دیوار آهنین بر نقد مسؤولان ارشد شهرستانی با تجویز مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران

مازندشورا: مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران با اعلام این مطلب که معرفی، اعلام، حمایت و دفاع از برنامه‌های دولت توسط معاونان فرماندار بیان شود، دیوار آهنین بر نقد مسؤولان ارشد شهرستانی ایجاد کرد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، انتخاب فرماندار و معاون فرماندار یکی از مهم‌تر‌ین و نخستین اقدام دولتی است تا دیدگاه‌‌ها و نظرات مورد نظر خود را در شهرستان‌ها اجرایی کند و انتخاب مدیری قوی برای مسؤولیت‌های ارشد شهرستانی در راستای برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از توانمندی‌های مختلف به‌منظور موفقیت گفتمان در چهار سال قدرت آن دولت است.

نیرو‌های انسانی و مدیریتی توانمند را به‌عنوان یکی از ابزار‌های مهم سرمایه کشور تعریف می‌کنند و تلاش، خلاقیت، برنامه‌محور بودن و استفاده از توانمندی‌ها برای پیشبرد اهداف از محور‌های فعالیت آن سرمایه‌ها است.

سخنان مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران درباره سیاسی‌بودن، معرفی، اعلام، حمایت و دفاع از برنامه‌های دولت توسط معاونان فرماندار در جلسه معاونان فرماندار شهرستان‌های مازندران در شهرستان نور حاوی کلید‌واژه‌هایی است که نیاز به کنکاش و کالبد‌شکافی دارد.

محدود‌کردن سرمایه‌های مدیریتی در قالب تعریف، تمجید و دفاع از عملکرد‌ها و برنامه‌ها، ندیده گرفتن دیدگاه‌های کارشناسی، خلاقیت‌های مدیریتی و عدم استفاده از صاحب‌نظرانی است که به‎دلیل ارتباط نزدیک با موضوعات شهرستانی و استانی برای بیان نظرات، مقدم‌تر هستند.

اگر از مدیر یا معاون ارشد یک شهرستان فقط انتظار دفاع از برنامه‌ها و عملکرد‌ها را داشته باشیم و ارزش‌های گسترده نقد و بیان دیدگاه‌های کارشناسی را به حاشیه برانیم شاهد ارائه دستورات مختلف از بالا و تبدیل مسؤولان شهرستانی و استانی به اجرا‌کنندگان ماشینی می‌شویم.

پذیرش و اعتقاد به برنامه‌های محوری دولت توسط مسئولان ارشد ملی، استانی، شهرستانی و شهری از موضوعات پذیرفته‌شده سلسله مراتب قانونی و مدیریتی است و اگر مدیری بدون اعتقاد به برنامه‌های محوری بالا‌دست در مسند مسؤولیت ارشد تکیه بزند باعث ضعیف‌ شدن اقتدار مدیریتی شده و کند‌ شدن اجرای برنامه‌ها را به‎دنبال دارد ولی اجبار برای دفاع از عملکرد‌ها، شیوه نامناسبی است که توانمندی‌های مدیرانی را نشانه می‌گیرد که در ده‌ها سال تجربه و دانش کسب می‌کند ولی با دیدگاهی مواجه می‌شود که دفاع از عملکرد‌های پسندیده و ناپسند مدیریتی را از او خواستارند که دل‌زدگی از مسؤولیت، خنثی شدن برای اجرای پویایی طرح‌ها، دو‌گا‌نگی رفتاری و مدیریتی، ایجاد نفاق و دورویی در مسند اداری و ندیده‌ گرفته‌ شدن نیروی خلاقیت و ابتکار را به‌دنبال دارد.

شایسته آن است که عملکرد‌ها به‌گونه‌ای باشد که نیاز به پشتیبانی آن از طریق اجبار به مسؤولان برای دفاع و معرفی آن به‌وجود نیاید و نقد منصفانه و آینده‌نگرانه مدیران از طرح‌ها و برنامه‌ها را به‌عنوان یک شاخص مهم ارزیابی مثبت مدیریتی، نگریسته شود تا پویایی در طرح‌ها و برنامه‌ها و استفاده بهینه از توانایی‌های شهری، شهرستانی و استانی را شاهد باشیم.

چند‌صدایی منطقی و قانون‌مند در بین مدیران ارشد را نباید به معنای آشفتگی بدنه دولت، بلکه باید به معنای تحرک مناسب مدیریتی که به شفافیت برنامه‌ها و عملکرد‌ها منجر می‌شود، نگریست و اجبار مدیران به نگاه یک‌جانبه به معنای انکار توانایی‌های آنان در مدیریت و ایجاد دیوار آهنین مدیریتی به‌منظور غیر‌قابل‌ خدشه‌دار‌ بودن برنامه‌های ارسالی از بالا، معنا می‌شود و پالایش و جدا‌ شدن سره از نا‌سره فراموش می‌شود.

--------------------------------

یادداشت از عمران اکبرنژاد

--------------------------------

انتهای پیام/86015/ک40/

مدیریتی شهرستانی برنامه‌ها عملکرد‌ها فرماندار مازندران استانی استفاده برنامه‌های طرح‌ها اجبار مسؤولان مدیران معنای موضوعات کارشناسی دیدگاه‌های استانداری مازندران باشیم توانایی‌های اجرای ایجاد مسؤولیت محوری اعتقاد پویایی معرفی معاون نظرات مدیری استانداری انتخابات آهنین مدیرکل سیاسی بهینه توانمندی‌های خلاقیت دیوار معاونان تعریف به‌عنوان مختلف به‌منظور شهرستان