اختصاصی مازندشورا: پایگاه خبری مازندشورا به منظور افزایش اطلاعات عمومی کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی، اقدام به انتشار مستمر مطالب علمی و تخصصی پیرامون رفتار انتخاباتی کرده است. این بخش جدید با عنوان (دهکده آموزشی مازندشورا) منتشر خواهد شد
چگونه شخصیت انتخاباتی جذابی داشته باشیم؟
همه ما انسانها فروشنده هستیم، فروشنده بودن صرفا به این معنا نیست که ما بخواهیم محصولی را به دیگران بفروشیم! بلکه به این معناست که ما فروشنده احساسات هستیم. با تمامی تفاوت های کلی انسانها، خصوصیات مشترکی در همه ما وجود دارد: نیاز به دیده شدن، شنیده شدن و نیاز شدید به تاثیرگذاری!
بی شک ما انسانها بدون این نکته های کلیدی خواهیم مرد و اگر هم جسما زنده باشیم باید بدانیم که مدتهاست روحی در بدن نداریم. نیاز به دیده شدن، شنیده شدن و نیاز به تاثیرگذاری از عوامل بسیار مهم در زندگی ما انسانها هستند و روزانه خواسته یا ناخواسته موجب کنش ها و واکنش های بسیاری در زندگی شخصی و کاری امان می شود. در محل کارمان تمام تلاشمان برای تاثیرگذاری را انجام می دهیم، در محیط شخصی زندگیمان دوست داریم نظر عزیزانمان را جلب کنیم و در برخورد با انسانهای جدید می خواهیم کامل و خیر کننده باشیم، بعضی از ما به خوبی یاد گرفته ایم که چطور این احساسات را به درستی کنترل کنیم و بعضی دیگر هم زمانی که نمی توانیم این نیازها را به درستی مدیریت کنیم ، آنها را با شیوه هایی چون برخورد از موضع بالا ،غرور ، قدرت و ... به نمایش می گذاریم.
همه ما مردمانی هستیم که نقاب بر چهره غرق در دریای تاثیرگذاری هستیم. برای بهترین بودن و کامل بودن میجنگیم و میخواهیم در کانون توجه باشیم. ممکن است فوتبالیستی باشیم که برای شهرت می جنگد، بازرگانی باشیم که می خواهد اعتماد فرد مقابل را برای بستن قرار داد جلب کند و یا سیاستمداری که برای نشستن به کرسی قدرت نیاز به یاران و رای های بسیاری دارد.
به راستی راه درست تاثیرگذاری بر مردم چیست؟ چطور می توانیم این نیازهای ضروری وجودمان را به درستی مدیریت کنیم، به طوری که بتوانیم به نتایج مطلوبی برسیم؟
دراین یادداشت به جواب این سوالات می پردازیم. در بعضی چهره های پخته شوراهای شهر و مجلس می توان مدیریت درست نفوذ بر قلب های مردم را دید و احساس کرد. اما در چهره های جوان تر شخصیت کاریزما داشتن در بعضی مواقع کمتر احساس می شود. همیشه تجربه مروارید گرانبهایی بوده است اما در این یادداشت به ترکیبی از دانش و تجربه با توجه به تغییرات روز دنیا می پردازیم. تاکتیک هایی که بزرگان ارتباطات و تبلیغات دنیا از آن در انتخابات مختلف استفاده می کنند. همچنین از گروه رسانهای موثق برای حمایت های گسترده در حوزه ارتقا مطالب مکتوب در حوزه انتخابات تشکر میکنم.
یکی از نگرانیهای اصلی سیاستمداران تاثیرگذاری مردمان است، در پایان کسانی پیروز خواهند شد که بیشترین قدرت موج فیزیکی و رسانه ای و مردمی را ایجاد کرده اند و موفق شده اند به بهترین شکل ممکن به مردم احساسات بفروشند! مردم ایران کاملا مردمانی احساسی اند! ظاهر و دیگر فاکتورهای ارتباطی بیشترین تاثیر را بر روی آنها دارد. همانطور که می دانید انسانها از طریق سه راه اصلی می توانند روی یکدیگر تاثیر بگذارند :
- کلام
- تن صدا
- زبان بدن
به عنوان یک سیاستمدار جدای از چیدمان سیستم بازاریابی سیاسی و ستاد خود ،شخصا باید به طور جدی روی این سه فاکتور ارتباطی خود کار کنید. چرا که به واسطه آن می توانید بیشترین میزان تاثیرگذاری را بر مردم داشته باشید.
پروفسور آلبرت محرابیان از اساتید برجسته ایرانی دانشگاه کالیفرنیا ، آماری جذاب دارد که چندین سال است در جوامع مختلف بین المللی مطرح می شود. طبق تحقیقات و مطالعات بسیار وی بیشترین میزان تاثیرگذاری انسانها می تواند با درصد های زیر باشد :
البته درباره آمار وی برداشت های بسیار اشتباهی شده است ،اما اهمیت زبان بدن و تن صدا را به همراه کلمات می توان در آن احساس کرد.
- قدرت کلام و تن صدا :
مردم تشنه شنیدن درد هایشان هستند، اگر واقعا وظیفه خود می دانید که با ورود به کرسی قدرت نیازهای آنها را بر طرف کنید، از نیازها و دردهایشان بگویید. برای خود یک سخنرانی نویس داشته باشید. در محافل مختلف از موضوعات جذاب مختلف سخن بگویید، نیازهای مردم و هر قشر را به خوبی بشناسید و با توجه به آن سخن بگویید. با تن صدایتان بازی کنید، بعضی جاها نیاز است که برای جلب توجه صدایتان را بالا ببرید و آنچه که مردم عاشق شنیدنش هستند را فریاد بزنید و جاهایی هم باید صدایتان را پایین آورده و ملایمتر سخن بگویید. با تن صدایتان بازی کنید، مادامی که یکنواخت حرف بزنید هیچ جذابیتی نخواهید داشت. باید بتوانید شور را با سخنان و تن صدایتان در هر جمعیتی ایجاد کنید . چرا که این ابزاری قدرتمند برای نشان دادن نفوذ شماست.
(محمد دامادی – نماینده ساری – به سخنرانی های حرفه ای و تن صدای وی دقت کنید – همین الان می توانید فیلم های او را در اینترنت ببینید- دقت کنید که با چه قدرت و مهارتی بسم الله الرحمن الرحیم را به زبان می آورد).
- قدرت زبان بدن در سخنرانی :
زبان بدن ، می تواند در کنار قدرت کلمات ، برای تاثیر گذاری شما نقش یک جادوگر را داشته باشد . در سخنرانی از دست های باز استفاده کنید ، کمرتان را صاف کنید ، شانه هایتان را محکم و بالا نگاه دارید تا مردم بتوانند اعتماد به نفس شما را احساس کنند . از کف دست های باز استفاده کنید و کف دستهایتان را به سمت مردم نگاه دارید. این کار موجب می شود آنها حس اعتماد بیشتری را از شما دریافت کنند.قفسه سینه اتان همیشه بالا باشد ، احساس بمب انرژی ای را داشته باشید که در حال ترکیدن است، فراموش نکنید مردم نماینده ای را می خواهند که بتواند حق و مطالبات آنها را دریافت کند. پس جسارت و سخنور بودن از فاکتورهای اصلی آن است.
به یاد داشته باشید که قدرتمند ترین سلاح شما در سخنرانی ، لبخند زدن است ، لبخند زدن معجزه می کند و می تواند تاثیرات خوبی را بر مخاطب به جای بگذارد ، اما اینکه دقیقا چه زمان هایی باید بخندید نکاتی است که باید به آن دقت کنید.از دستان و شانه هایتان به خوبی استفاده کنید ، ارتباط چشمی را فراموش نکنید . به صورت مثلثی به هر قسمت از جمع برای ثانیه هایی توجه کنید و چشم هایتان را با مدیریت درست حرکت دهید. بگذارید برای لحظاتی مردم احساس کنند که به چشمان آنها خیره شده اید ، به خاطر اختلاف زاویه ، وقتی به قسمتی خیره می شوید بسیاری از مردم فکر می کنند که به چشمان آنها خیره شده اید ! در حالی که واقعیت چیز دیگریست.
اگر شرایط محیا بود ، با تن صدای پر انرژی و کنترل شده قدم بزنید ، و بعضی موقع ها در تاکید نکات مهم از سر و شانه و دستانتان همزمان استفاده کنید ،از انگشت اشاره اتان برای نشان دادن محکم و جدی بودنتان در بیان نکته های مهم استفاده کنید و آن را به حرکت در آورید . لحظاتی که احساس می کنید جملات تاثیر گذاری گفته اید ، برای چهار ثانیه سکوت کنید . بگذارید قدرتتان احساس شود و جملاتتان در جان مردم رسوخ کند، سیاستمئاران واقعی به خوبی می دانند که در کجای صحبت هایشان باید مکث کنند . سکوت می توند تاثیر بسیار زیادی برای تاثیرگذاری کلام شما داشته باشد...
به یاد داشته باشید که باید بتوانید فروشنده ای قوی باشید و بمب انرژی های مثبت برای تاثیرگذاری بر مردم باشید...
در حوزه ارتباطات ، مباحث بسیار ریز و مهمی وجود دارد که در یادداشت های بعدی از انها سخن خواهم گفت ...