آموزش های فناورانه نیاز صنایع ایران

مازندشورا: ساری-ایرنا- اختراعات ، ابداعات و نوآوری ها از سوی چهره های علمی ، اساتید دانشگاهها و دانشجویان می تواند برکاهش بسیاری از حوادث در جامعه نقشی اساسی داشته باشد و نیاز صنایع کشور را به جهش فراهم سازد.

مازندشورا: به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعی از دانشجویان و اساتید شرکت کننده در مسابقه های دست ساخته های فیزیک و رباتیک در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کردند: آنچه که می تواند در تقویت نوآوری ها و بومی سازی طرح ها براساس نیاز روز جامعه کمک کار باشد طرح ایده ها از سوی دانشگاهها و کاربردی کردن آن در صنایع است و این مساله نیازمند حمایت ها و توجه ویژه به این طرح ها می باشد.
آنها گفتند: در مسابقات رباتیک ، دست ساخته های فیزیک و مسابقات ماکارونی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل چند سال متوالی طرح ها و ایده های زیادی از سوی دانشجویان و چهره های علمی ارائه شد ولی کاربردی کردن این طرح ها که می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را کاهش دهد نیازمند تامین اعتبار و توجه به این طرح ها می باشد.
'کمیل یزدانی' یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری مسابقات رباتیک و یا دست ساخت های فیزیک باید از مرحله مسابقات خارج شود و به حالت صنعتی و پژوهشی برسد.
وی که دبیر دوازدهمین دوره مسابقات رباتیک دانشگاههای کشور در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در هفته گذشته بوده است؛ افزود: از ربات های مسیریاب می توان در کارخانجات مختلف برای پیاده سازی اتوماسیون صنعتی ، از ربات جنگجو می توان در صنایع نظامی ، از ربات پرنده می توان در امدادرسانی و از ربات آتش نشان می توان در زمینه آتش سوزی بهره گرفت.
وی اظهارداشت: حادثه ای که در پلاسکو رخ داده است براحتی می شد جلوی شهادت جمعی از آتش نشانان را با حضور ربات ها ی آتش نشان گرفت و در کنار آن ربات پرنده می تواند کاهش دهنده خسارت وارده به ساختمان های مختلف و اموال مردم باشد.
وی گفت: لینک کردن ربات پرنده، امدادگر و آتش نشان به طور همزمان که هر کدام هدف خاصی را دنبال کنند، می تواند برکاهش حادثه مشابه پلاسکو و تلفات کمک موثری کرد.
وی افزود: مصداق ربات پرنده ، هلی کوپتر های واترگان (اسلحه آب) است که در صنایع آتش نشان بکار می رود ولی در کشور ایران بکار نمی رود که با تشکیل تیم های جوان دانشجویی می توان نمونه های اولیه آن را تولید و بعد آن را به تولید انبوه رساندکه در حال حاضر نیز بسیاری از پژوهشگران در کشور در حال انجام این طرح هستند.
یزدانی اظهارداشت: در شرایط فعلی جامعه که مهندسین برق از یک سردرگمی کار رنج می برند، دولت می تواند با تشکیل تیم ها زیر نظر بنیاد ملی نخبگان مراکز رشد و تحقیقاتی ضعف های مختلف در حوزه صنعت را رفع کرد.
'محمد حسن ولی' دانشجوی کارشناسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هوش مصنوعی یا شبیه سازی هوش انسان را در رفع نیازهای جامعه ضروری خواند و گفت: با نوشتن برنامه می توان کارهایی که ذهن انسان قادر به انجام آن است را می توان از طریق ربات هوش مصنوعی انجام داد.
وی اظهارداشت: تشخیص خواندن پلاک خودروها با کامپیوتربدون بهره گیری از نیروی انسانی با گرفتن خلافی رانندگان می تواند نیازهای جامعه را از طریق ارتباط با صنعت و انبوه سازی رفع کرد.
'کامبیزشعبانی' نیز در این باره می گوید بومی سازی اختراع باید مورد توجه باشد چه بسا که دانشجویان رشته صنعتی می توانند بسیاری از طرح ها را برای کاهش خطرات احتمالی و حوادث ناگوار در جامعه بومی سازی کنند و اگر صنعت در این زمینه پشتکاری قوی داشته باشد بسیاری از مشکلات جامعه را رفع خواهد کرد.
وی گفت: برای بکارگیری دانشی که در دانشگاهها به آن پرداخته می شود جهانی نگریسته شود تا بستر طرح ها و اختراعات در قالب نوآوری مهیا شود.
دبیر علمی چهارمین دوره مسابقات کشوری دست ساخته های فیزیک نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایران را با آموزش فناورانه می توان به سطح کشورهای صنعتی رساند.
دکتر رضا خانبابایی افزود: دانشجویان و دانش آموزان بهترین منبع شناسایی و معرف جدیدترین دستاوردهای ایمنی محور در کشور هستند که باید ظرفیت ها و خلاقیت های آن مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
فوق دکتری علوم اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: بکارگیری دستاوردهای ایمنی محور که می تواند کاهش حوادثی مشابه پلاسکو را بدنبال داشت نیازمند ارتباط دانشگاهها و صنعت است.
وی افزود: برای نمونه ماشین ویژن یا ماشین هایی که قابلیت دیدن دارند ابتدا محل اصلی حادثه را در زمان وقوع آتش سوزی مشخص می کنند که علوم اعصاب یکی از کارهایش همین است که می تواند ماشین هایی را ساخت که بجای انسان ببینند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما مسئولین مرتبط در این زمینه اطلاعاتی ندارند و بلد نیستند که بکارگیرند، گفت: باید سازمان های مرتبط آموزش های لازم در برابر آتش و ایمنی را به مردم ارائه دهند.
دکتری فیزیک اعصاب از آمریکا بیان داشت: در کشورهای پیشرفته هر ماه به طور تصادفی زنگ آتش را به صدا در می آورند و از این صحنه نیز فیلم برداری می کنند که مردم در این موقع چه رفتاری دارند و سپس با مدل ریاضی و کامپیوتری مورد بررسی قرار داده و براساس آن آموزش مردم را اصلاح می کنند و یا اینکه نوع آموزش فناورانه است و هر روز با فناوری های ایمنی محورآتش نشانان آموزش های لازم را ببینند.
استاد مدعو دانشگاه اوتاوای کانادا افزود: متاسفانه آموزش های کلاسیک کشور بعد از این همه سال مشکلات کشوررا حل نکرده است و برای اینکه توانایی ها را تقویت کنیم باید از آموزش و پرورش شروع کنیم و این همان آموزش فناورانه محور است.
فوق دکتری علوم اعصاب گفت: نورا آموزش و یا آموزش مغز محور یکی از روشهای جایگزین در دانشگاهها است که آموزش را از طریق فناوری می توان منتقل کرد و به این نتیجه برای کاربردی کردن طرح ها و ایده ها دست یافت.
خبرنگار: فریبرز سیفی **انتشاردهنده:سید محسن حسن حسن نیا
/1899/7343

آموزش صنعتی تواند جامعه دانشگاه مسابقات افزود نوشیروانی خبرنگار بابل دانشجویان فیزیک صنایع ایمنی فناورانه دانشگاهها بسیاری اعصاب ایرنا رباتیک پرنده حادثه زمینه اظهارداشت ماشین اینکه دکتری انسان پلاسکو مختلف کاربردی نیازمند مشکلات ساخته براساس نوآوری دستاوردهای دارند تقویت فناوری مرتبط متاسفانه کشورهای ببینند ارتباط مشابه تشکیل نشانان ارائه یزدانی نمونه تولید نیازهای کارشناسی حمایت مصنوعی انبوه بکارگیری