اختصاصی مازندشورا: اشاره: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان وظیفه تربیت تمامی نیروهای مهمترین رکن جامعه، یعنی آموزش و پرورش را برعهده دارد. دانشگاه فرهنگیان که پیش از این در قالب دانشگاه تربیت معلم فعالیت میکرد، برترین رتبههای کنکور را جذب میکند به طوری که در سال گذشته بیش از 35 درصد از ورودیهای این دانشگاه رتبههای زیر 1000 بودند که این نوید تربیت معلمان باهوش و مستعد است که در صورت ورود آنها به سیستم آموزش و پروش، پویایی و تحرک به این نهاد خواهد بخشید و موجب افزایش راندمان آن خواهد شد. به منظور آشنایی بیشتر با این دانشگاه نوپا که توانسته خود را در طول چند سال فعالیت در زمره دانشگاههای برتر کشور دربیاورد، به سراغ کسائیان رئیس این دانشگاه در مازندران رفتیم و مصاحبهای با ایشان تدارک دیدیم. سید احمد کساییان استادیار زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان است که در حال حاضر ریاست دانشگاه فرهنگیان در استان مازندران را نیز برعهده دارد.
در ابتدا در مورد تاسیس دانشگاه فرهنگیان و همچنین وضعیت این دانشگاه در مازندران توضیحاتی ارائه بفرمایید
از سال 1391 مراکز تربیت معلم سابق تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شد که اکنون دارای 98 شعبه در سراسر کشور با 60 هزار دانشجوی در حال تحصیل است. 32 تقسیم بندی برای دانشگاه فرهنگیان به صورت استانی وجود دارد (31 استان کشور به علاوه شهرستانهای استان تهران) که دانشگاه فرهنگیان مازندران جزو 8 استانی است که تعداد شعباتش بیش از معدل 3 شعبه در کشور است.
دانشگاه فرهنگیان مازندران 6 شعبه دارد که 3 شعبه پسرانه عبارتند از پردیس دکتر شریعتی در ساری، مرکز شهید رجایی در بابل و مرکز شهید مطهری در نوشهر، 3 شعبهی پردیس دخترانه در ساری، مرکز حضرت فاطمه الزهرا در قائمشهر و مرکز بنت الهدی آمل هستند. در حال حاضر حدود 3 هزار دانشجو از طریق کنکور سراسری جذب این دانشگاه شدهاند و مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان مازندران هستند. از سال 91 تا سال 95 همه ساله دانشجو جذب کردیم. حدود 35 درصد ورودیهای دانشگاه فرهنگیان امسال از رتبههای برتر و زیر هزار بودند و این خبر بسیار خوبی است که نشان دهنده اقبال بالای نخبههای مدارس ما به دانشگاه فرهنگیان است. فعالیتهای خوب دانشگاه فرهنگیان با تلفیق ورود نخبگان، خروجی خوبی را در پی خواهد داشت و قطعا سیستم تعلیم و تربیت را بهبود میبخشد.
رئیس جمهور رئیس هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور و استانداران هم رئیس هیئت امنای استانی هستند با این وجود دانشگاه فرهنگیان مسئولیتهای بزرگی دارد که به تنهایی نمیتواند از عهده همهی آنها بر بیاید و افراد علاقمند به بهبود شرایط کشور و تعلیم و تربیت در این امر باید کمک کنند.
آیا الویت جذب در آموزش و پرورش با دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان است؟
دانش آموزانی که از طریق کنکور سراسری جذب دانشگاه فرهنگیان میشوند به استخدام آموزش و پرورش در میآیند و 4 سال تحصیلیشان جزو سابقه کار آنها محسوب و تنها 26 سال پس از فراغت از تحصیل خدمت خواهند کرد. در طول مدت تحصیل، برای این دانشجویان ماهیانه حدود 550 هزار تومان حقوق تعیین شده است و پسرها بابت قبولی و تحصیل در این دانشگاه معاف از سربازی میشوند. زندگی خوابگاهی و شبانه روزی از دیگر وجوه متمایز این دانشگاه با سایر دانشگاهها است. دانشگاه فرهنگیان مسئولیت تربیت نیروی معلم مورد نیاز آموزش و پرورش را بر عهده دارد اما سرعت ما در مقابل سرعت بازنشستگان آموزش و پرورش کمتر است. طبق اساس نامه دانشگاه فرهنگیان، باید تمامی نیروهای آموزش و پرورش فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان باشند اما توقف جذب در چند سال پیاپی سبب شد تا تعداد خروجیها و بازنشستههای آموزش و پرورش در سالهای آینده به رقم بسیار بالایی برسد و جذب دانشجو تنها از طریق کنکور سراسری میسر نخواهد بود به همین خاطر دانشگاه فرهنگیان از ظرفیتهای دیگر خود یعنی جذب دانشجو طبق ماده 28 اساس نامه دانشگاه فرهنگیان استفاده کرده است.
ماده 28 اساس نامه دانشگاه فرهنگیان به این معنی است که فارغ التحصیلان دانشگاههای دیگر با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میتوانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و بعد از پذیرفته شدن و طی مراحل مصاحبه و گزینش به عنوان کاندیدای استخدام پیمانی به آموزش و پرورش معرفی و برای گذراندن یکسال دوره مهارت آموزی وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند. این یکی از راههای کوتاهتر برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش است.
از دیگر وظایف این دانشگاه بهسازی و ارتقاء نیروی انسانی آموزش و پرورش است به این معنی که افراد دارای مدرک کاردانی میتوانند در دورههای ناپیوسته کارشناسی شرکت و مدرک کارشناسی دریافت کنند. دبیران شاغل آموزش و پرورش دارای مدرک کارشناسی هم میتوانند برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه فرهنگیان رجوع کنند.
اولین گروه معلمان ما در مهر امسال وارد آموزش و پرورش شدند که مورد اقبال والدین و آموزش و پرورش قرار گرفت و روح تازهای به تعلیم و تربیت بخشید.
بنابراین امنیت شغلی برای تمام دانشجویان این دانشگاه وجود دارد؟
تمامی افراد به قصد معلم شدن وارد این دانشگاه میشوند و هیچ دانشجویی نداریم که معلم نشده باشد. البته امکان دارد دانشجویی به دلایل شخصی از ادامه تحصیل باز بماند یا ترک تحصیل کند اما در کل یک دانشجو معمولی اگر وظایفش را به خوبی انجام دهد مطمئنا معلم خواهد شد.
آقای دکتر فانی سرپرست اسبق وزارت آموزش و پرورش در زمان ریاستشان از نبود تجهیزات و فضای مناسب در دانشگاه فرهنگیان گله داشتند و خواستار ارتقاء امکانات این دانشگاه بودند. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا فضای موجود دانشگاه فرهنگیان مناسب است؟
معدل فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان مازندران از معدل کشور بهتر است اما در بعضی از بخشها مانند پردیس دخترانه ساری زیر ساختهای لازم وجود ندارد. ارتقای فضای دانشگاه فرهنگیان همت عالی مسئولین استان، هیئت امنا محترم و اداره آموزش و پرورش که دریافت کننده خدمات دانشگاه فرهنگیان است را میطلبد. کمکهای مقطعی درون استانی با همه تاثیرات مثبتش کارگشای ما نخواهد بود.
دانشگاه فرهنگیان با سیل عظیم نخبگان آموزش و پرورش روبرو است. رتبه 9 کنکور سراسری امسال دانشجوی این دانشگاه است. زیرساختهای موجود با انتظارات دانشجویان و مسئولیتهایی که بعدا بر دوششان گذاشته میشود همخوانی ندارد. برای ترمیم زیر ساختها و ایجاد پردیسهای جدید باید کمکهایی در سطح ملی و استانی به این دانشگاه صورت گیرد. از نمایندگان محترم مجلس میخواهم در زمان تصویب بودجه، عنایت ویژه به دانشگاه فرهنگیان داشته باشند.
ضعفها و چالشهای پیش روی دانشگاه فرهنگیان چیست؟
مقام معظم رهبری در سخنرانیهایشان از دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه ویژه و خاص با مسئولیتهای مهم یاد کردند. اما دانشگاه فرهنگیان هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود در اذهان مردم و جامعه دست پیدا کند و این شناخت در سطح جامعه و ارگانها صورت نگرفته است.
دومین معضل ما نداشتن اعضای هیئت علمی به تعداد کافی است. به دلیل اینکه نوپا بودن دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه باید چند برابر دانشگاههای دیگر اعضای هیئت علمی جذب کند اما با توجه به محدودیتهای مالی موجود، امکان جذب به اندازه کافی وجود ندارد. البته پیشرفتهای خوبی در خصوص جذب اعضای هیئت علمی در دوران ریاست آقای دکتر مهرمحمدی داشتهایم اما جذب هیات علمی همچنان یکی از الویتهای ما است.
معضل بعدی ناکارآمد و کهنه بودن زیرساختها برای انجام ماموریتهای مهمی که برعهده این دانشگاه قرار داده شد است.
دانشگاه فرهنگیان در استان مازندران چه تعداد دانشجو دارد؟
ما در استان 3 هزار دانشجوی کارشناسی پیوسته، 500 دانشجو کارشناسی ناپیوسته،130 دانشجوی ماده 28 (معلمان پیمانی که یکسال دوره مهارت آموزی را در این دانشگاه طی میکنند) و یک دوره کارشناسی ارشد ادبیات فارسی داریم.
خیرین چه کمکی به دانشگاه فرهنگیان میتوانند بکنند؟
نیاز است خیرین نگاه ویژهای به دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک فرصت ماندگار داشته باشند. کمک به دانشگاه فرهنگیان کار خیری است که در 30 سال شغل یک فرد تکثیر میشود. ساخت و تجهیز کتابخانه در دانشگاه فرهنگیان و ارتقای زیر ساختها و خوابگاهها میتواند کار خیری در این راستا باشد و ارتقا کیفی تربیت معلمان، ارتقای سطح موفقیت کشور و نظام را در پی خواهد داشت.