مازندشورا:عقیل برزگر در حاشیه همایش مدارس مروج سلامت در گفتگو با خبرنگار مهردرباره چگونگی انتخاب مدارس مروج سلامت و اعطاء ستاره به اینگونه مدارس گفت: فرآیند ارزیابی و اعطای نشان به مدارس اینطور است که بعد از انتخاب مدارس، چکلیستی ممیزی داخلی در اختیار مدرسه قرار میگیرد، این چکلیست توسط تیم ممیزی مدرسه تکمیل و نتیجه به کمیته شهرستانی اطلاع داده میشود.
وی ادامه داد: این کمیته موظف است چکلیست را بررسی و اولین ممیزی خارجی با استفاده از چکلیستهای مربوطه انجام و به مدرسه فرصت داده شود تا برای رفع مشکلات اقدام کند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان ساری، در ادامه با تصریح اینکه کسب حداقل ۵۵ امتیاز برای انتخاب یک مدرسه مروج سلامت ضروری است، افزود: پس از انجام ممیزیها و دریافت امتیاز، بایستی مدرسه مروج سلامت ۵ ستاره ۹۱ تا ۱۰۰ امتیاز، مدارس مروج سلامت ۴ ستاره ۸۲ تا ۹۰ امتیاز، مدرسه مروج سه ستاره ۷۳ تا ۸۱ امتیاز، مدرسه مروج سلامت ۲ ستاره ۶۴ تا ۷۲ امتیاز، مدارس مروج یک امتیاز ۵۵ تا ۶۳ امتیاز، دریافت کنند که این فرآیند هرساله تکرار میشود و اعطای نشان به کسب ممیزی نهایی خارجی بستگی دارد
به گزارش خبرنگار مهر، همایش مروج سلامت، کمپین تغذیه، خود مراقبتی و تجلیل از فعالان مدارس مروج سلامت توسط معاونت بهداشتی علوم پزشکی مازندران در محل در سالن این معاونت با حضور مدیران مدارس نواحی یک و دو، دودانگه و چهاردانگه ساری برگزار شد.
دکتر عقیل برزگر، رییس مرکز بهداشت شهرستان ساری، در حاشیه این همایش و در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مدارس مروج محور بهمنزله یک نظام برای ارتقای سلامت است که با مشارکت فعالانه اولیاء، مربیان و دانش آموزان و با رویکرد توانمندسازی دانش آموزان درزمینهٔ مراقبت از خود، فرهنگ خودمراقبتی و آموزش همسانان و همسالان منجر به افزایش ظرفیتها و توانمندسازی مردم در مورد سالم زندگی کردن و سالم کار کردن و آموزش باکیفیت خواهد شد.
وی افزود: مدارس مروج سلامت، مدیریت سلامت در مدرسه را برای حفظ و ارتقای فرد، خانواده و جامعه تبیین مینماید.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان ساری، ضمن تأکید بر توجه به تغذیه سالم، معتقد است: اگر قرار است فرهنگ جامعهای درست شود باید از مدارس آغاز کنیم زیرا نهادینه کردن یک فرهنگ درست تزریقی نیست بلکه تدریجی است که باید از مدارس آغاز کنیم.
برزگر، بابیان اینکه طرح مدارس مروج سلامت بر پایه تفاهمنامه دوجانبه وزارت بهداشت ودرمان وزارت آموزشوپرورش بهصورت پایلوت در کشور و در استان ما در حال اجرایی شدن است، ادامه داد: طرح یادشده موجب بالا بردن اعتمادبهنفس، عزتنفس، افزایش مهارتهای ارتباطی، توانمندسازی دانشآموزان، تشویق دانشآموزان به مشارکت در تصمیمگیریها و ارتقای سلامت بهداشتی آنان خواهد شد.
وی، با ابراز اینکه در مدارس مروج سلامت، ادغام خدمات بهبود الگوی تغذیه، پیشگیری از رفتارهای مخاطرهآمیز، بهبود شرایط فیزیکی و بهداشتی مدارس موردتوجه است، افزود: با در نظر گرفتن موارد عنوانشده توسط یک سیستم گردآوری، دادهها پایش و ارزشیابی شده و درنهایت مدارس تبه بندی میشود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان ساری، در بخش دیگری از این گفتگو، معیارهای انتخاب مدارس مجری طرح مروج سلامت را برشمرد و گفت: وجود مراقب با رابط بهداشت در مدارس منتخب شهری، حضور بهورز فعال در مدارس روستایی، وجود مدیر و کارکنان علاقهمند در فعالیتهای بهداشتی، تجهیز مدارس به پایگاه تغذیه سالم و اتاق بهداشت (جهت ارائه خدمات بالینی به دانش آموزان) و نیز وجود تشکلهای بهداشتی فعال در مدارس از دیگر شاخصهای اینگونه مدارس هستند.
دکتر برزگر در ادامه ایمنی و بهداشت محیط مدرسه، سرویسهای بهداشتی و آبخوریها را از شاخصهای مهمی برشمرد که در انتخاب مدارس مروج سلامت تأثیر بسزایی دارد.به گفته وی، بهبود تغذیه در سطح مدارس از طریق توجه به نوع مواد غذایی که بوفهها به فروش میرسد نیز ازجمله شاخصهای دیگری است که موردتوجه جدی این طرح است، لذا بر اساس توافق دوجانبه وزارتخانه آموزشوپرورش و بهداشت و درمان برخی اقلام از لیست بوفه مدارس حذفشده و عرضه آن در مدارس ممنوع است تا از این طریق مصرف غذای سالم از مدارس آغاز و ترویج شود.