اختصاصی مازندشورا: اشاره: آرمان قلینژاد پاجی فوق لیسانس معدن از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است که در حال حاضر مدیریت روابط عمومی سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران را برعهده دارد. همچنین قلینژاد دبیر حزب اعتدال و توسعه ساری نیز هست که در این رابطه مصاحبهای با ایشان انجام دادیم که از نظر میگذرد:
در خصوص حزب اعتدال و توسعه و لیستی که قرار است این حزب برای مدیریت شهری ارائه کند توضیحاتی دهید؟
حزب اعتدال و توسعه از سال 1378 شروع به فعالیت نموده است. این حزب ساختار قانونمند، منظم و انعطاف پذیری دارد به گونهای که با مطالعه مرامنامه و برنامههایی که قریب به بیست سال پیش تدوین شده است، راهکارهایی برای مرتفع شدن برخی از مشکلات سال 94-95 دیده می شود. زمانی این برنامه نوشته شده که دولت اصلاحات روی کار آمده بود و در مرامنامه اعتدال و توسعه آمده که ما از اصلاح طلبی و اصولگرایی افراطی نتیجه نمیگیریم و نیازمند فضای تعادلی و بینابین هستیم.
در مازندران آقای مهدی قاسمی به عنوان دبیر حزب اعتدال و توسعه استان، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را پیگیری میکردند. همراه با فضای اعتدالی و امید بخش در سطح کشور، مازندران نیز نمایندگانی اعتدالی را راهی بهارستان نمود. بحث شورای شهر در درجه اول به دبیران شهرستانها مربوط است و بررسی و ارائه لیست به عهده دبیران حزب در شهرستانها است.
حزب اعتدال و توسعه پارامترهایی که میتواند در مدیریت شهری و اجرای بهینه پروژهها و پیشبرد اهداف مدیریت شهری موثر باشد را شناسایی کرده و به صورت فرمهایی درآورده است. این فرمها در اختیار افراد قرار میگیرد و امتیازها مشخص میشود. البته این موضوع به شکل مصاحبه نیست و شرافت و عزت همه داوطلبین مورد نظر خواهد بود. بعد از مشخص شدن مرحله اول با تعدادی از نامزدهایی که بالاترین امتیاز را کسب نموده اند جلساتی برگزار و لیست اعتدال و توسعه شهرستان ساری مشخص می شود.
یعنی شما لیست نه نفره ارائه می کنید؟
نه لزوماً، ببینید اعتدال و توسعه یک حزب شناسنامه دار هست؛ قرار نیست ما لیستی را ارائه کنیم که تصور می شود احتمال کسب آرا در آن بالاتر است. افرادی که در لیست اعتدال و توسعه ساری قرار می گیرند باید ابتدا شرط های لازم و کافی حزب را حائز شوند و سپس پتانسیل رای آوری هم داشته باشند. در این صورت ممکن است، لیست حزب در شهرستان سه نفره، پنج نفره و شاید هم نه نفره باشد.
جایگاه لیست احزاب در انتخابات شورای شهر ساری چیست و تا چه میزان اثرگذاری دارند؟
در مازندران آرای قوم و قبیلهها هنوز بیشترین تاثیر را در انتخابات دارند. بعد از آن آرای صنفی قرار دارد و سپس احزاب سبد آرا را در اختیار دارند. اما آن چه که می توانم با قطعیت اعلام نمایم تاثیرگذاری بیشتر احزاب (به شکل محسوس) به خصوص در مرکز استان نسبت به انتخابات دوره قبل می باشد.
البته این به هیچ وجه نفی نقش پر رنگ آرای قومی نیست. به طور مثال همه سرورانی که در انتخابات ها از منطقه دودانگه یا چهاردانگه به مجلس یا شورا راه یافته اند، دین فراوانی به مردم منطقه خویش دارند. هر چند عده ای از عزیزان بعد از راه یابی منکر نقش این آرای قومی می شوند اما این موضوع انکار ناشدنی است که اگر به طور نمونه کسی از دودانگه به شورای شهر راه می باید درصد بسیار بالایی از رای خود را از مردم منطقه خویش تحصیل کرده و نفی این موضوع بی معرفتی است.
یک سال از عملکرد فرماندار میگذرد. ایشان را چطور ارزیابی می کنید؟
در بحث مسئولیت دو چیز را باید در نظر گرفت 1- رضایت قلبی مردم 2- معیار و خط کش علمی. گاهی ممکن است عملکرد علمی مسئولی مناسب نباشد ولی مردم رضایت داشته باشند و بالعکس. ما در ساری شهردار و فرماندار محبوبی داریم که با وجود مشکلات تمام تلاش خویش را برای ارائه عملکردی مطلوب و علمی به کار بسته اند. نماینده ولی فقیه ما در استان منادی وحدت است و کوچترین حاشیهای به سرعت توسط ایشان رصد و مدیریت می شود. ما نباید مسئولان را روبروی هم قرار دهیم. به این گونه سوالات نباید غیر تخصصی پاسخ داد و در چند جمله نمی توان عملکرد کسی را توصیف کرد. از فرصت حضور یوسف نژاد در هیات رییسه و دامادی در جایگاه ریاست مجمع نمایندگان باید بهترین بهره را ببریم. من باز تکرار می کنم و خواهش می کنم ما به وحدت این چهار نفر کمک کنیم.
در انتخابات سال 92 در چه ستادی فعال بودید؟
ستاد دکتر روحانی.
دولت روحانی در مازندران حمایت افکار عمومی را دارد؟
زمانی که برای اولین بار وارد فضای سیاسی میشوید برنامه میدهید. اما بار دوم نوبت به کارنامه است. ما باید شرایط کشور را در نظر بگیریم. در یک دوره 4 ساله چه توقعی میتوان داشت؟ بخشی از عملکرد دولت به همت استاندارها برمیگردد. من منکر ضعف ها و مشکلات نمی شوم. اگر دولت تلاشی می کند باید توسط مردم احساس شود. سفره مردم بهترین ابزار کارشناسی و خود مردم بهترین قاضی برای عملکرد دولت ها محسوب می شوند. مردم با آمار و ارقام زندگی نمی کنند و با تمام وجود شرایط را احساس می نمایند. اما اعتقاد راسخ دارم مردم نجیب مازندران و مرکز استان به خوبی شرایط قبل از دولت تدبیر و امید را تحلیل می کنند و نیک می دانند دولت کار بسیار مشکلی را از چهار سال پیش آغاز نموده است. با وجود همه محدودیت ها عملکرد دولت ضمن پذیرش ضعف های موجود، قابل دفاع است.
آیا بحث شعار تدبیر و امید در مازندران و کشور محقق شد؟
همه مشکلات به دولت و مجلس باز نمی گردد. من به عنوان یک فعال سیاسی، از عملکرد هر دوازده نماینده مازندران در مجلس دفاع می کنم. اما نمی توانم عدم همدلی آنان را بازگو ننمایم. همدلی و وحدتی که خواسته اصلی رهبری است و حلقه گمشده مازندران بزرگ است. موضوعی که از جامعه به مسئولین تسری پیدا می کند. ما نباید افکار عمومی را به خاطر ضعف اتحاد از دست بدهیم. حیف است دولت روحانی تکرار نشود. اما به عنوان یک فعال رسانه ای و سیاسی چند طرح اجرایی به استانداری و یا شهرداری پیشنهاد داده ایم و چه مقدار به سیستم دولت کمک کردهایم؟ در کجای دنیا دولت به تنهایی میتواند کار بزرگی بکند؟
در پاسخ به سوال شما عرض می کنم که دولت در تزریق امید و آرامش به جامعه عملکرد نسبتا مناسبی داشت اما در مازندران ما از دو مشکل عمده رنج می بریم. اول دعواهای همیشگی و نبود وحدت و همدلی که بعضا حتی کارشناسان زبده را نیز در فضای پوپولیستی به جان هم می اندازد (که نمونه بارز آن را در منطقه آزاد دیدیم) و بعدی نقدهای غیرمنصفانه و بدون ارائه پیشنهادهای کاربردی.
اما هم مسئولین و هم فعالین رسانه ای و سیاسی در دو سمت این معادله باید مردم را اولویت خویش بدانند، مردم ولی نعمت هستند و همواره حق با آنان است. دولت تلاش خویش را به کار بسته است، ما مانع رسیدن انوار امید به مردم نشویم.
دانش مهندسین در کدام قسمت مدیریت شهری می تواند کارایی داشته باشد؟
اعضای شورا شهر باید افرادی باشند که طراح (ایده پرداز) و قابلیت استفاده از مشاوره را داشته باشد و یا اگر ایده پرداز نبودند طرحفهم، قانون فهم و ایده فهم باشند. یک عضو شورای شهر باید حداقل یکی از این دو ویژگی را داشته باشد. گاها فردی به عنوان عضو شورای شهر انتخاب میشود که نه تنها نمیتواند ایده و طرح خلاقانهای ارائه کند، بلکه توان تجزیه و تحلیل طرح های مرتبط با فضای شهری را هم ندارد. در مورد سوال شما اصل صدم قانون اساسی صراحت دارد که بخشی از وظایف شورای شهر در کنار مسائل اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی، به مسائل مهندسی مرتبط است.
اگر عضو شورای شهر بودید به دنبال تصویب چه پروژهای بودید؟
وقتی یک پروژه اجرا میشود اشکال گرفتن از آن راحت میشود. ساری دچار گرههای ترافیکی زیادی است. تاکنون طرحهای خوبی از جمله پارکینگهای طبقاتی، باز شدن خیابانهای جدید و زیرگذر انجام شده، اما مشکل ترافیک هم چنان پا برجا است. فضای سبز یکی دیگر از کمبودهای ساری بود که با احداث پارک ملل تا حدودی این امر مرتفع شد اما جای کار بیشتری وجود دارد. به لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز جای کار در ساری بسیار است. پاسخ به این سوال نیازمند ارائه برنامه ای مدون است که البته توسط حزب اعتدال و توسعه شهرستان ساری تدوین و طراحی شده و در حال تکمیل است. اما در یک جمله و به زبان تلخ طنز و کنایه می گویم که اگر عضو شورای شهر ساری بودم قدر رای مردم و شرافت صندلی که به آن تکیه زده ام را بیشتر می دانستم و به دنبال حاشیه های بیهوده و قال و قیل های بی حاصل نمی رفتم. اگر عضو شورای شهر بودم سیاسی کاری را به منافع مردم ترجیح نمی دادم و بساط هم دلی را پهن می کردم. ساری امروز قبل از اجرای هر پروژه ای به آرامش بیشتر و وحدت و همدلی نیازمند است.