اختصاصی مازندشورا: امروز اکبر عالمی مجری پیشین سیما یادداشتی در روزنامه جام جم منتشر کرد که در آن از سیاستهای برنامههای تلویزیونی به شدت انتقاد کرد و برنامههای تلویریونی را تهی از پژوهش دانست. این مجری پیشین تلویزیون نوشته است (شناخت مخاطب یا همان مخاطبشناسی و بررسی بیطرفانه برنامههای تلویزیون تا چه اندازه مد نظر قرار میگیرد؟)
این نقد که بسیار به جا به تلویزیون وارد شد، بهانهای است تا با دقت بیشتری عملکرد سیما به خصوص در مازندران و شبکه تبرستان مورد ارزیابی قرار گیرد و از لحاظ محتوایی و هدف ساخت برنامهها سنجیده شود.
به طور مثال در روزهای گذشته شبکه تبرستان با دعوت از یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات شورای شهر ساری و معرفی او به عنوان کارآفرین، اقدام به تبلیغ رسمی وی در سیما کرده است.
صدا و سیمایی که رسانهای با بودجه بیت المال است، رسالت مشخص و معینی برعهده دارد که متاسفانه گاهی از آن دور میشود و در جهت منافع شخصی بعضی افراد گام برمیدارد و به همین دلیل کارشناسان معتقدند مخاطبان سیما نسبت به گذشته کاهش یافته است و اقبال کمتری از طرف مردم به آن میشود.
ضعف در ساخت برنامههای پرمحتوا، جذاب و مورد نیاز مخاطبان، میل صاحبان صنایع و شرکتها برای سفارش آگهی به سیما را کاهش داده است و این موضوع باعث کاهش درآمد حاصل از آگهیهای سیما شده است.
لاجرم مشاهده شده است سیما برای تامین هزینهها به سمت تولید برنامههای غیرحرفهای، سفارشی و رپرتاژی روی آورده است که به نوعی رقابت با بخش خصوص محسوب میشود.
هرچند که تبلیغ انتخاباتی در رسانههایی که توسط بیت المال اداره میشوند غیرقانونی است اما شبکه تبرستان پاسخ دهد آیا فضا برای کارآفرینان دیگر که سالها با مشکلات ناشی در این عرصه دست و پنجه نرم کردهاند و زیر بار مشکلات خم شدهاند اما تاکنون سیما به سراغ آنها نرفته است، چگونه باید بر روی آنتن سیما ظاهر شوند و مشکلات خود را بیان کنند؟ آیا فقط برخی کاندیداهای احتمالی خاص میتوانند از تریبونی که با بیت المال تامین میشود اظهار نظر کنند؟
به نظر میآید بهتر است به جای آنکه سیما تهیه برنامههایی با محتوای تبلیغات برای برخی از افراد را به وجود بیاورد، فرصت برابر و رسمی برای معرفی کاندیداها ایجاد نماید.