بررسی طرح ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق ساری

مازندشورا: بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری عصر شنبه 19 خردادماه 97 با حضور شهرداران مناطق سه‌گانه و اصحاب رسانه برگزار شد

مازندشورا: به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ساری، در این جلسه که با حضور اعضای شورا، فرزانه معاون شهرسازی و امور مناطق شهرداری، ذاکری، آقامیری و ملکی شهرداران مناطق سه گانه ساری و اصحاب رسانه برگزار شد و طرح ایجاد نواحی در شهرداری‌های مناطق بررسی قرار گرفت.

سید مسعود مدینه رئیس شورای اسلامی شهر ساری:
شورای شهر با ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق در صورتی که عملکرد آنها صرفاٌ نظارتی باشد، مخالفتی ندارد

مدینه پس از ایراد این نطق در خصوص دستور کار جلسه که تبادل نظر و بررسی طرح شهرداری در خصوص ایجاد نواحی چندگانه در شهرداری های مناطق بود، از نماینده شهرداری پرسید: معیار تقسیمات و ناحیه بندی ها چه بوده است؟ از آنجایی که این نواحی در بودجه مصوب سال 97 پیش بینی نشده‌اند هزینه‌های فعلی در ناحیه‌ها از چه محلی انجام می‌شود؟ آیا زیر ساخت ها برای ایجاد نواحی مهیا شده است؟ آیا در نواحی جذب نیروی جدید صورت می گیرد یا قرار است از نیروهای شهرداری های مناطق استفاده شود؟ حدود اختیارات نواحی چیست؟ آیا قرار است این نواحی به روند خدمت رسانی به شهروندان کمک کنند با بالعکس بروکراسی های اداری را افزایش دهند؟

وی در پاسخ به انتقاد یکی از اعضای شورا مبنی بر اینکه این موضوع ابتدا باید در کمیسیون طرح و برنامه بررسی و سپس در جلسه رسمی شورا مطرح می شد، گفت: نظر اعضای هیأت رئیسه بر این بود که در تصمیم گیری پیرامون این موضوع نظرات همه اعضای محترم شورا لحاظ شود چرا که معتقدیم این طرح باید با کم ترین هزینه ممکن اتفاق بیفتد لذا آن را در جلسه با حضور معاون شهردار و شهرداران مناطق مطرح کردیم.

علی اکبر زلیکانی نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری:
استاندار مازندران باید به حال هیأت تطبیق مرکز استان که به وظایفش آگاه نیست فکری کند

علی اکبر زلیکانی نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری در این جلسه با بیان اینکه مجموعه خوبی در معاونت شهرسازی و امور مناطق شهردرای با حضور جوانانی جویای نام و مجرب شکل گرفته که جای قدردانی دارد، گفت: طرح شهرداری در خصوص ایجاد نواحی چندگانه در شهرداری های مناطق ابهاماتی دارد که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

وی با مطرح نمودن این سوال که اساساً هدف از اجرای این طرح چیست، اذعان داشت: این طرح مغایرت هایی با سیاست های کلی مدیریت شهری ساری دارد چرا که تجربه ثابت کرده حرکت در راستای تمرکززدایی نتایج مطلوبی در بر نداشته و لذا اگرچه این طرح کارآمد است اما به نظرم در این مقطع زمانی ممکن است نتیجه سوء برای شهرداری داشته باشد.

زلیکانی با اشاره به اینکه شهرداری های سراسر کشور با منابع درآمدی نامشخصی مواجه هستند و هنوز تا رسیدن به منابع پایدار فاصله دارند، افزود: باید به این نکته مهم دقت داشت که ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق در ساری اگرچه خوب است اما منابع مالی آنها از چه محل هایی قرار است تأمین شود.

وی با بیان اینکه در شورای ادوار چهارم و پنجم تاکنون به موضوع مهم شهرسازی پرداخته نشده است، گفت: امیدوارم در ادامه مسیر به این مهم توجه جدی شود چرا که توسعه شهر در گرو همین موضوع بسیار حساس است.

زلیکانی همچنین با بیان اینکه در کشور ما متأسفانه در اجرای طرح ها، ناظران بیشتر از مجریان هستند، افزود: تاکنون ما چه اختیاراتی به شهرداری های مناطق داده ایم که حالا می خواهیم برای آنها زیر مجموعه هایی نیز پیش بینی نماییم؟ به نظرم ایجاد نواحی با سیاست های کلی مان سازگار و منطبق نیست و گسترش شهرداری و بزرگ نمودن ساختار آن جالب به نظر نمی رسد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش به انتقاد از سیاست ها و نظرات هیأت تطبیق فرمانداری ساری پرداخت و خاطرنشان کرد: این هیأت به مصوبه اخیر شورا در خصوص اینکه مالکان اراضی که سندهای دستدارمی دارند برای تفکیک آنها باید حقوق شهرداری را پرداخت نمایند، ایراداتی را وارد نموده که در نوع خود بی نظیر است. این هیأت می گوید به موجب ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری ها، تفکیک اراضی که دارای سند رسمی است، به عهده اداره ثبت اسناد و املاک می باشد در صورتی که قانون می گوید حتی اگر مالک سند رسمی هم داشته باشد، پرونده باید به کمیسیون ماده 5 ارجاع شود چرا که ضوابط تفکیک در آنجا مشخص خواهد شد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری اضافه کرد: خودمان می دانستیم که این موضوع ایراد دارد اما بر اساس یک پروسه کاملاً قانونی خواستیم در راستای اجرای آن حرکت کنیم اما متأسفانه با هیأت تطبیقی مواجه هستیم که به وظایف خود آگاه نیست و من از رسانه ها می خواهم این موضوع را به اطلاع استاندار محترم برسانند که فکری اساسی برای این هیأت بکند.

قاسم قاسمی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر ساری:
مسائل ضروری تر از ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق وجود دارند که باید بررسی شوند

قاسم قاسمی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه مشکلات زیادی در شهرداری ساری همچون تمامی دستگاه ها وجود دارد که باید شورا در بُعد نظارتی ورود کند، اظهار داشت: به نظرم طرح های مهم تری باید در شورا مورد بررسی قرار گیرد و در خصوص آنها تصمیم گیری شود.

وی اصلاح ساختار قراردادی شهرداری مبتنی بر ناحیه بندی شهر، اصلاح ساختار نیروی انسانی شهرداری، ساخت نرم افزار توزیع عادلانه منابع مالی بین پیمانکاران و نرم افزار جامع واگذاری عادلانه اعتبارات به شهرداری های مناطق را از جمله مهم ترین برنامه هایی که می تواند در پیشبرد اهداف به شهرداری کمک کند، برشمرد و این سوال را مطرح کرد که اساساً افزایش اختیار شهرداری های مناطق با ایجاد نواحی در ساختمان های جدید چه کمکی به مدیریت امور می کند؟

قاسمی ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق را به یک تبعیدگاه برای برخی پرسنل تلقی کرد و خاطرنشان ساخت: در این خصوص گزارشاتی به گوش می رسد که بر این ادعای بنده صحه می گذارد.

وی اجرای برنامه هایی همچون نهضت آسفالت در مناطق بر اساس ردیف های اعتباری مصوب شورا را مهم تر از ایجاد نواحی جدید دانست و از اعضای شورا خواست تا به منظور اتخاذ تصمیمات هرچه با کیفیت تر در جلسات کمیسیون طرح و برنامه حضور بهم رسانند.

رئیس کمیسیون طرح و برنامه شورای اسلامی شهر ساری همچنین از بررسی طراحی و ساخت نرم افزار جامع فرآیند پیمان سپاری در جلسه آتی این کمیسیون خبر داد و ابراز امیدواری کرد این جلسات به خروجی های مناسبی برای بهبود ساختار اداری شهرداری ساری منجر شود.

سید علی آقامیری عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر ساری:
تکریم ارباب رجوع مهم ترین مسأله ای است که در ایجاد نواحی باید مورد توجه قرار گیرد

سید علی آقامیری عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر ساری نیز با بیان اینکه رویکرد جدید شهرداری در توزیع عادلانه خدمات از طریق ایجاد نواحی جای خرسندی دارد، گفت: به نظرم طرح هایی که به تحول در شهر کمک می کنند باید به طریق مقتضی به مرحله اجرا برسند.

وی با تأکید بر اینکه باید در تصمیم گیری ها همزمان به معایب و محاسن طرح ها توجه کرد، افزود: طرح ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق با دو ایراد اساسی روبروست که عبارتند از سخت افزار و نیروی انسانی که هردوی آنها برای شهرداری هزینه در پی خواهند داشت.

آقامیری ادامه داد: در بحث سخت افزاری و نیروی انسانی به ترتیب این سوالات مطرح است که هزینه های ساختمان ها و تجهیزات اداری نواحی قرار است از کدام محل تأمین شود و اینکه اولاً هزینه حقوق و دستمزد نیروی انسانی چگونه تأمین می شود و دوماً شرح وظایف آنها چه خواهد بود؟

وی خواستار تشریح و تبیین وظایف نواحی در شهرداری های مناطق شد و گفت: مردم در حال حاضر با مشکلاتی در انجام امورات شان در شهرداری مواجه هستند لذا نباید به گونه ای عمل شود که دغدغه های آنان بیشتر شود.

سعید نجاریان رئیس کمیسیون بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر ساری:
اختیارات نواحی در شهرداری های مناطق برابر قانون فقط در حوزه خدمات شهری خواهد بود

سعید نجاریان رئیس کمیسیون بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه قانونگذار بر اساس دستورالعمل وزارت کشور اهداف خود را از ایجاد منطقه، ناحیه و محله به روشنی مشخص نموده اظهار داشت: ایجاد بستر لازم برای نهادسازی در قالب کوچکترین تقسیمات کشوری، ایجاد زمینه افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، تصمیم گیری گروهی موثر و کاهش فاصله میان شهروندان و مدیریت شهری و همچنین انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و افزایش سرعت و کیفیت خدمت رسانی و کارآمدی از جمله این اهداف است.

وی با بیان اینکه ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق در ساری باید به گونه ای انجام شود که هیچ گونه هزینه ای برای شهرداری در پی نداشته باشد، افزود: بر اساس دستورالعمل های موجود، در حال حاضر شهرداری ساری می تواند نسبت به تشکیل سه ناحیه که هدف از ایجاد آنها نیز فقط در حوزه خدمات شهری خواهد بود، اقدام نماید.

نجاریان همچنین با بیان اینکه شهرداری نباید در تعیین ناحیه ها و محله ها از مهندسین و مشاورین غیر ساروی استفاده نماید، معیارهای ذیل را در انجام این طرح مهم ضروری دانست:

1- ماهیت اجتماعی محله در ادبیات معاصر برنامه ریزی و مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد.
2- با توجه به این ماهیت اجتماعی، حدود آن نیز باید بر اساس خصوصیات اجتماعی ساکنان آن انجام شود.
3- هویت و احساس تعلق شهروندان به یک محله که در طول زمان شکل می گیرد، باید مهم ترین معیار تعیین حدود محلات باشد.
4- شهروندان با متعلق دانستن خود به یک محله به حدود آن محله هویت می بخشند.
5- مرز هر محله باید آنجایی باشد که افراد ساکن در آن محله خود را متعلق به آنجا نمی دانند نه اینکه ما به اجبار آن را تعیین نماییم.

کوروش یوسفی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ساری:
ایجاد نواحی می تواند به تحقق پایش شهری کمک کند

کوروش یوسفی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ساری با به فال نیک گرفتن ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد شهرداری به دنبال بالندگی و بازنگری در کیفیت خدمات دهی به شهروندان است و این مهم از متن این نهاد مردمی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه باید سیاست ها بر تمرکززدایی باشد، افزود: این طرح فرصت های خوبی برای خدمت رسانی هرچه بهتر ایجاد می کند که اتفاقاٌ می تواند پایش شهری که دغدغه چند سال اخیر ما بوده است را نیز محقق کند.

یوسفی مشارکت سازمانی در ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق را ضروری قلمداد کرد و اضافه کرد: اگر شهرداری پازل های این طرح را به خوبی در کنار یکدیگر قرار دهد و همچنین اصالت انسانی نیز در نواحی مورد توجه قرار گیرد به جرأت می توان گفت نتایج مثبتی از این طرح حاصل خواهد شد.

وی مغایرت این طرح با اصل چابک سازی دستگاه ها که مبتنی بر برنامه ششم توسعه است را تنها ایراد آن خواند و افزود: این طرح با بودجه 450 میلیاردی مصوب شورا برای سال 97 در تضاد قرار دارد.

علیجان شمشیربند عضو شورای اسلامی شهر ساری:
مسئولان سمنانی برای رفع معضل کم آبی خود به داشته های استان های دیگر تعرض نکنند

علیجان شمشیربند عضو شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه هنوز لایحه ای از سوی شهرداری برای ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق به شورا ارئه نشده است از مطرح شدن این موضوع در جلسه رسمی شورا انتقاد کرد و گفت: بر اساس روال منطقی باید این موضوع پس از ارائه پیشهاد از سوی شهرداری در کمیسیون طرح و برنامه به دقت مورد بررسی قرار می گرفت و سپس در صحن علنی مطرح و تصمیم گیری لازم انجام می شد.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی تشکیلات جدید باید ساز و کارهای لازم پیش بینی شود، افزود: بی تعارف باید عرض کنم در حال حاضر شهرداری های مناطق برای ارتباط با شهرداری مرکزی دچار مشکل هستند و در صورت ایجاد نواحی، این مشکلات نه تنها کاهش نمی یابند بلکه بیشتر هم خواهند شد.

شمشیربند اتفاق نظر اعضای شورای ادوار چهارم و پنجم شهر ساری در خصوص اختیار بخشیدن بیشتر به شهرداری های مناطق را مورد توجه قرار داد و افزود: ایجاد نواحی در شهرداری های مناطق با این سیاست مغایرتی آشکار دارد و از طرفی توقعات جدید و بیشتر شهروندان از شهرداری را نیز در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نواحی شهرداری های مناطق اختیارات اجرایی نخواهند داشت، اذعان داشت: این موضوع قطعاً باعث می شود نه تنها باری از روی دوش مناطق برداشته نشود بلکه به حجم مراجعات مردمی آنها نیز انباشته شود و لذا بنده این طرح را با شرایط موجود فعلی به صلاح نمی دانم.


 

شهرداری شورا شهرداران مناطق مازندشورا