مازندشورا: شهرهای شمالی کشور از بیشترین مقاصد گردشگری و عبور و مرور مسافران است که به دلیل اهمیت جان افراد توجه به جاده های مواصلاتی این شهرها بویژه پرترددترین آنها در محورهای منتهی به شهر زیارتی مشهد مقدس الزامی است.
ترافیک محورهای شمالی همواره از دغدغه های اصلی مسئولان امر بوده و در چندسال گذشته به یاری اقدامات انجام شده توسط دولت یازدهم بخشی از بار ترافیکی این مسیرها برطرف شد اما با گسترش سفر و افزایش وسایل نقلیه لازم است به موازات این رونق برای توسعه محورهای مواصلاتی مسیر استان مازندران چاره اندیشی کرد.
محدودیت های ترافیکی اعمال شده توسط راهور در روزهای پایانی هر هفته، احداث و راه اندازی قسمتی از آزادراه تهران شمال، تعریض جاده هراز، چهارخطه کردن محور فیروزکوه و افزایش راهداری ها از جمله اقدامات انجام شده در جهت کاهش بارترافیکی مسیرهای منتهی به شمال بوده است.
اتمام عملیات اجرایی آزادراه تهران- شمال که مورد اهتمام مدیران است علاوه بر کاهش زمان دسترسی به استان های شمالی کشور از بار ترافیکی این محورها کاسته و ایمنی حمل و نقل و جابجایی مسافر را نیز دو چندان می کند.
آزادراه تهران شمال به طول 121 کیلومتر از پروژه های بزرگ راه و شهرسازی است که تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل می کند و در چهار قطعه اجرا می شود.
قطعه 1 این آزادراه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت آغاز و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سهراهی شهرستانک میرسد. اجرای این قسمت که طول آن تقریبا 32 کیلومتر بوده و تکمیل آن در اولویت است، موجب میشود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج میگذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر شود.
قطعه 2 این طرح حدفاصل شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 22 کیلومتر است که تونلهای بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 350 متر در این منطقه قرار دارد، با اجرای این قسمت، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه میشود.
سومین قطعه از این آزادراه حدفاصل پل زنگوله - سهراهی دشت نظیر و مرزنآباد به طول تقریبی 46 کیلومتر است و مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمتهای فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه میشود.
قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه راهی دشت نظیر مرزنآباد - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است، مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمتهای فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه میشود.
به گفته مدیر توسعه راه های استان مازندران 21 کیلومتر از آزادراه تهران شمال در مسیر کرج به چالوس در قسمت مرزن آباد- چالوس طی چند سال گذشته اتمام و به بهره برداری رسید.
علی اکبر ییلاقی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تعریض محور هراز نیز از برنامه های راه و شهرسازی جهت کاهش بارترافیکی و حفظ ایمنی جاده ها است که از 101 کیلومتر مسیر قرارگرفته در طرح تعریض مربوط به استان مازندران، حدود 56 کیلومتر در نقاط مختلف مسیر، تعریض و 4 خطه شد و عملیات اجرایی در کیلومترهای باقیمانده نیز ادامه دارد.
وی ادامه داد: در محور فیروزکوه نیز با اتمام هشت کیلومتر باقیمانده در دست اجرا، تمامی مسیر چهارخطه خواهد شد.
**احداث 30 درصد بزرگراه های مازندران در دولت یازدهم
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران نیز گفت: 275 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه ها با اعتباری بالغ بر 3 هزار و 450 میلیارد ریال در طی 4 سال اخیردر استان ساخته شد.
محمود ذوالفقاری طول بزرگراه های استان مازندران را 789 کیلومتر عنوان کرد و افزود: در بخش راه هایی روستایی نیز 1500 کیلومتر راه آسفالته روستایی با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال احداث شد.
ذوالفقاری طول کل راه های روستایی استان مازندران را 7 هزار و 800 کیلومتر اعلام و تاکید کرد: از این مقدار 4 هزار و 600 کیلومتر یعنی حدود 54 درصد راه های روستایی آسفالت است که 30 درصد از آن در 4 سال اخیر صورت گرفته است.
مازندران دارای بیش از 10 هزار و 350 کیلومتر راه اصلی و روستایی دارد که حدود 3 هزار و 500 کیلومتر آن اصلی و بقیه راه روستایی است.
**جمع آوری حدود 3 هزار تابلوی غیرمجاز از سطح جاده ها
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت: با توجه به اینکه ایمن سازی راه ها اولویت کاری اداره راهداری است در حال حاضر بیشترین تلاش این اداره صرف نگهداری و حراست از شبکه راهها و تامین عبور و مرور مسافران است.
احمدآفرین محمدزاده جمع آوری تابلوهای غیرمجاز از سطح جاده و محورهای مواصلاتی را از جمله اقدامات بسیار مهم اداره کل راهداری و راهداری ها با محوریت حفظ ایمنی جاده ها عنوان کرد و افزود: براساس تبصره 2 ماده 7 قانون ایمنی راهها مصوب 1379 و بند ح ماده 2 آیین نامه اجرایی تبصره الف ماده 17 اصلاح قانون یاد شده نصب هرگونه تابلوی تبلیغاتی و اختصاصی در حریم راههای کشور صرفا با مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجاز است.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته این قانون بدرستی رعایت نمی شد، اما با سیاست های جدید وزارت راه، تاکید زیادی بر مناسب سازی حریم راه ها و نیز ممانعت از ساخت و سازهای غیرمجاز و اطلاع رسانی به مردم در رعایت حریم جاده هاست که در مازندران این امر به خوبی در حال انجام است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران افزود: در سال گذشته 2 هزار و 832 عدد تابلوی غیرمجاز از جاده های این استان جمع آوری شده است.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 20 راهداری در استان مازندران افزود: در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز نیز راهداری ها موظف به نظارت بر حریم و حاشیه جاده ها و ممانعت از قانون شکنی ها در این موارد هستند.
به گفته وی نصب تابلوهای غیرمجاز و ساخت و سازهای غیرقانونی ضمن ایجاد ناامنی ترافیکی در محورها، محدودیت هایی برای توسعه و تعریض جاده های برون شهری نیز ایجاد می کند که بر خلاف برنامه توسعه ای زیرساختی استان است.
مازندران از پرترددترین استان های کشور است و در هر ساعت بیش از 65 هزار وسیله نقلیه در محورهای آن تردد می کنند، اعمال سیاست و برنامه ریزی جهت توسعه و ایمنی راه ها در کنار توجه و هوشمندی مسافران می تواند از کاهش بار ترافیکی و وقوع سوانح رانندگی بکاهد.
براساس گزارش انتظامی مازندران تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی در مازندران 5 ماه نخست امسال ۱۱ درصد کاهش یافت که این آمار با ادامه تلاش ها و اطلاع رسانی مردم و رانندگی صحیح می تواند کاهش بیشتری داشته باشد.
مسافرین و رانندگان می توانند جهت کسب اطلاعات از آمار و ارقام تردد در محورهای استان و کشور همچنین آگاهی از آخرین وضعیت راهها و انسدادها یا محدودیتهای احتمالی تردد و شرایط جوی به سایت www.141.ir مراجعه کرده و یا با تلفن گویای 141 تماس بگیرند.
خبرنگار: فاطمه رحمتی**انتشاردهنده: محسن حسن نیا
3009/1899
اقتصاد
زيربنايي
راه
مازندران