دعوت از نزدیکان

اختصاصی مازندشورا: پایگاه خبری مازندشورا به منظور افزایش اطلاعات عمومی کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی، اقدام به انتشار مستمر مطالب علمی و تخصصی پیرامون رفتار انتخاباتی کرده است. این بخش جدید با عنوان (دهکده آموزشی مازندشورا) منتشر خواهد شد

اختصاصی مازندشورا: تجربه من از انتخابات سلسله یادداشت‌هایی است مبتنی بر تحقیق و بررسی آخرین متدهای مدیریت تبلیغات سیاسی و تجربیات انتخاباتی و رسانه‌‌ای که در ستونی با همین عنوان در نشریه موثق به قلم اینجانب با بهره‌گیری از مشاوره کارشناسان عملیات روانی به رشته تحریر در خواهد آمد. آنچه مسلم است، در این سطور سعی می‌شود از هرگونه کلی‌گویی پرهیز شده و به شکل کاملا کاربردی با ذکر مثال‌هایی به تکنیک‌های موفقیت در انتخابات اشاره شود.

دعوت از نزدیکان

اولین گام برای به اشتراک‌گذاری تصمیم به حضور در انتخابات از سوی نامزدها باید با دعوت و مشورت از نزدیکترین افراد صورت گیرد چه اینکه در قران کریم نیز خداوند پس از بعثت حضرت رسول (ص) برای علنی شدن دعوت به اسلام در آیه 26 سوره شعرا به پیامبر (ص)می‌فرماید: «وانذر عشيرتك الاقربين»

بنابراین نامزدهای انتخابات باید بیش از هرگونه انتشار تصمیم کاندیداتوری خود در عرصه رسانه‌ها، جامعه و محافل، نزدیکان خود (خانواده، دوستان صمیمی و ...) را دعوت نموده و با آنان مشورت نمایند.

بی‌شک اگر یک نامزد انتخابات نتواند نهال وجودی اندیشه‌های خویش را در باغچه حیاط خود بکارد در باغ همسایه نیز نخواهد توانست غرس کند.

حلقه اول نامزدهای انتخابات که دربرگیرنده خانواده، دوستان بسیار صمیمی وی می‌باشد از وفادارترین حامیان وی نیز خواهند بود. لذا نامزد انتخابات با پیش‌بینی مسائل پیش روی خود، خانواده دوستان و سایر نزدیکان را از علل تصمیم خود برای کاندیداتوری در انتخابات و مشکلات پیش‌رو و انتظارات خود از آن ها سخن خواهد گفت.

اگر یک نامزد انتخابات بتواند حمایت فکری، عاطفی و معنوی مطلوبی از سوی نزدیکان خود کسب نماید لایه‌های بعدی حامیان خود را با اعتماد بنفس بهتر و در بازه زمانی کوتاه‌تری تشکیل خواهد داد.

اعتماد یکی از مهمترین مولفه‌های پذیرش یک کاندیدا از سوی مخاطبین است. اعتماد اما مساله‌ای است که در طول زمان بدست می‌آید و جلب اعتماد خانواده بسیار ساده‌تر از سایر حلقه‌ها و لایه‌های اطرافیان می‌باشد. مساله‌ای که در بازاریابی تجاری از آن به‌عنوان بازار گرم یا دایره نفوذ یاد می‌کنند شاید همین مسئله سبب ایجاد نوع جدیدی از شیوه فروش به نام بازاریابی شبکه‌ای در این حوزه شده است.

افرادی که یک نامزد انتخابات را نه به‌خاطر برنامه، اهداف و ... بلکه به خاطر شناخت قبلی، شخص کاندیدا پذیرفته‌اند علاوه بر آنکه به وی رای می‌دهند بلکه برای موفقیت وی نیز تلاش خواهند کرد و برای او رای خواهد ساخت.

شاید ثمره نهایی دعوت از نزدیکان را باید در ایام تبلیغات رسمی دید. انتخابات مجلس و شورای شورای اسلامی در اکثر حوزه‌های انتخابیه مازندران شاهد مثال خوبی است. هزاران نفر از نزدیکان، اقوام و خویشاوندان، ساعت‌ها توان و انرژی خود را به طور رایگان در اختیار کاندیدها قرار می‌دهند. نامزدهایی که توانسته‌اند نزدیکان خود را متقاعد نمایند، در پروسه تبلیغات رسمی از توانمندی بیشتری برخوردار بوده‌اند، چه اینکه بسیاری از نزدیکان و اقوام در ایام تبلیغات رسمی به عنوان نیروی یدی و مورد اعتماد کاندیدا می‌توانند در پیشبرد محتوی تبلیغاتی وی اثرگذار باشند.

نیروی‌های ستادی که قلباً کاندیدا را پذیرفته و بدن هیچ چشم‌داشتی برای وی فعالیت می‌کنند، اهرم بسیار قدرتمندی برای کاندیدا در رقابت با سایرین می‌باشند. اهمیت این مسئله زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم احزاب بزرگ سیاسی در دنیا برای تشکیل پیاده نظام ستادهای انتخاباتی نامزد حزبی، اقدام به پرورش بازاریابان سیاسی می‌نمایند، شاخصی که به علت عدم فعالیت صحیح احزاب در ایران، نمود چندانی ندارد، اما نامزد برخوردار از اعتماد نزدیکان با نیروی انسای آشنایان خود می‌تواند خلا حضور نیروی انسانی احزاب در ستاد انتخاباتی خود را جبران نماید.

شاید بتوان گفت ایام تبلیغات رسمی، قرینه و مکمل ایام دعوت از نزدیکان و خویشاوندان است.

گرانمایه‌تر کیست از دوستان/ کز آواز او دل شود بوستان (فردوسی)

دهکده آموزشی دهکده آموزشی مازندشورا دعوت از نزدیکان