مازندشورا: در اواخر سال 87 شهروندان تنکابنی سرانجام به آرزوی چندین ساله خود که همانا افتتاح کمربندی بود رسیدند و آن را نوید بخش تحولی بزرگ و چشمگیر برای این شهر قلمداد می کردند اما نمی دانستند که این رویداد عظیم ( ازنگاه شهروندان ) در سال های آینده چه مشکلاتی را برای آنها به همراه خواهد آورد.
از جمله مزایای احداث این کمربندی کاهش ترافیک درون شهری ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش تصادفات ناشی از تردد وسایل سنگین در داخل شهر، ایجاد اشتغال و رفع مشکل توقف خودروها در حاشیه این محور بود.
با وجود چنین مزیت هایی ، به دلیل عدم مناسب سازی در ورودی و خروجی شهر ، بسیاری از مسافران و گردشگران در هنگام ورود به کمربندی دچار مشکلاتی در تردد در این مسیر می شوند.
عدم دسترسی آسان به کمربندی از مرکز شهر سبب نارضایتی کسبه بازار ، شهروندان و حتی مسافران و گردشگران این شهر شده است.
یک شهروند تنکابنی در این باره گفت : اقتصاد این شهر با اقتصاد گردشکری گره خورده و باید تلاش شود تا مسافران بیشتری همچون شهرهای همجوار به این شهر سرازیر شوند اما متاسفانه به دلیل نامناسب بودن ورودی شهر بویژه از سمت رامسر ، بسیاری از گردشگران ناخواسته خود را در درون کمربندی دیده و عطای سفر به این شهر را به لقایش می بخشند.
حامد حسین پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن گلایه از وضع موجود ، افزود : بارها این مسئله را به همراه سایر شهروندان با اعضای شورای شهر در میان گذاشتیم اما هر بار با بهانه های مختلف از سوی آنها مواجه شدیم.
وی اظهار داشت : در حالی که یکی از اعضاء شورا نبود منابع مالی را در این زمینه مطرح می کرد ، عضو دیگری عدم صدور مجوزهای لازم از سوی استان را عامل اجرایی نشدن طرح اصلاح ورودی های شهر می دانست.
این شهروند طولانی شدن اجرای این طرح را غیر قابل توجیح دانست و خاطرنشان کرد : در صورت پیگیری های لازم از سوی اعضای شورا و شهرداری در سال های گذشته ، این طرح می بایست تاکنون اجرایی می شد اما متاسفانه با سهل انگاری های صورت گرفته ، در حال فراموش شدن است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به ورود اعضای جدید به شورا ، بر ضرورت پیگیری در راستای رفع این مشکل از سوی آنها تاکید کرد.
یک کارشناس مدیریت و برنامه ریزی شهری ورودی هر شهری را نمایانگر سیمای آن شهر دانست و گفت : مسافران و گردشگرانی که برای اولین بار پا به شهری می گذارند، از همان ابتدا با دیدن وضعیت ورودی، سیمایی از وضعیت کلی آن شهر اعم از معماری ساختمانها، وضعیت نظافت و پاکیزگی، خدمات شهری و نیز هویت مردمانش را در ذهن متصور می کنند و به قضاوت مینشیند.
امید خلیلی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شهرهایی که به دنبال جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری هستند، ساماندهی ورودیهای شهر، ایجاد سازه و دروازه های که مرز شهر و جاده را مشخص نماید و نیز نصب نمادهایی در ابتدای شهر که معرف هویت و فرهنگ اهالی آن باشد ضروری مینماید.
وی با بیان اینکه ورودی بیشتر شهرهای ایران حس ورود به شهر را در گردشگر ایجاد نمی کند ، اظهار داشت : در حال حاضر به دلیل توسعه بی رویه و بدون برنامه و بی توجهی به الگوهای توسعه فضایی مناسب، ضعف در شکل و محتوای فضای ورودی شهرهای کشور پدیدار گشته و ورودی بیشتر شهرهای ایران بدون طراحی ویژه و ساماندهی مناسب ، نه جذابیت بصری دارد و نه حس ورود به شهر و گذار را در مسافران و گردشگران ایجاد میکند.
خلیلی پور خاطرنشان کرد : در اینگونه شهرها تلاش می شود تا با ساخت دروازه هایی شکیل که بر گرفته از معماری بومی و نمادهایی از فرهنگ و هویت آن شهر است برای خود، نمادسازی کنند و با معرفی این نماد به گردشگران نام شهرشان را بر سر زبانها بیاندازند.
این کارشناس اولویت نخست اعضای شورای پنجم شهر تنکابن را ساماندهی و اصلاح ورودی و خروجی شهر دانست و تصریح کرد : با اصلاح ورودی و خروجی شهر شاهد افزایش ترددها به داخل شهر از سوی مسافران و گردشگران و در نتیجه رونق کسب و کار ، شکوفایی اقتصادی و ایجاد اشتغال خواهیم بود.
یک عضو شورای اسلامی شهر تنکابن در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : طرح اصلاح ورودی و خروجی شهر چند سالی است که در دستور کار قرار دارد اما متاسفانه به دلیل دیدگاه های مختلف در این زمینه تاکنون به اجماع نرسیده ایم و به مرحله اجرا در نیامده است.
ناصر حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برخی بر احداث روگذر و میدان در ورودی های شهر تاکید دارند و برخی دیگر معتقدند که در شرایط فعلی و به منظور تسریع در رفع این معضل ، احداث میدان همچون شهرهای همجوار در استان گیلان در دستور کار قرار گیرد .
وی با بیان اینکه بارها تصادفات منجر به فوت و جرح به دلیل نامناسب بودن ورودی های شهر صورت گرفته است ، اظهار داشت : در ورودی غربی شهرداری های تنکابن و شیرود از آمادگی لازم برخوردار هستند و باید مجوز احداث میدان از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای صادر گردد.
حیدری خاطرنشان کرد : در صورت اخذ مجوز های لازم در کمتر از یک ماه میدان را احداث خواهیم کرد که به موجب آن تردد در این مسیر بویژه برای مسافران و گردشگران جهت ورود به داخل شهر آسان تر خواهد شد.
این عضو شورای شهرتنکابن به مزیت های ورود مسافر و گردشگر به داخل شهر اشاره کرد و بیان داشت : اقتصاد سنتی شهر تنکابن با ورود مسافران و گردشگران متحول می شود و کسب و کار از رونق بیشتری برخوردار خواهد شد.
وی تصریح کرد : البته باید زیرساخت های بخش گردشگری شهر را تقویت نماییم و برای این منظور احداث شهربازی مدرن و پیشرفته در حاشیه کمربندی و گسترش فضای تفریح در پارک ها ، سواحل دریا و رودخانه چشمه کیله می تواند بهترین گزینه باشد.
یک عضو دیگر شورای شهر تنکابن نیز با تاکید بر اصلاح وضعیت هندسی ورودی شهر ، به خبرنگار ایرنا گفت : ورودی های شهر بویژه ضلع غربی آن بسیار نامناسب و غیر کارشناسی طراحی شده بطوری که بارها شاهد تصادف در این مسیر بودیم و باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح آن اقدام شود.
علیرضا فلاحتکار افزود : با پیگیری های صورت گرفته از سوی کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر ، مبلغ 10 میلیارد تومان به صورت 3 ساله از سوی دولت جهت بهسازی و نوسازی حاشیه ورودی غربی با احداث یک تقاطع غیر همسطح در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه در این راستا مبلغ 500 میلیون تومان اختصاص پیدا نموده ، اظهار داشت : مبلغ 2 میلیارد و ششصد میلیون تومان دیگر نیز در سال اول تخصیص خواهد یافت و اسناد مناقصه این پروژه نیز بزودی منتشر خواهد شد.
فلاحتکار خاطر نشان کرد : شهروندان تنکابنی شایسته بهترین ها هستند و تلاش خواهیم کرد تا خواسته های آنها در راستای رفع مشکلاتشان عملی گردد.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تنکابن در این زمینه گفت : شهرداری در ابتدا خواستار اخذ مجوز های لازم برای اجرای طرح اصلاح ورودی های شهر بود و مقرر گردید تا این مجوز ها هر چه سریعتر صادر گردد.
تورج فتحی در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار ایرنا افزود : پس از درخواست اولیه ، شهرداری مجددا خواستار تخصیص اعتباری جهت اصلاح ورودی شهر از سوی این دستگاه اجرایی شد که مربوط به بخش زیرساخت ها بود.
وی با بیان اینکه این دستگاه اجرایی نهایت همکاری را با شهرداری جهت اصلاح ورودی و خروجی شهر خواهد داشت ، تصریح کرد : در بخش صدور مجوز ها مشکلی وجود ندارد ولی در بخش تخصیص اعتبارات زیرساختی می بایست تلاش بیشتری صورت گیرد.
فتحی اظهار داشت : عملیات شیارزنی آسفالت محور کمربندی در 16 دور برگردان 2 ضلع شمالی و جنوبی به منظور افزایش ایمنی کاربران در این مسیر انجام شد.
به گفته رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تنکابن ، این شیارهای لرزنده که در دو سمت نقاط حادثه خیز بویژه دوربرگردان های کمربندی صورت گرفت ، باعث ایجاد صدا و لرزش در اتومبیل و نیز هشدار به راننده شده و می تواند از بسیاری از حوادث ناشی از انحراف به چپ یا راست اتومبیل جلوگیری نماید.
شهرستان گردشگر پذیر تنکابن با جمعیت 160 هزار نفری در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1602/7513/1899
اجتماعي
مشكلات شهري
مسافران
تنكابن