اختصاصی مازندشورا: شبكه ارتباطات به منظور دسترسی نواحی مختلف به یكدیگر به وجود میآیند. امكان دسترسی شهرها به یكدیگر در درجه اول به فاصله بین آنها بستگی دارد. معمولا هرچه فاصله دو مركز جمعیتی نسبت به یكدیگر بیشتر باشد، دسترسی آنها نیز به یكدیگر ضعیفتر خواهد بود. اما این امر همیشه درست نمیباشد. زیرا علاوه بر فاصله مكانی، فاصله زمانی بین دو نقطه نیز در میزان دسترسی آنها به یكدیگر تأثیر گذار است. این فاصله زمانی به نوع و عملكرد شبكه ارتباطی و وضعیت توپوگرافی منطقه بستگی دارد. لذا یکی از مواردی که میتواند فاصله زمانی بین شهرها را کاهش دهد احداث جادههای کمربندی میباشد. احداث جادههای کمربندی علاوهبر کاهش فاصله زمانی بین شهرها با هدف کاهش حجم ترافیک در شهرها و عبور وسایل نقلیه سنگین از کناره شهر و نیز ایجاد امنیت جانی برای عموم مسافران درون و برون شهری در دستور کار دولتهای پس از انقلاب قرار گرفت. اما با وجود گذشت سالها و ضرورت توسعه کمی و کیفی جادههای استان به دلیل مسافرخیز و پر تردد بودن آنها، آنچه که شاهد آنیم سرعت پایین در پیشرفت فیزیکی پروژههای احداث و تکمیل کمربندیهای استان میباشد به نحوی که طول عمر به پایان رسیدن یک پروژه آنقدر طولانی میشود که با افتتاح آن پروژه به دلیل افزایش جمعیت و تردد مسافرین احداث کمربندی جدید ضروری میشود.
عابدین نقیبی، کارشناس عمران و دانشجوی ارشد عمران (سازه) و عضو نظام مهندسی ساختمان استان مازندران با 17 سال سابقه کار راه سازی و همکاری با اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن است. وی که یکی از فعالان و پیمانکاران عرصه راهسازی است در گفتگو با موثق، به بیان دیدگاههای خود پرداخت که از نظرتان میگذرد:
راه اولین ابزار برای توسعه
وی، با بیان اینکه راه اولین ابزار لازم برای توسعه است، گفت: اگر تاریخ را مطالعه کنیم میبینیم پادشاهان و حاکمانی که به راه اهمیت میدادند نسبت به سایرین از پیشرفتهای قابل توجهی برخوردار بودند.
عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران، با اظهار اینکه راههای نامناسب مشکلات بسیاری ایجاد میکند، تصریح کرد: در داخل شهر ساری معضل ترافیک بسیار شدید است و با حجم وسیع ساخت و ساز و انبوه سازی، اگر تدابیر لازم اندیشیده نشود مشکلات بیشتری را شاهد خواهیم بود. مثلا در محور داراب ترافیک بالایی را شاهد هستیم که در چند سال آینده این مقدار بیشتر خواهد شد.
جاده ناکام، ساری - تاکام
نقیبی، با بیان اینکه نامساعدترین محور شهرستان ساری، جاده ساری- تاکام است، گفت: این محور حدود 25 کیلومتر است که میزان بهرهبرداری آن تاکنون صفر است وضعیت ترافیک آن به ویژه در ایام تعطیل افتضاح است. چون مسئولان مربوطه مازندران یا نمیتوانند کار کنند و یا نمیخواهند کار کنند لذا این پروژه در جذب اعتبارات طی حدود سه دهه ناکام بوده است. در حالی که مدیرکل راه استان سمنان، ساروی هست و در ملاقاتی که با هم داشتیم به اقدامات خوب انجام شده اشاره کرد. اکنون سوال این است چرا در سمنان بودجه هست و کار میشود و در مازندران بودجه نیست کار نمیشود؟ در حالی که همه استانها از یک دولت بودجه دریافت میکنند. آیا واقعا بودجه نیست یا اینکه مسئولان مازندران و ساری نمیخواهند کار کنند؟ بحث روی این مساله است.
وی، با اشاره به اقدامات ضعیف راه وشهرسازی، بیان کرد: تکمیل و بهرهبرداری محورهایی چون زغالچال و کمربندی غربی ساری اگرچه چندان ارتباطی به شهرداری ندارد اما وقتی اداره راه یا دولت با کمبود بودجه مواجه هستند شهرداری ناچار است در احداث کمربندیها همکاری کند تا مشکلات ترافیک شهری برطرف شود که اگر چنین نمیشد وضعیت ترافیک ساری افتضاح میشد البته این اقدام دیر انجام شد چون با ادامه ساخت و سازها در آنسوی کمربندیهای قدیمی (مثل کمربندی جنوبی) شاهد تشکیل شهری دیگر هستیم با این وضعیت این دیگر کمربندی محسوب نمیشود بلکه بزرگراه هست اما به دلیل برخی مشکلات (کمبود بودجه و...) همچنان ناتمام مانده است. البته دولت نیز حدالامکان سعی میکند بودجهها را لحاظ کند اما گاهی این پیمانکاران هستند که آنچنانکه باید شایسته عمل نمیکنند و نیاز است نظارت از سوی دولت بیشتر باشد تا بهبود و تسریع کارها را شاهد باشیم.
فقط 30 درصد پیمانکاران راه بومیاند
این کارشناس، با بیان اینکه فقط 30 درصد پیمانکاران بومیاند، گفت: البته مدیریت صحیح، ارتباطی به بومی بودن یا نبودن ندارد. مدیر اگر مدیر باشد هرجا که باشد به دنبال درست و بجا کارکردن است. بنابراین نمیتوان قطعا گفت که اگر مدیران بومی داشتیم موفقتر بودیم از طرفی نمیتوان گفت مدیران قبلی هیچ کاری نکردند اگر منصفانه فکر کنیم میبینیم آنها با محدویت بودجه نیز مواجه بودند و این امر نیز تاثیر داشت یعنی از سال دوم دوره دوم ریاستجمهوری آقای احمدینژاد تقریبا همه پروژهها خوابید ما هم که مشغول کار بودیم به علت نبود بودجه مجبور به توقف کار شدیم.
نقیبی، با اظهار اینکه زیرساخت و راهسازی شهرداری این دوره خوب و مناسب است، افزود: شهرداران گذشته (آقایان حجازی و قنبرپور) نیز به اندازه درآمدهای خود کار کردند در حال حاضر درآمد شهرداری بیشتر است و طبیعتا کارهای بیشتری انجام شد بنابراین هیچ شهرداری بدون درآمد نمیتواند کار کند و اینکه پرسنل شهرداری از 700 نفر به 3 هزار نفر افزایش یافت نشان از افزایش درآمد شهرداری در این دوره هست.
راه سازی کارشناسی شده و با حوصله انجام شود
وی، بیان کرد: کارها باید حساب شده و کارشناسی شده باشد و با حوصله لازم انجام شود تا در سالهای آینده با افزایش جمعیت و ازدیاد خودروها به مشکلاتی برنخوریم. به عنوان مثال بنده اگر رشتهام عمران است و در ارتباط با راه سازی فعالیت میکنم، در پروژههایم برای حل معضل ترافیک نیاز به مشاور ترافیکی دارم تا دچار اشتباه نشوم. اگر اقداماتی که با نظر مشاور انجام میدهم موثر نبود مشاور بازخواست شود. اکنون پل الغدیر بلوار خزر این چنین مشکلاتی دارد.
عضو نظام مهندسی مازندران، درباره رفع معضل ترافیک ساری، اظهار کرد: در این باره بحث پارکینگ طبقاتی میتواند راهگشا باشد. همچنین حملونقل ریلی نیز موثر است اما در شرایط فعلی نمیتواند برای ساری کاملا راهگشا باشد. در حالت کلی اگر برای معضل ترافیک ساری فکری نشود تا 5 تا 10 سال آینده وضعیت به مراتب بدتر میشود.
قرارداد پیمانکاران از قرارداد سازمان عمران بیشتر است
وی، درباره عملکرد سازمان عمران، بیان کرد: سازمان عمران را میشد بهتر از این مدیریت کرد، میتوانستند این سازمان را حمایت کنند تا گستردهتر شود. حتی تا دو یا سه برابر تعداد فعلی نیرو داشته باشد و بسیاری از پروژههای مربوطه را خودشان انجام دهند. میتوانند در مدیریت کارها و بودجهها بهتر عمل کنند البته چند باری که با آقای آقامیری دیدار داشتم ایشان از عدم حمایت کافی، گلایه داشت و اینکه در انجام پروژهها قرارداد پیمانکاران از قرارداد سازمان عمران بیشتر است.
مردم روستاها با بنیاد مسکن همکاری کنند
این کارشناس، در ادامه به اجرای طرح هادی در روستاها اشاره کرد و افزود: اجرای طرح هادی در روستاها خوب و موثر بوده است چون ما نیز به عنوان پیمانکار با آنها کار کردیم و از اوضاع اطلاع کافی داریم. اگر گلایههایی از سوی مردم هست، مسبب آن بنیاد مسکن مازندران نیست بلکه این طرح، کشوری است و آنها نیز بنا به دلایل خود چارچوب و حریمی دارند و اگر مانع از ساخت و ساز غیرمجاز در روستا یا در خارج از حریم روستاها میشوند، بر اساس چارچوب تعیین شده است.
نقیبی افزود: بنده خودم به عنوان پیمانکار به عینه دیدم اجرای این طرح بدون همکاری مردم، سرعت و پیشرفت لازم را نخواهد داشت بنابراین نیاز است در عقبنشینیها و سایر موارد مردم همکاری را انجام دهند چون در نهایت به نفع خود آنها است.
ارتباط مستقیم راه مناسب و توسعه گردشگری
وی، با بیان اینکه راههای مناسب در توسعه گردشگری موثر است، گفت: توسعه گردشگری و راه، ارتباطی مستقیم با هم دارند، هرچه راههای شهرستان به استاندارد نزدیکتر باشد رغبت مردم همه نقاط کشور به اماکن دیدنی شهرستان ساری بیشتر میشود بدون راه مناسب گردشگر چگونه بیاید و برود. بنابراین ترجیح میدهد ریسک نکنند و به شهرها یا استانهای دیگر بروند.
نمایندگان ساری در دورههای مختلف متحد نبودند
عضو نظام مهندسی مازندران، درباره نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهبود راههای استان، افزود: صمیمیت و اتحاد نمایندگان دوره های مختلف ساری، به گونهای نبوده که به توسعه شهرستان منجر شود. امیدواریم این دوره دو نماینده فعلی (آقایان یوسفنژاد و دامادی) بتوانند چنین خواستهای را محقق کنند. البته تعامل آنها برای شروع کار خوب است امیدواریم این روند ادامه یابد تا شاهد رشد شهرستان ساری ودر نهایت استان باشیم.
این مطلب در شماره چهارم هفته نامه موثق (17 مرداد 95) منتشر شده است