرم قوی باعث بیتحرکی و بیاثری شوراهای شهرستان شده است و غالبا شوراهای فرادست را ضعف نظام فعلی شورایی کشور مینامند.
برهمین اساس شورای عالی استانها تصمیم گرفته است تا با تصویب بودجهای مشخص برای شوراهای اسلامی شهرستان، این شورا را که میتواند اثرات مثبت بسیاری داشته باشد را تقویت کند.
احد چگینی سخنگوی شورای عالی استانها با اشاره به طرح الحاق تبصره (3) به ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: اولین طرح بررسی شده در اجلاس "طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به عنوان تبصره (3) به ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده" بود که بر اساس آن و با توجه به اینکه شوراهای شهرستان از بنیه مالی خوبی برخوردار نیستند میبایستی نیم درصد از عوارض دریافتی برای شورای شهرستان ها لحاظ شود.
سخنگوی شورای عالی استان ها ادامه داد: در قانون ارزش افزوده 3% از کل عوارض محصولات تمام شده به حساب شهرداریها و دهیاریها واریز میشود.
با این حساب چنانچه این طرح تصویب و اجرایی شود نقش بالایی در پررنگ شدن شوراهای فرادست به خصوص شورای شهرستان که اینک به حاشیه رفته است خواهد داشت.
طبق ماده 81 شوراهای اسلامی، وظایف و اختیارات شورای شهرستان عبارت است از:
1 - ارائه پیشنهادات لازم در زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانیشهرستان به دستگاههای اجرائی ذیربط و کمیته برنامهریزی شهرستان و شورای استان.
2 - نظارت بر حسن اجراء تصمیمات شورای شهرستان.
3 - تصویب، اصلاح ، تتمیم و تفریغ بودجه دبیرخانه شورای شهرستان و شوراهای شهر در شهرستان به استثنای شورای شهر مرکز استان.
4 - هماهنگی و رسیدگی به مسائل و حل و فصل مشکلات فیمابین شوراهایشهر و بخش، در مواردی که قابل پیگیری قضائی نیست.
5 - نظارت بر عملکرد و فعالیتهای شوراهای بخش و شهر.