اشتغال 610 نفره همایش توسعه سوادکوه و قول‌های داده‌شده و عمل‌نشده

مازندشورا: اشتغال 610 نفره در بسته معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری همایش توسعه سوادکوه در کنار قول‌های داده‌شده و عمل‌نشده شهرستان ارزیابی می‌شود.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، برگزاری همایش توسعه سوادکوه با محوریت گردشگری به عنوان اولویت شهرستان در ماه‌های اخیر مطرح بود و بررسی ابعاد و خروجی آن همچنان ادامه دارد.

همایش توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری در 9 مهر‌ماه 95 در کمپ سه پارک جوارم سوادکوه با حضور معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار مازندران و مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

حضور چهره‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی متنوع، استفاده از داربست‌ها، میز‌ها و صندلی‌های مناسب و آبرومند که کمتر در برنامه‌های استانی و شهرستانی در فضای باز، شاهد آن بودیم، حضور گسترده جمعیت که با وجود وضعیت هوا و بارندگی، شاهد مشارکت حدود 800 نفر در این مراسم بودیم و رسانه‌ای شدن نام شهرستان سوادکوه در ابعاد ملی را در نگاه اول شاهد بودیم.

*اهداف همایش توسعه سوادکوه از زبان مسؤولان

ماندگاری گردشگران و مسافران، معرفی و برجسته‌سازی سوادکوه و آثار گردشگری، دعوت از سرمایه‌گذاران و رفع موانع حوزه گردشگری از اهداف برگزاری همایش توسعه سوادکوه توسط فرماندار سوادکوه در روز همایش اعلام شد.

نماینده سوادکوه و قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی گردشگری به لزوم توجه دولت بر زیر‌ساخت‌ها تاکید کرد.

سید‌علی ادیانی با انتقاد از اینکه برای 8 مصوبه گردشگری سوادکوه در طول 11 سال گذشته برنامه‌ریزی اجرایی قابل قبولی انجام نشد بر لزوم برجسته‌سازی فعالیت‌های گردشگری در سال اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

نماینده دیگر قائم‌شهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در همایش توسعه سوادکوه بر لزوم ساخت تله‌کابین در این شهرستان اشاره کرد و اطلاع‌رسانی در موضوع گردشگری مازندران و سوادکوه را ضعیف توصیف کرد.

عبدالله رضیان، استفاده از صنعت گردشگری در توسعه سوادکوه را باعث زدودن فقر در این شهرستان ذکر کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در همایش توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری، صنعت گردشگری را منحصر به‌ فرد‌تر‌ین صنعت برای توسعه پایدار توصیف کرد.

مرتضی رحمانی‌موحد از همراهی و حمایت سازمان میراث‌فرهنگی کشور با اشتیاق فرماندار سوادکوه در موضوع گردشگری خبر داد و اجرای جشنواره ثابت منطقه‌ای و ملی و نیز راه‌اندازی بزرگ‌ترین کانون اقامت‌گاهی بوم‌گردی کشور با محوریت طبیعت و روستا‌گردی در سوادکوه را خواستار شد.

کارشناس طبیعت‌گردی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران که پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را با موضوع قابلیت‌های گردشگری در محور 80 کیلومتری سوادکوه انتخاب کرده بود از قابل اجرا‌بودن 20 فعالیت گردش‌گری در محور سوادکوه خبر داد و به متفاوت‌بودن توسعه گردشگری سوادکوه با غرب استان خبر داد.

تهمینه اسدی، قابلیت‌های گردشگری محور سوادکوه را به 4 بخش تقسیم کرد و در طول یک و نیم سال به صورت پیاده به جمع‌آوری اطلاعات از محور سوادکوه اقدام کرد با بیان اینکه 78 نهاد، اداره، انجمن و گروه برای گردش چرخه توسعه گردشگری باید فعالیت کنند، خواستار اطلاع‌رسانی عمومی و همکاری ادارات و نهاد‌ها شد.

شناسایی و معرفی توانمندی‌های گردشگری، جذب سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در راستای توسعه صنعت گردشگری و رفع موانع ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری به عنوان مهمترین اهداف همایش توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری اعلام شد و برای بررسی و ارزیابی خروجی این همایش، این شاخص‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

* مسؤولان، پیگیر اهداف برگزاری همایش توسعه سوادکوه باشند

سرمایه‌گذار طرح گردشگری و تفریحی دریاچه شورمست در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه برگزاری همایش توسعه سوادکوه، اقدامی مناسب بود و در جلسات برگزاری این همایش هم حضور داشتم، گفت: برگزاری جلسات ماهانه و یا فصلی می‌تواند بر تقویت دستاورد‌های همایش اضافه کند.

مهدی شرکت‌ماهیچیان با بیان اینکه مسؤولان، پیگیر اهداف برگزاری همایش توسعه سوادکوه باشند، افزود: سخت‌گیری برخی ادارات و نهاد‌ها در موضوع گردشگری وجود دارد که باید با برگزاری جلسات مختلف برخی موانع آن، مدیریت شود.

وی با اشاره به فعالیت 20 ساله خود در طرح‌های گردش‌گری و مدیریت 2 مجتمع گردشگری در چابهار و حضور 9 ماهه خود در سوادکوه، گفت: مردم و مسؤولان از سرمایه‌گذاران و فعالان بخش گردشگری حمایت کنند تا شاهد توسعه شهرستان باشیم.

* حمایت از سرمایه‌گذارانی که در شهرستان حضور دارند مورد توجه قرار گیرند

مدیر مجتمع ویلاکده جمشید‌آباد سوادکوه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با نگاهی انتقادی به برخی از جنبه‌های برگزاری همایش توسعه سوادکوه، گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان بخش گردشگری سوادکوه در اولویت باشد و باید خروجی همایش توسعه سوادکوه مورد بررسی قرار گیرد.

اصغر غفاری با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در همایش توسعه با محوریت گردشگری باید مدیران ملی و استانی باشند تا مشکلات به صورت عمیق‌تری مورد بررسی قرار گیرد، افزود: من به عنوان سرمایه‌گذار گردشگری فقط در همایش توسعه سوادکوه، حضور داشتم و حتی کارت دعوت همایش هم به من نرسید و تلفنی از زمان و مکان همایش مطلع شدم.

وی با اشاره به اینکه دولت باید در حیطه وظایف خود برای بستر‌سازی لازم حضور سرمایه‌گذاران در مناطق گردشگری، برنامه‌ریزی کند، خاطر‌نشان کرد: حمایت از سرمایه‌گذارانی که در شهرستان حضور دارند مورد توجه قرار گیرند و دیدگاه‌های ما به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آید و در جلسات شهرستانی هم کمتر دعوت می‌شویم.

*پیش‌بینی خروجی مناسب همایش توسعه سوادکوه

مدیرعامل شرکت عمرانی ـ گردشگری کوثر سوادکوه که میزبانی مکان برگزاری همایش توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری را در پارک جوارم سوادکوه بر عهده داشت، گفت: برگزاری همایش توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری، اقدام مناسبی بود که با حضور مهمانان و مسؤولان برگزار شد.

رضا اسماعیل‌زاده با بیان اینکه همایش توسعه شهرستان سوادکوه با محوریت گردشگری می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب دارای خروجی مناسب باشد، افزود: شایسته‌سالاری متولیان گردشگری و آشنایی کامل آنان با موضوع گردشگری می‌تواند موانع مختلفی را از پیش‌روی ما بر‌دارد.

وی با اشاره به اینکه، پیش‌بینی می‌کنم که خروجی همایش مناسب باشد، گفت: اعلام نتایج خروجی همایش توسعه سوادکوه، زود است و نمی‌توانیم در این فاصله اندک از برگزاری همایش، نتیجه‌گیری کرد.

*خروجی‌های پسا‌همایش توسعه سوادکوه

برگزاری همایش بزرگ به برنامه‌ریزی، مدیریت و تلاش نیاز دارد و برگزاری همایش توسعه سوادکوه در نهمین روز از هفتمین ماه سال 95 برگزار شد که به نظر می‌رسد استفاده از خروجی آن باید در اولویت دبیر‌خانه این همایش که قرار بود در فرمانداری مستقر شود، اجرایی شود ولی با نگاهی به اهداف، برنامه‌ها، وزن سیاسی و اداری مهمانان، محتوای سخنان سخنرانان و اقدامات پس از آن همایش، به کلی‌گویی‌ها، قول‌های غیر‌اثر‌گذار، بیان آنچه از قبل بیان شده بود، عدم توجه به گلوگاه‌های توسعه گردشگری شهرستان سوادکوه را شاهدیم و اگر برگزاری همایش را تنها به عنوان ایجاد یک تلنگر برای دست‌یابی به اهداف توسعه گردشگری سوادکوه قلمداد کنیم باید به برنامه‌ریزی‌های مدون پسا‌همایش توجه کنیم که یک‌ماه پس از برگزاری این همایش شاهد استفاده محتوایی و مبنایی از آن نبودیم.

نمایشگاه سیمای شهرستان سوادکوه در قد و اندازه معرفی شهرستان نبود و با فرض اینکه یک سرمایه‌گذار با مشاهده این نمایشگاه به سرمایه‌گذاری در سوادکوه، متمایل می‌شد را نمی‌توان از آن استنباط کرد.

انتخاب فصل پاییز برای برگزاری این همایش نیز می‌توانست با فصل دیگری جابه‌جا شود و البته زیبایی‌های سوادکوه در همه فصول یافت می‌شود ولی فصل بهار و تابستان برای همایشی برای معرفی آن و استفاده از تمایل سرمایه‌گذاران مناسب‌تر به نظر می‌رسید.

برگزاری جلسه و استفاده از دیدگاه‌ها و مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذارانی که هم‌‌اکنون در حال فعالیت اقتصادی با محوریت گردشگری هستند هم می‌توانست در استفاده از خروجی این همایش مورد استفاده مؤثر قرار گیرد که در حد لازم از آن استفاده نشد.

هماهنگی با مدیران تور‌های گردشگری و مدیران شرکت‌های مرتبط با حوزه گردشگری و ایجاد رقابت بین آنان برای استفاده از فضاهای گردشگری سوادکوه هم می‌توانست برای دست‌یابی به اهداف، مورد استفاده قرار گیرد.

تهیه بسته معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری که با لوگو شهرداری‌های زیراب، پل‌سفید و الاشت تهیه شده بود هم از اقدامات روز همایش بود که در راستای اطلاع‌رسانی و معرفی قابلیت‌ها اقدام شایسته‎ای بود ولی محتوای این طرح‌ها و اطلاعات بیان‌شده و اشتغال‌زایی 610 نفر در دوره اجرا و 169 نفر در دوره بهره‌برداری از 9 طرح معرفی‌شده در مدت میانگین 3 سال، دور از ذهن به نظر می‌رسد و این ایجاد انتظار در آن بسته معرفی فرصت‌ها در افکار عمومی به مجموعه طرح‌های قول داده‌شده و عمل‌نشده سوادکوه پیوند می‌خورد.

عدم وجود جایگاه برای خبرنگاران رسانه‌ها و عدم پوشش اینترنت در مکان برگزاری همایش توسعه سوادکوه و مکان‌یابی نا‌مناسب برای یکی از دوربین‌های ریلی (کرین) جلوی جایگاه نیز از مشکلات خبرنگاران و مدعوین بود.

*ابهام در تحلیل محتوای همایش توسعه سوادکوه

تعیین شاخص‌ها، زمانبندی دست‌یابی به اهداف و ارزیابی منصفانه و کارشناسی‌شده از مهم‌ترین ابزار‌های تعیین حدود موفقیت یا مسیر صحیح دست‌یابی به اهداف است که در همایش توسعه شهرستان سوادکوه برای زمان‌بندی دست‌یابی به اهداف دچار ابهام هستیم که اهداف زماندهی‌شده در این همایش و خروجی آن به چشم نمی‌خورد.

محتوای سخنرانی‌ها هم آنچنان راهگشا نبود که شاهد کاهش مشکلات حوزه گردشگری باشیم و دیدگاه سید‌علی ادیانی درباره لزوم اجرایی شدن 8 مصوبه بر‌جا‌مانده از گذشته و پیشنهاد معاون سازمان گردشگری درباره انتخاب سوادکوه برای کانون اقامت‌گاهی بوم‌گردی کشور دارای برجستگی بود.

برگزاری همایش توسعه سوادکوه به خودی‌خود یک موفقیت در برگزاری همایش‌های بزرگ در سوادکوه ارزیابی می‎شود ولی در تحلیل محتوای آن به نکاتی می‌رسیم که بیانگر عجله در تعیین شاخص‌ها و هدف‌گذاری‌ها و ابهام در نحوه استفاده از خروجی آن مواجه می‌شویم.

---------------------------

گزارش از عمران اکبرنژاد

----------------------------

انتهای پیام/86015/ک40/

سوادکوه گردشگری همایش توسعه برگزاری شهرستان اهداف استفاده خروجی محوریت اینکه معرفی اشاره مسؤولان سرمایه‌گذاران مناسب حمایت موضوع دست‌یابی محتوای موانع عنوان ایجاد جلسات برنامه‌ریزی فعالیت مشکلات بررسی جایگاه سرمایه‌گذارانی فعالان اقدام تعیین افزود اطلاع‌رسانی اجرایی باشند مدیران مدیریت می‌تواند اعلام مازندران اولویت استانی صنایع میراث‌فرهنگی می‌توانست معاون شهرستانی برگزار شاخص‌ها سرمایه‌گذار ارزیابی خبرگزاری ابهام سرمایه‌گذاری بودیم باشیم طرح‌های داشتم مجتمع اقدامات نمایشگاه می‌رسد خبرنگاران تحلیل درباره موفقیت پسا‌همایش دارای نگاهی گیرند می‌شویم پیش‌بینی مهمانان دارند توصیف فرماندار برجسته‌سازی فرهنگی نماینده قائم‌شهر اسلامی شورای سیاسی جوارم قول‌های اشتغال داده‌شده عمل‌نشده ابعاد گزارش سید‌علی ادیانی عمومی اطلاعات ادارات نهاد‌ها راستای اقتصادی گردش‌گری قابلیت‌های گذشته مصوبه کانون اقامت‌گاهی خواستار بوم‌گردی پیگیر