اختصاصی مازندشورا: مهدی احمدی فولادی موسس انجمن اسلامی معلمان و رئیس دورهای شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب مازندران هست. احمدی فولادی از قدیمیترین نیروهای جریان اصلاح طلبی مازندران است. به گفته احمدی فولادی انجمن اسلامی معلمان قوی ترین تشکل سیاسی کشور و مازندران و تاکنون 17 انجمن با 180 عضو شورای مرکزی شکل داده شد و بیش از 2 هزار عضو رسمی دارای فرم عضویت دارد. برای اطلاع از وضعیت اصلاح طلبان مازندران و برنامههای این جریان در انتخابات پیشرو، سراغ وی رفتیم که در این مورد اطلاع کسب کنیم.
در یک نگاه کلی، عملکرد دولت تدبیر و امید در طول سه سال و نیم گذشته را چگونه ارزیابی میکنید؟
برای قضاوت در خصوص عملکرد یک فرد یا یک دستگاه ابتدا باید امکانات و زمینههایی که برای او فراهم کردهایم را بررسی کنیم و با توجه به این اختیار و امکانات، از او مسئولیت بخواهیم. آقای روحانی وارث کشوری بود که در طول 8 سال قبل از خود ذخیره های ارزی آن بر باد رفت و قرض های زیادی باقی مانده بود.
دولت قبلی درآمد نفتی (که بیشترین قیمت را در طول این 8 سال داشته) را نابود و مملکت را یک قرن عقب انداخت و کشور نابود شده از نظر مالی و در آستانه جنگ را به آقای روحانی تحویل داد. در زمان قضاوت باید بستر فراهم شده را ببینیم.
دولت روحانی دولت خاتمی نیست و انتظار من از آنها متفاوت می باشد اما در کل دولت روحانی دولت موفقی بوده و هر نیروی توانایی غیر از آقای روحانی هم روی کار می آمد بیشتر از این نمی توانست موقعیت داشته باشد. بزرگترین موفقیت این دولت برجام بود که ما را به دنیا تحمیل کرد و کشورهایی که علیه ایران بودند پای میز مذاکره آمدند و قطعنامه ای امضاء کردند و ایران را محق در روند کاریش دانستند. بالا رفتن قیمت و سهمیه نفتی ایران، بیشتر شدن سرمایه گذاری های خارجی و برداشته شدن سایه جنگ و تهدید از کشور، نمونه ای از دستاوردهای برجام است.
در دولت گذشته مملکت نابود و قطعنامه های زیادی علیه ایران صادر شد. مشخص نشد پول نفت در دولت قبلی به کجا رفت و اختلاس های زیادی صورت گرفت. حقوق های نجومی که الان مطرح شده بیشتر ریشه در دستورالعمل ها و مقررات پایه گذاری شده در دولت قبلی دارد. این انصاف نیست که رسانه ملی و تریبون های در دست رقیب بحث حقوق های نجومی را دائما مطرح در حالی که اختلاس های میلیاردی دولت قبل نادیده گرفته شود. اگر تمامی حقوق های نجومی جمع شوند یک هزارم اختلاس های دولت گذشته نمی شود. اختلاس ها به همراه حقوق های نجومی مطرح شوند.
دولت روحانی دولت مظلومی است و رسانه قوی ندارد. رسانه ها در دست رقیب می باشد و صدا و سیما هر روز در جهت تضعیف دولت سخن می گوید. تریبون ها در دست رقبای روحانی است. امکانات برای تبلیغات روحانی بسیار کم و اندک است. دولت آقای روحانی مانند دور دوم دولت اصلاحات با موقعیت بهتری وارد خواهد شد به شرط انکه مردم را متوجه قدم های برداشته شده در جهت رفاه حال آنان و موانع موجود کند. معاون اول رئیس جمهوری در سخنان اخیرش روشنگری های خوبی داشته است.
آیا دولت روحانی تاکنون توانسته انتظارات سیاسی اصلاح طلبان را مرتفع سازد؟
اگر ابزار، امکانات و شرایط برای آقای روحانی فراهم بود او یک اصلاح طلب واقعی است. وقتی مجلس نهم وزیر را رد میکرد آقای روحانی برای وزارت خانههای بیوزیر بهترین و دلسوزترین افراد اصلاح طلب را به عنوان سرپرست قرار میدادند و این نشان از افکار و اندیشه های در جهت اصلاح طلبی است. زمانی که بستر مهیا نباشد نیروی کارآمد و توانمندی همچون آقای نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش که بهترین دوره آموزش و پرورش در دوره ایشان بوده است، توسط مجلس رد می شود. باید عوامل به کارگیری نشدن نیروهای اصلاح طلب که مجلس است را بررسی کرد.
استاد مطهری (ره) می گوید: مردم را در انتخاب مسئولین آزاد بگذارید یکبار اشتباه کنند، دوبار اشتباه کنند بالاخره مردم به جای می رسند که مسئولین خوبی انتخاب کنند. باید مردم در انتخابشان آزاد باشند. زمانی که سه هزار نیروی اصلاح طلب در سطح کشور به عنوان کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان معرفی می کنیم و تنها یک درصد آن ها تایید می شود چه انتظاری میتوان از مجلس داشت. باید شرایط را به گونه ای رقم بزنند که اصل برائت از قانون اساسی اجرا شود تا افراد بتوانند خودشان را عرضه کنند. مردم بهترین قضاوت گر، تصمیم گیر، داور و ولی نعمت ما هستند پس انان را در انتخابشان آزاد بگذاریم.
اقبال عمومی نسبت به اصلاح طلبان بسیار بالا است. عده ای فکر می کنند در طول 8 سال دولت گذشته اصلاح طلبان از جامعه طرد و یا افول پیدا کردند در حالی که اینطور نیست و آنها قوی تر و ریشه دارتر شدند و نمونه بارز آن انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در سال 94 در تهران است. اگر بستر برای حضور افراد آماده بود و مردم آزادانه انتخاب میکردند مطمئنا آقای روحانی نیروهای قوی تری را به عنوان وزیر معرفی می کرد و در مجلس رای می آورند و وضعیت بهتر می شد. ما باید ببینیم بستر برای معرفی وزرای قوی تر آماده است یا نه.
عملکرد نمایندگان مازندران را در این مدت چطور ارزیابی می کنید؟
در مقایسه دوره دهم نمایندگان مجلس مازندران نسبت به دوره نهم، اصلاح طلبان موفقیت بزرگی داشته اند. در این دوره نیروهای افراطی به مجلس راه پیدا نکردند و در عوض نیروهای اصلاح طلب، اصول گرای معتدل و یا نیروهای معتدل لیست تدبیر و امید روی کار آمدند.
عملکرد مجلس با توجه به ترکیب موجود تا حد زیادی موفق بوده است و اگر این رد صلاحیت ها نبود مجلس در سراسر کشور می توانست ترکیب بهتری داشته باشد. قرآن می گوید: باهم نزاع و درگیری نکنید چون شوکت، هیبت و اقتدار شما از بین می رود. نمایندگان مجلس باید علیرغم تفکرات مختلف با اتحادشان بهتر عمل کنند. در موضوعی که تصمیم گیری شد در حین کار کنار نکشند. باز هم قرآن می گوید: وقتی تصمیم گرفتید روی تصمیمتان بایستید. بسیاری از تصمیمات گرفته می شود اما در بین کار تعدادی آن را رها می کنند که این ضربه بزرگی به روند کار است. از نمایندگان می خواهم که با اتحاد بیشتر به فکر کشور، استان و شهرشان باشند و برای جذب امکانات بودجه ای به ویژه برای قشر فرهنگی فعالیت کنند.
انتظارات انجمن اسلامی معلمان مازندران از نمایندگان چیست؟
اگر تمامی احزاب کادر مرکزی شان را جمع کنند به اندازه نصف انجمن اسلامی معلمان ما نمی شود. فرهنگیان قشر تاثیرگذار در جامعه هستند که از نظر کیفی و کمی در سطح بالایی قرار دارند اما مشکلات اقتصادی زیادی دارند. برای پیشرفت مملکت باید به آموزش و پرورش توجه خاصی شود. وقتی هماهنگی دستمزدها در سطح کشور مطرح میشود نباید تفاوتی بین بازنشستگان ادارات وجود داشته باشد.
آیا برای شورای اسلامی پنجم لیستی ارائه میدهید؟
فضای شورای شهر بیشتر قومی و قبیله ای است اما تصمیم داریم شورای سیاست گذاری که تلفیقی از شورای هماهنگی احزاب، شورای مشورتی (که موسس اغلب آنها بودم) و نیروهای شاخص استان است تشکیل دهیم. شورای سیاست گذاری همه نیروهای اصلاح طلب را در بر می گیرد و در همه حوزه های انتخابی شهرستان ها شکل می گیرد و به عنوان حَکَم قضاوت می کند. شورای سیاست گذاری نیروهای توانا، با تجربه، متخصص، کارآمد و اثرگذار در شورای شهر را انتخاب و معرفی می کند و بقیه افرادی که غیر از این لیست واحد می آیند پشتوانه حمایتی اصلاح طلبان را نخواهند داشت.
با تجربه موفقی که در ارائه لیست در سال 94 داشته ایم تضمین می دهیم برای انتخابات 96 هم همان پیروزی را داشته باشیم. بین تمامی نیروهای مدعی حمایت از نظام، اصلاح طلبان وفادارترین هستند.
شورای سیاست گذاری چه زمانی تشکیل می شود؟
شورای سیاست گذاری تا اواخر بهمن شکل می گیرد. باید ببینیم چه کسانی ثبت نام میکنند و تایید صلاحیت می گیرند تا شورای سیاست گذاری از بین آنها افضل را معرفی کند. در حال حاضر لزومی به تشکیل شورای سیاست گذاری پیش از موعد نیست.
روند تشکیل شورای سیاست گذاری به چه صورت است؟
در هر استانی یک شورای هماهنگی جبهه اصلاحات داریم. دبیران معرفی شده از سوی احزاب که نمایندگان تام الاختیار آن احزاب هستند به اضافه نصف این تعداد، از شخصیت های حقیقی (افرادی که وابسته به هیچ حزبی نیستند اما تاثیرگذار هستند) به اضافه هیئت رئیسه شورای مشورتی (در استان هایی که وجود ندارد همان دو گروه قبل هستند البته ما در مازندران این شورا را داریم) شورای سیاست گذاری را تشکیل می دهند. همین ترکیب توسط شورای سیاست گذاری استان برای شهرستان هم شکل می گیرد. هنگامی که شورای سیاست گذاری لیست را ارائه می دهد افراد خارج از این لیست معرفی شده نمی توانند از این برند برای تبلیغات استفاده کنند. اگر منیت ها را کنار بگذاریم و قاعده بازی را رعایت کنیم و به دموکراسی، عقل جمعی و تایید قضاوت اکثریت معتقد باشیم مسلما به نکات جالبی می رسیم و موفقیت لیست تهران را خواهیم داشت.
قسمت دوم این مصاحبه به زودی منتشر خواهد شد