رقابت فضای مجازی بارسانه های سنتی درانتخابات ، چالش زایاآگاهی دهنده

مازندشورا: ساری - ایرنا – با وجود نوظهور بودن فعالیت فضای مجازی در عرصه انتخابات اما به اظهار نظر کارشناسان سیاسی و رسانه ای مازندران ، این بخش توانسته در اطلاع رسانی و جلب مشارکت مردمی ایفاگر نقش مهمی باشد و در قامت رقیب سرسخت رسانه های سنتی قرار گیرند.

مازندشورا: انتخابات به عنوان یکی از مهمترین عرصه های مشارکت سیاسی اقشار مختلف جامعه که زمینه ساز حضور مردم در تصمیم گیری های مهم کشور به صورت غیر مستقیم است ، محسوب می شود که حضور پررنگ و حداکثری مردم در این عرصه از جمله اهداف مورد نظر فعالان در این بخش است .
از همین رو در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ساری با حضور جمعی از فعالان سیاسی و رسانه مازندران با بررسی جایگاه فضای مجازی در انتخابات ، به نقش و اثر این نوع رسانه در تحقق حضور مشارکت و جلب حضور مردم در انتخابات پرداخته است و این سوال مطرح شده که فضای مجازی چالش زا بوده یا تریبونی برای اگاهی بخشی به مردم است .
فعالان حوزه رسانه و سیاسی مازندران معتقدند : فضای مجازی با وجود سابقه فعالیت بسیار کمتر از رسانه ملی ، روزنامه ها و سایت های خبری اما به دلیل مجهز بودن به برخی امکانات و خدمات می تواند در آگاهی رسانی و حضور پررنگ مردم در انتخابات نقش مهمی ایفا کند.
یکی از فعالان حوزه رسانه مازندران در این میزگرد که با عنوان ' فضای مجازی و کارکرد انتخاباتی ' در ایرنا مرکز ساری برگزار شد ، گفت : برقراری ارتباط 2 سویه میان رسانه و مخاطب به عنوان ویژگی منحصر به فرد فضای مجازی است .
عباس مهدوی با اشاره به اینکه فضای مجازی رسانه قابل دسترس و فراگیراست ، افزود : امروزه بیش از نیمی از جمعیت کشور در یکی از کانال های تلگرامی عضو هستند .
وی ادامه داد : اعضای کانال های تلگرامی همراه با کسب اطلاعات و نقطه نظرات نامزدهای انتخاباتی چه در عرصه ریاست جمهوری یا شورای اسلامی شهرها و روستاها فرصت اظهارنظر و بیان مطالبات برای افراد را نیز فراهم کرده است .
مهدوی اظهارات نامزدهای انتخاباتی را سبب آگاهی سازی مردم می داند و معتقد است : در انتخابات پیش رو فضای مجازی فرصت بیان نظرات را برای کاربران خود ایجاد کرده است .
وی فضای مجازی را با قابلیت جبران خلا رسانه های فعلی از جمله رادیو ، تلویزیون ، روزنامه و سایت های خبری نام برد و ادامه داد : در رسانه های فوق نوع اطلاع رسانی به گونه است که مخاطب تنها بیننده و شنونده صرف اخبار و اطلاعات و افراد تنها مخاطب هستند .
مهدوی ادامه داد : مخاطب صرف بودن فرصت و قابلیت برای اظهارنظر و بیان مسائل و مطالبات را برای مردم جامعه ایجاد نمی کند که این رویه در فضای مجازی تغییر کرده است .
این کارشناسان حوزه رسانه ای افزود : تک بعدی بودن فعالیت رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری قدیمی همچون روزنامه ، رایو ، تلویزیون و سایت های خبری باعث شده تا مخاطبان تنها دریافت کننده اطلاعات و اخبار بودند و فضایی برای اظهار نظر وجود نداشت .
وی افزود : شبکه های اجتماعی داخلی می بایست با بالا بردن سطح کیفی فعالیت ها برای جلب اقبال عمومی به پیام های تلگرامی اقدام بکنند .
مهدوی ادامه داد : این مساله با انتشار اخبار از منابع موثق و قابل اطمینان قابل پوشش دادن است و قدرت اطلاع رسانی این فضاها به انتشار اخبار موثق آن بر می گردد .
** جلب آرا به هر قیمتی نه ؟
مهدوی در ادامه به آسیب دیگر فضای مجازی در دوران انتخابات اشاره کرد و گفت : برخی نامزدها بدون در نظرگرفتن جایگاه و کارکرد فرد رقیب بدون استدلال های منطقی به دنبال زیر سوال بردن اقدامات است .
وی با تاکید بر بالا رفتن آگاهی و شعور سیاسی و اجتماعی مردم افزود : دوران ' بگم بگم ها ' امروز پایان یافت و اکنون مردم با دیدن و شنیدن برنامه نامزدها دست به انتخاب می زنند .
به گفته این فعال رسانه ای تحلیل گر مسائل جامعه مازندران نباید ناخوش احوالی مردم در محیط بیرونی به فضای مجازی کشانده شود تا گفتمان آزاد در این فضا به برخی بداخلاقی ها آلوده شود .
وی با تاکید بر اینکه جلب مشارکت مردم در انتخابات اولویت اول و آخر تمامی اهالی رسانه و دست اندرکاران برگزاری انتخابات است ، ادامه داد : با رعایت نکات و مسائل اخلاقی و دینی و پرهیز از بداخلاقی ها می توان در ایجاد فضای آرام اطلاع رسانی و فرصت بیان خواسته و مطالبات مردمی را ایجاد کرد .
** فضای مجازی و کمک به انتخاب آگاهانه
رقیه نعلبندانی دیگر فعال حوزه رسانه مازندران به نقش هدایتگری فضای مجازی در آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل انتخابات و نامزدها اشاره کرد و گفت : فضای مجازی تکمیل کننده دیگر رسانه ها از جمله رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ها و سایت های خبری هستند .
وی افزود : این نقش تکمیل کننده فضای مجازی را می توان در حین و پایان نخستین مناظره نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری مشاهده کرد .
نعلبندانی از فضای بوجود آمده در فضای مجازی هنگام و پس از پخش مناظره نامزدها با عنوان ' مناظره اندر مناظره ' نام برد و ادامه داد : روی آوردن افراد به بیان نقطه نظرات و همچنین ارائه اطلاعاتی در خصوص فعالیت های گذشته هر یک از نامزدها در آگاهی بخشی افراد تاثیر دارد .
وی تاکید کرد : فضای باز آزادی برای تبادل اطلاعات و نظرات از درون پنجره شیشه تلگرام خود مستلزم هدایت و نظارت است .
نعلبندانی وجود کانال های تلگرامی غیر معتبر را بخشی از آسیب های موجود در فضای مجازی برای انتخابات دانست و افزود: این کانال ها با انتشار اخبار و یا اتهام های بی پایه و اساس که گاها موجب زیر سوال بردن خدمات می شود ، چالش زا است .
وی اظهارداشت : برای کنترل این منظور تقویت و حضور پر رنگ تر کانال های تلگرامی وابسته به رسانه های معتبر می تواند منبع خوبی برای انتشاراخبار و اطلاعات موثق برای مردم باشد .
به گفته این فعال حوزه رسانه مازندران با سوق یافتن مردم به سمت کانال های تلگرامی معتبر و موثق در نهایت کم فروغی کانال های غیر رسمی و نامعتبر را فراهم می آورد و بالتبع با بالا رفتن اطلاعات مردم از این طریق زمینه افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات فراهم می شود .
** فضای مجازی همراه با مردم در انتخابات
یک کارشناس سیاسی و استاد دانشگاههای مازندران با اشاره به اینکه حضور فضای مجازی در انتخابات 96 پررنگ تر از ادوار گذشته است ، گفت : این ابزار نوین اطلاع رسانی توانسته رقبای قدرتمند و باسابقه در انتشار و انعکاس اخبار را نیز کنار بزند .
رضا اصغری افزود : عضویت بیش از نیمی از جمعیت کشور در کانال های تلگرامی فرصتی را فراهم آورده است تا از این طریق اطلاع رسانی به مردم صورت بگیرد .
وی با تاکید بر سرعت انتشار و انعکاس اخبار از طریق فضای مجازی ، ادامه داد : این سرعت امتیاز ویژه فضای مجازی در مقایسه با دیگر رسانه ها است که بدین طریق اقبال عمومی را جلب کرده است .
این کارشناس مسائل سیاسی مازندران گفت : بررسی ها نشان می دهد که در انتخابات 96 بخش عمده اطلاع رسانی و هدایتگری مردم به مسائل انتخاباتی را فضای مجازی انجام می دهند .
وی افزود : مردم با بهره گیری از فضای مجازی به گونه ای به نامزدهای انتخاباتی چه در حوزه ریاست جمهوری و چه در شوراهای اسلامی شهر و روستا مطالبات و خواسته ها خود را بیان می کنند .
اصغری از بیان این مطالبات به عنوان برنامه راه و فعالیت هر یک از نامزدهای انتخاباتی که در مسند کار قرار می گیرند ، نام برد و ادامه داد : عملی شدن این مهم با استفاده از مشاورانی که خواسته ها و مطالبات مردمی را دسته بندی می کنند امکانپذیر است .
وی همچنین یکی دیگر از کارکردهای فضای مجازی در انتخابات را تلاش برای جلب مشارکت حداکثری مردم اعلام کرد و گفت : ارائه لیست ائتلاف نامزدها می تواند در این زمینه نقش آفرین باشد .
به گفته اصغری تهیه این فهرست های ائتلافی می تواند زمینه برنامه محور شدن تبلیغات انتخاباتی نامزدها را فراهم بکند چرا که مردم در انتخاب فهرست ها به دنبال اهداف و برنامه ها هستند .
وی از انتخابات 96 به عنوان مرحله آزمون و خطا برای ورود فضای مجازی در انتخابات نام برد و افزود : تجربه های بدست آمده برای استفاده از این فضا در انتخابات می تواند در انتخابات آینده به کار گرفته شود .
طبق آمار مازندران با ضریب نفوذ 93 درصدی ، رتبه دوم کاربری تلفن همراه را در کشور پس از استان تهران دارد .
همچنین این استان طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری از لحاظ آمار جمعیتی رتبه اول را در تعداد کاربران اینترنت دارد به طوری که از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران 73 درصد کاربر اینترنت هستند.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود و در مازندران نیز مردم برای انتخاب هفت هزار و 735 عضو شورای شهر و روستا دراین روز پای صندوق های اخذ رای می روند.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
2096/1899

انتخابات مجازی رسانه مازندران ادامه افزود کانال انتخاباتی نامزدها اخبار تلگرامی رسانی مسائل اطلاع اطلاعات مطالبات عنوان سیاسی نامزدهای مشارکت فراهم مهدوی جمهوری انتشار آگاهی تواند فعالیت مناظره نظرات تاکید ایجاد افراد زمینه جامعه ریاست برنامه اشاره روزنامه فعالان اسلامی مخاطب نعلبندانی همچنین کننده همراه معتبر تلویزیون خواسته پررنگ روستا جمعیت اصغری اینکه کارشناس مردمی استان هدایتگری فهرست تکمیل انعکاس اعلام ارائه استفاده گذشته شوراهای بررسی بداخلاقی اظهارنظر خدمات کارکرد برگزار میزگرد اهداف حداکثری شورای کاربران پایان قابلیت رادیو جایگاه اجتماعی اقبال عمومی دوران دنبال اینترنت