مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، سرشماری در ایران از سال 1335 آغاز شد و اگر سرشماری سال 1318 در 36 شهر کشور را که ناتمام مانده بود را نادیده بگیریم، شاهد برگزاری هشتمین سرشماری در کشور هستیم که از سال 90 این واقعه مهم در تصمیمسازی و تصمیمگیریها به صورت پنج سال یکبار انجام میشود.
* رنج سوادکوه از محور بودن جمعیت در سرشماریها
بررسی جمعیت و وضعیت مسکن بهمنظور آگاهی از داشتههای آماری و بررسی وضعیت کنونی برای دستیابی به اهداف توسعه را میتوان از مهمترین اهداف سرشماری عمومی نفوس و مسکن ذکر کرد و برگزاری اینترنتی آن گامی رو به جلو برای دستیابی سریعتر و صحیحتر از نتایج آمار است و استقبال عمومی از آن، بیانگر ظرفیت مناسب استفاده از اینترنت در دستیابی به اهداف است.
جمعیت از مهمترین شاخصهای تعیین اعتبار و بودجه دولتی محسوب میشود که عدم توجه به گستردگی جغرافیایی و کیفیت دستیابی به اهداف توسعه در آن از انتقاداتی است که بر محور بودن جمعیت انجام میشود و شهرستان سوادکوه از سالهای متمادی از این مشکل، رنج برده است.
مشکلات انبوه، گستردگی جغرافیایی، شرایط ویژه طبیعی و جغرافیایی، شهرگرایی منفی در بافت اجتماعی و سیاسی، مهاجرت فزاینده از شهرستان بهدلیل اشتغالزایی و رفاه پایین به همراه جمعیت اندک نسبت به شهرهای دیگر استان باعث شد تا محرومیت شهرستان در هر سرشماری مضاعف شود و پایین بودن جمعیت بهعنوان کلیدواژه بسیاری از مسؤولان ملی، استانی و شهرستانی در توجیه بودجههای اندک و مشکلات فراوان، بیان شود.
اصرار برخی از مسؤولان بر ثبتنام حداکثری و بدون ضابطه تا خنثیبودن اجرای سرشماری و توجه به قالبهای قانونی و تاکید بر آمار واقعی از مهمترین کلیدواژههای برگزاری سرشماری عمومی نفوس و مسکن از سالهای برگزاری آن در سوادکوه است.
شهرستان سوادکوه که بهعنوان توسعهنایافتهترین شهرستان مازندران توصیف میشود در سرشماری گذشته با رشد منفی جمعیت بهدلیل مهاجرت روبهرو بود و این در حالی است که به گفته فرماندار سوادکوه، این شهرستان در برههای از سال پذیرای 150 هزار نفر جمعیت هم است.
* رتبه دوم سوادکوه و چهارم سوادکوهشمالی در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن
استقبال از شیوه اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در شهرستانهای سوادکوه و سوادکوهشمالی که شاهد رتبه دوم سوادکوه و رتبه چهارم سوادکوهشمالی در استان مازندران هستیم، بیانگر حساسیت عمومی در این دو شهرستان برای ثبت در سامانه سرشماری است و برنامهریزی مسؤولان، برگزاری جلسات مختلف با مردم و دستاندرکاران مدیریت روستایی، شهری و شهرستانی و افزایش آگاهی عمومی در توجه به تأثیر سرشماری برای آینده شهرستان در این موضوع دارای اهمیت است.
بهنظر میرسد برگزاری مرحله اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در شهرستانهای سوادکوه و سوادکوهشمالی بهصورت موفقی برگزار شد و تلاش مسؤولان برای استفاده بهینه از این خروجی میتواند به افزایش بودجهها و تسهیلات و توسعه شهرستان منجر شود.
شهرستانهای سوادکوه و سوادکوهشمالی دارای مشکلات ساختاری در توسعه هستند که عدم تخصیص بودجهها در سالهای گذشته بر آن افزوده است و تأخیرهای متوالی در اجرای طرحهای عمرانی با نگاه منفی عمومی به طرحهای توسعه منجر شده است که احیای البرز مرکزی، تعریض محور سوادکوه، آب آشامیدنی شهرها و روستاهای شهرستان و عدم استفاده بهینه از آثار گردشگری در این مقوله میگنجد.
* راستیآزمایی از آمارهای سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن
فرماندار سوادکوه در گفتوگو با فارس، برگزاری سرشماری در سوادکوه را عالی توصیف کرد و گفت: برگزاری منظم و همهجانبه سرشماری از ماهها قبل در دستور کار ما قرار داشت.
عبدالجواد توحیدیمقدم با اشاره به کسب رتبه دوم استانی شهرستان سوادکوه در مرحله سرشماری اینترنتی عمومی نفوس و مسکن، افزود: مشارکت مردم سوادکوه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 نسبت به سال 90، رشد 103 درصدی را نشان داد.
وی با اشاره به اینکه حضور 6 ماه به اضافه یکروز در سوادکوه از اولویتهای سخنان و برنامهریزیهای ما برای ثبتنام در سرشماری سوادکوه بود، خاطرنشان کرد: کسب آمار واقعی در دستور کار ما قرار دارد و راستیآزمایی از آمارها در ثبتنام حضوری مورد توجه است.
* تحقق انتظارات از سرشماری اینترنتی در سوادکوهشمالی
فرماندار سوادکوهشمالی نیز در گفتوگو با فارس، از کسب رتبه چهارم شهرستان سوادکوهشمالی در مرحله ثبتنام اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن خبر داد و گفت: 95 درصد از مردم سوادکوهشمالی به نسبت سرشماری گذشته در سرشماری اینترنتی امسال عمومی نفوس و مسکن مشارکت کردند.
محمدرضا منصوریان با بیان اینکه برنامههای تشویقی، فعال کردن مدارس، اطلاعرسانی در شبهای محرم و حضور و تلاش دهیاران و شوراها از دلایل مشارکت قابل توجه مردم در سرشماری عمومی نفوس و مسکن است، افزود: انتظارات ما درباره پیشبینی تعداد جمعیت شهرستان در مرحله اینترنتی محقق شد.
وی از بررسی افرادی که بخشی از سال را در شهرستان حضور دارند و از خدمات و تسهیلات شهرستانی استفاده میکنند، خبر داد و گفت: بررسی وضعیت خانهدومیها هم در برنامهریزیهای ما مورد توجه است.
* تلاش برای تعادل بین نسبت توسعهنایافتگی با ارائه تسهیلات
آنچه در خروجی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در شهرستانهای سوادکوه و سوادکوهشمالی مهم به نظر میرسد، دفاع نمایندگان دولت در شهرستان و در مجلس شورای اسلامی برای تعادل بین نسبت توسعهنایافتگی با ارائه بودجه و تسهیلات است و نگاه متمرکز به جمعیت بومی باعث دور شدن تعادل بین آندو را فراهم میکند و لزوم برنامهریزی برای استفاده از خدمات مختلف به منظور توسعه این دو شهرستان با استفاده از آمار واقعی شهرستان به همراه میزان عقبماندگیها و طرحهای حیاتی راکد هم مورد توجه قرار گیرد.
-----------------------------
گزارش از عمران اکبرنژاد
----------------------------
انتهای پیام/86015/ک30/