خطر قطع ارتباطی نوشهر - رویان/ سرنوشت معلم کوه در انتظار پل ملکار

مازندشورا: ساری - آب شستگی و فرسایش روزانه پل ملکار و ماشلک، خطر ریزش و قطع ارتباط شهرستان نوشهر با مرکز و شرق مازندران را گوشزد و جان رهگذران را تهدید می کند.

مازندشورا:خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: ۱۳ پل بزرگ مازندران که در محور اصلی واقع‌شده براثر حوادث سال‌های اخیر ازجمله سیلاب تخریب‌شده و هرروز در حال فروپاشی و نشست است، همچنین نفس پل‌های حادثه‌دیده و تخریبی مازندران ازجمله نوشهر به شماره افتاده است و احتمال تکرار فاجعه معلم کوه دور از ذهن نخواهد بود.

از مجموع پل‌های تخریبی مازندران دو پل در محدوده روستای ملکار در محور نوشهر – رویان و پل ماشلک نوشهر واقع‌شده است که اوضاع آن چندان مناسب نیست و خطر سقوط، رهگذاران و شهروندان را تهدید می‌کند.

به تأکید شهروندان اگر هرچه زودتر نسبت به بازسازی و نوسازی این پل‌های تخریبی در نوشهر اقدام نشود، تکرار فاجعه معلم کوه تنکابن در این منطقه دور از ذهن نخواهد بود.

در فاجعه معلم کوه و سقوط پل که سال گذشته در شهرستان تنکابن رخ داد، سبب سقوط پنج دستگاه خودرو و مصدومیت ۱۶ نفر شد. این درحالی که حوادث سال‌های اخیر نظیر سیلاب سبب شده تا پل‌های بزرگ و زیادی در استان مازندران دچار آسیب شود و باگذشت سال‌ها هنوز نسبت به بازسازی و مرمت اساسی آن اقدام نشده است.

پل ملکار در محور اصلی نوشهر – رویان واقع‌شده که روزانه بیش از صدها هزار نفر از آن تردد می‌کنند و بازسازی این پل که هرروز بر شدت تخریب آن افزوده می‌شود، خواسته اصلی مردم شهرستان محسوب می‌شود.

پل حدفاصل روستای ملکار که محل تردد شماری زیادی از هم‌وطنان است هرروز دچار فرسایش می‌شود

محمد درویش دهیار روستای ملکار می‌گوید: پل حدفاصل روستای ملکار که محل تردد شماری زیادی از هم‌وطنان است هرروز دچار فرسایش می‌شود و اگر نسبت به بازسازی آن اقدام نشود، فاجعه‌ای جبران نشدنی به بار خواهد آورد.

وی بابیان اینکه این پل که در مسیر اصلی نوشهر – رویان واقع‌شده است، در حادثه سیلاب چند سال گذشته دچار آسیب شد و برای بازسازی آن نیاز به اعتبار ملی و همت و عزم جدی مسئولان است تا امنیت رهگذاران تأمین شود.

وی ادامه داد: دهنه پل قدیمی و تخریبی ملکار بسیار کوچک است و ظرفیت انتقال حجم بالای آب به‌ویژه در بارندگی و سیلاب را ندارد و این امر سبب آب‌گرفتگی روستاهای حاشیه ازجمله ملکار، حمزده علیا و سفلی، انارور و سنگسرا می‌شود و جان اهالی این مناطق درخطر است.

درویش تبار یادآور شد: باآنکه نامه‌نگاری‌های متعددی از سوی دهیاری به مسئولان راه در سالهای اخیر شده، اما تاکنون اقدام اساسی برای بازسازی این پل تخریبی نشده است و به نظر می‌رسد حتماً باید فاجعه‌ای رخ دهد تا مسئولان استان به این مهم توجه کنند.

دهیار روستای ملکار بابیان اینکه پل ارتباطی محور اصلی نوشهر – رویان حدفاصل جاده کشاورز در محدوده روستای ملکار براثر سیل سال ۹۳ تخریب‌شده است و نیازمند مرمت و احداث است گفت: به دلیل واقع‌شدن پنج روستا در بالادست و وارد شدن خسارت‌های مالی فراوان به روستاییان منطقه این پل نیاز به مرمت فوری و اساسی دارد و از نماینده و وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم تا اعتبار لازم برای ساخت و مرمت پل و رفع مشکل دیرینه اهالی داشته باشند.

درویش تبار، ساخت پلی همانند پل حدفاصل روستاهای دزدک، خیرودکنار و توسکاتک را نیاز اهالی منطقه و رفع مشکلات آنان بیان کرد.

بازدید میدانی خبرنگار مهر از پل روستای ملکار حکایت از فرسایش شدید آن دارد، دهانه کوچک، تخریب، نشست پل ضرورت بازسازی آن را الزامی می‌سازد تا از وقوع حادثه‌ای تلخ جلوگیری شود.

علاوه بر پل ملکار، پل ماشلک نوشهر نیز از دیگر پل‌های تخریبی است که سال‌ها از عمر مفید ۷۰ ساله آن گذشته است و در صورت ریزش پل‌های ماشلک و ملکار ارتباط نوشهر با مرکز استان مازندران قطع می‌شود.

عمر مفید پل ماشلک به پایان رسید

فرهاد شیخ‌الاسلامی شهردار نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: عمر مفید پل ماشلک نوشهر نیز تقریباً ۷۰ سال است که به پایان رسیده و هرلحظه امکان ریزش آن وجود دارد و با تخریب پل راه ارتباطی برون‌شهری کاملاً مختل خواهد شد.

وی بابیان اینکه بارها مشکل این پل و خطر تخریب آن را گوشزد کرده‌ایم و برای بازسازی نیازمند اعتبار ملی است، تصریح کرد: برای بازسازی و ترمیم و ساماندهی رودخانه‌ها و پل‌های نوشهر نیاز به هفت میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

فرماندار نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه مشکل پل‌های ماشلک و ملکار جدی است تصریح کرد: پل ملکار براثر سیل سال ۹۱ دچار آسیب شد و جای تعجب است چگونه در لیست پروژه‌های سالانه قرار داده نشده است.

وی وعده داد که برای بررسی مشکلات این پل، بازدید میدانی از آن داشته باشد تا اقدام عاجل نسبت به آن اتخاذ شود.

مطالعات پل ماشلک تقریباً برای برگزاری مناقصه نهایی شده است ولی برای پل‌های ملکار قرارداد در دست اقدام است

درعین‌حال احمد آفرین محمد زاده مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت پل ملکار گفت: مطالعات پل ماشلک تقریباً برای برگزاری مناقصه نهایی شده است ولی برای پل‌های ملکار قرارداد در دست اقدام است.

۱۳ پل بزرگ مازندران براثر حوادث دچار آسیب شدند و در روزهایی که باران و سیل بر مردم استان زخم می‌زنند، توجه نکردن به طرح‌های پیشگیرانه، آلام مردم زخم‌دیده مازندران را بیشتر می‌کند.

در حوادث طبیعی تاکنون پل‌های زیادی در مازندران آسیب دیدند که تخریب عرشه فلزی پل در محور روستایی پرچور در منطقه عباس‌آباد،  تخریب کامل پل زاورده و امیرده در محور روستایی گردرودبار بندپی شرقی و بابل‌کنار شهرستان بابلی، تخریب کامل پلهای پارسی، سکن، کریکلا، کلاریجان، لله بند در محور آزاد مهر _ آلاشت سوادکوه ازجمله پروژه‌های خسارت‌دیده استان به شمار می‌روند.

حادثه تخریب پل معلم کوه در سال گذشته تنها یک هشدار بود تا نسبت به مرمت دیگر پل‌های آسیب‌دیده و توجه به امور پیشگیرانه دقت کافی شود چراکه همیشه، حوادث و خطر در کمین است.

مازندران بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد و سالانه میلیون‌ها مسافر از این راه‌ها به استان سفر می‌کنند.

ملکار نوشهر پل‌های مازندران بازسازی ماشلک اقدام تخریب روستای تخریبی استان حوادث رویان بابیان براثر واقع‌شده گذشته منطقه حدفاصل اینکه هرروز سیلاب ازجمله زیادی اعتبار خبرنگار فرسایش درویش گفتگو ارتباطی اساسی اهالی شهرستان فاجعه مسئولان تقریباً نیازمند میدانی تاکنون مشکلات بازدید تصریح نهایی قرارداد پیشگیرانه مناقصه برگزاری سالانه مطالعات پایان سال‌ها محدوده رهگذاران شهروندان نخواهد تکرار سال‌های تخریب‌شده می‌کند تنکابن می‌گوید فاجعه‌ای حادثه دهیار هم‌وطنان تهدید شماری روستاهای