مازندشورا:به گزارش خبرنگار مهر، سید حمید کلانتری شامگاه چهارشنبه در همایش کسب و کار در بابلسر با اشاره به رتفه پایین و ۱۲۰ کسب و کار در ایران افزود: این درحالی است که کشور گرجستان در این حیطه دارای رتبه ۲۰ است.
کلانتری،با بیان اینکه فلسفه وجوی بانکها توسعه و تقویت تعاونیهاست، گفت: بانکها اعم از خصوصی و دولتی در ارائه خدمات به مردم با یکدیگر در حال رقابت هستند و مردم با توجه به ارائه خدمات میتوانند یکی از آنها را انتخاب کنند.
معاون امور تعاون وزیر تعاون، یکی از مهمترین مکانیزمهای رقابتی برای جذب سرمایه مردمی را کیفیت خدمات برشمرد و افزود: در دنیا موضوع مشتریمداری، توجه به بهرهوری، کاهش زمان پاسخگویی مورد توجه بوده و باید کسانی که خوب کار میکنند تشویق و کسانی که کند کار کردند مورد تذکر مدیریت قرار گیرند.
وی ادامه داد: در فضای رقابتی باید از همه ابزارهای موثر در افزایش بهرهوری، کاهش زمان و سرعت بخشی به ارائه خدمات بهره برد.
کلانتری با بیان اینکه کمتر از بیست درصد از منابع تعاونی در اختیار بانک توسعه تعاون قرار دارد، برای افزایش جذب منابع توسط این بانک بر ارائه خدمات بهتر تأکید کرد و افزود: حتی اگر مزیت ۲ درصدی تخفیف که مقرر است برای این بانک لحاظ گردد، انجام نشود، اگر تعاونیها احساس کنند که در این بانک خدمات بهتری به دریافت و مشکلاتشان بهتر درک میشود به سمت این بانک خواهند آمد.
وی با تأکید بر سرمایه اجتماعی گفت: در صندوق ضمانت تعاون، یکی از شاخصهای سنجش متقاضیان برای صدور ضمانتنامه باید توجه به سرمایه اجتماعی باشد و تنها به ارزش سرمایه مالی فرد توجه نشود.
کلانتری توسعه ارتباطات بانک با ذینفهان را نیز برای بانک مهم برشمرد و از جمله ذینفعان به وزارتخانه، ادارهکل، بهزیستی، تأمین اجتماعی، فنیوحرفهای و بخشهای تولیدی اشاره کرد و افزود: باید به ذینفعان توجه ویژه داشت و آنها بتوانند پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنند.
وی دیگر مزیت رقابتی مهم را استفاده از همه ظرفیتهای پیرامون دانست و از جمله این ظرفیتها به صندوق توسعه ملی وصندوق ضمانت اشاره کرد.
معاون امور تعاون وزیر تعاون با اشاره به طرح رتبهبندی تعاونیها، گفت: این طرح توسط صندوق ضمانت و بانک و با حمایت وزارتخانه انجام خواهد شد و در سطح استانها میتواند بسیار خوب باشد.
وی ارتباط مدیریت شعب در استانها با مرکز و با مدیران کل تعاون و رفاه اجتماعی استانها را موجب همافزایی و توسعه مجموعه بانک دانست.
کلانتری با بیان اینکه تعاون یکی از بخشهای پیشبینی شده در قانون اساسی بوده و بخشی است که گرایش اجتماعی داشته و مسئولیت اجتماعی را مورد توجه قرا داده است، افزود: تعاونی می تواند سرمایههای خرد مردم را دور هم جمع کرده با ایجاد سازماندهی، آنها را کارآمد میسازد.
وی با بیان اینکه تعاونی یعنی ایجاد همافزایی در منابع کوچک و تبدیل منابع کوچک و خرد به منابع بزرگ و کارآمد، افزود: نیروهای پراکنده و ناکارآمد در قالب انسجام تعاونی میتوانند به نیروهای کارآمد برای خدمت بهتر تبدیل شوند و بانکها یکی از حلقههای وصل این مجموعه با هم است و تعاونی موجود میتوانند خود را با بانک ارتقا داده و موثرتر عمل کنند.