اختصاصی مازندشورا: محمدحسن محمدی کیادهی عضو با تجربه شورای شهر ساری با حضور در دفتر مازندشورا به بیان نظرات و دیدگاه های خود درباره انتخابات شورا و مسائل و حواشی مدیریت ساری پرداخت که مشروح آن از نظرتان می گذرد.
مجموعه مازند شورا و موثق، بنیانگذار ورود شورا به مسائل قانونی بودند که به تبعیت از این دو رسانه، بقیه هم به این امر ورود کردند، فضای انتخابات نسبت به گذشته تغییر کرد، در دورههای اول و دوم چهرههای قدرتمند و با تجربه حضور داشتند اما اکنون سطح کاندیداتوری از نظر تجربه پائین آمد و بیشتر شاهد افراد کم سن هستیم. جوانگرایی خوب است اما باید در شورا، تجربه مدیریت شهری باشد. در فضای شهرستان ساری، مثل دورههای گذشته استارت تبلیغات برای برخی زده شده و فعالیتها شروع شد هرچه پیش میرویم شاهد حضور چهرههای جدید هستیم که این امر معادلات سیاسی و برنامهریزی شده کاندیدا و گروهها را بر هم میزند. جریانات و جناحها با سیاستگذاری خواهان اثرگذاری نیروهای خود هستند تا در دقیقه نود تعویض طلایی داشته باشند یا انگیزه شخصی است که آدمهای بزرگ به این نتیجه رسیدند که ما باید خدمت کنیم. انگیزه افراد هم مهم است که علت ورود شخصی یا گروهی است. که انگیزه در تأثیرگذاری شوراها برای فضای شهری مخصوصا شهرداری که شهرداریها برای دستگاههای سیاسی بسیار مهم شدند چون شهرداریها در مسائل عمرانی و فرهنگی تاثیرگذارند و گروههای سیاسی در پی شهرداری هستند با این تفکر که داشتن شهرداری، منجر به قدرت و ثروت میشود، و تلاش برای این است که نیروهای خود را به جایگاهی بفرستند که شهرداری را در اختیار بگیرد و در فضای شخصی هم اگر با پشتیبانی سیاسی همراه نباشد باز هم این امر متصور است.
6 جریان در انتخابات شورای ساری فعالند
احساس دیگر این است که هدف دیگر در شورای شهر برای کسب شخصیت است برخی به دنبال جایگاهی هستند که بیشتر از گذشته جلب توجه کنند، که این امر نسبت به افرادی که با انگیزه شخصی میآیند صدق میکند و سیاسیون پیش از این مطرح بودند و به دنبال سکوی پرتاب نیستند و در فضای اینچنین برای گروههای سیاسی و افراد با نفوذ مهم است که به شهرداریها ورود داشته باشند و علما، نمایندگان مجلس، و...مایلند نیروهای خود را وارد شورا کنند.طبق دستهبندی در شهرستان ساری دو نماینده وجود دارد که با وجود اینکه هر دو از لیست امید معرفی شدند اما با هم هماهنگ نیست که زمزمه کوچه و بازار نشاندهنده این است که لیست آن دو جداست و تحلیلها حاکی از این است که یک گروه در بین نمایندگان طرفدار آقای یوسفنژاد و یک گروه طرفدار آقای دامادی هستند. آقای عبوری هم با کارهای عمرانیِ انجام داده در بین مردم محبوب شد و شهرداری ساری کانون توجه بسیاری از همشهریان شد.
در دوره گذشته همه به لیست عبوری گرایش داشتند از نظر قانونی شهردار هیچوقت شورای شهر را انتخاب نمیکند اما چون شهردار جایگاه دارد عضو شورای شهر به خود میقبولاند که از محبوبیت شهردار استفاده کند و از آن جایی که شورای شهر شاخص است مردم مایلند فردی که خدمت کرد تداوم داشته باشد از این رو عبوری تبدیل به یک لیدر شد .از طرفی دیگر حسینزادگان فرماندار نیز به عنوان مجری حق دخالت ندارد و خود هم اعلام کرد دخالتی نمی کند اما جامعه به این نتیجه رسیده که فرماندار هم از کسانی است که علاقهمند به ورود نیروهای خود است. خود به خود فرد چهارمی وارد این جریان شد. مجموعه عملگرایی که در بین آنها اختلاف زیاد است فقط یک وجه مشترک دارند و آن حمایت از عبوری است که جریان پنجم این برنامه تعریف میشوند. مخالف جریان عملگرایی هم مخالف اعضای شورا هستند همه مخالف عبوری، که آنها هم به عنوان اپوزیسیون هستند شاید رهبری نداشته باشند اما این ظرفیت وجود دارد که جریان ششم را شکل دهند، همه این 6 جریان در ساری با شرایط خاص خود فعال هستند.
تصمیم گیرندگان اصلی هنوز به صحنه نیامدند
اما جریان هفتم که مردم هستند، که هنوز به عنوان تصمیم گیرندگان اصلی در صحنه نیامدند که علت این امر میتواند هم ریزکی و هم به مشکلات اقتصادی اجتماعی و بیکاری مربوط باشد که مردم هنوز به عنوان اصلیترین جریان هنوز به صحنه نیامدند که باید دید این 6 گروه میتوانند مردم را به سمت خود سوق دهند یا خیر؟ یا مردم نشان میدهند مستقل هستند و این جریانات تاثیری روی آنها ندارد که طبق تجزیه و تحلیل نشان میدهد که ذائقه مردم زیرکانه است.در انتخابات گذشته مردم کمی زودتر ذائقه خود را بروز میدادند اما در انتخابات فعلی یک تاخیر افتاد که این هم یک فرصت و هم یک خطر تلقی میشود که بستگی به فضا و جو تبلیغات دارد در انتخابات آینده با مجهولاتی مواجه هستیم که پیشبینی این انتخابات را سخت میکند و کسی نمیتواند قاطعانه نظر خود را نسبت به اینکه چه فردی انتخاب میشود اعلام کند.
یک ساز و کارو ابزاری برای برقراری انتخابات وجود دارد تا رای مردم را بگیرند و کاندیدا به تبلیغات بپردازند و قانون مشخص کرد چه کسی مجری تبلیغات باشد، چگونه تبلیغاتی کنند، صندوقها در کجا مستقر شوند و چه افرادی مسئول صندوق باشند، خصوصیات افراد را روز رأی گیری و... را قانون مشخص میکند که از ابتدا تا انتهای این امر مشخص شده است. بعد از اینکه فرآیند قانون تعیین شد مجری باید از آن تبعیت کند وقتی در قانون نوشته است خرید و فروش و تبلیغات جلف و تهدید و تحمیل در رأی دادن وجود ندارد و قانون به جز برای کاندیدا با ایام خاص همه چیز را تعیین کرده است که اگر از طرف کاندیدا و مجریان این قوانین تعیین شده رعایت نشود فاجعه به بار میآید و باید در صیانت و امانتداری رای مردم کوشید و نباید به آرای مردم که یک حرکت اعتقادی است خیانت شود.
فرمانداری ساری بعید است در هیات اجرایی از گرایشات جناح مقابل استفاده کند
ما در دورههای گذشته تخلفاتی از سوی کاندیدا مشاهده شد از سوی مجریان هم کاستی دیده شد ما اینها را دیدیم و خرید و فروش در دورههای گذشته علنی شده بود همه قبح این مطلب را میدیدند و گزارش میدادند اما اقدامی نمیشد و طبیعتاً چون جرم است و در قانون هم تعریف شده کسانی که به نتیجه انتخابات اعتراض دارند قانون این حق را به آنها داده است که با مستندات اعتراض خود را اعلام کنند در دورههای قبل همین در تبلیغات هم خرید و فروش رائ دیده شد که اعتراض ارجاع داده شد اما نتیجهای نداشت. اعتراض من و پنجاه نفر دیگر بر مبنای مستندات بود که ارائه داده شد اما اقدامی صورت نگرفت یکی از دلایل بدبینی مردم همین امر است که تصور میکنند یا نتیجه رای تحمیلی یا با خرید و فروش است که این یک خیانت است. هر یک از مجریانی که قانون را رعایت نکنند متهم به جانبداری از یک جریان سیاسی هستند و باید مردم از سالم بودن انتخاب مطمئن شوند و این امر ملکه ذهن مردم شود.
در گذشتهها مرسوم بود فرماندار هر گرایشی که دارد هیات اجرایی هم باید گرایش خاص خود را داشته باشد، الان هم فرمانداری ساری بعید به نظر میرسد از گرایشات مقابل استفاده کند اگر استفاده کند از کسانی است که اقلیت دارند.
وقتی من موضوعات سیاسی تأثیرگذار باشد هیأت اجرایی میتواند نظر خود را اعمال کند ولی اگر قانون باشد قانون رجوع به استعلام چهارگانه و تایید هیات نظارت را مدنظر قرار میدهد. جریانات سیاسی چه در سطح کلان چه در سطح استان وجود دارد که در رد صلاحیتها ممکن است جریان سیاسی باشد یا در مواقعی هم واقعی باشد.
ساری به تناسب زمانه شهرداران بیعرضه و باعرضه داشت
بنده از سال 64 تا به حال کارمند شهرداری هستم و شاهد شهرداران زیادی در سطح شهرستان ساری بودم و هفت سال هم در استانداری به عنوان کارشناس امور شهری استانداری فعالیت کردم که حدود 53 شهرداری زیر نظر ما بودند و با بیش از 100 شهردار همکاری کردیم و در این چهار دوره شش شهردار عوض شد. در گذشته شهردارانی فعالیت میکردند که برای قالب شهرداری ساخته نشده بودند و همیشه شهرداران از بیرون به بدنه شهرداری اضافه میشدند و 99 درصد شهرداری از بیرون برای فعالیت در این سمت ورود پیدا میکرد که این امر قبل از تشکیل شورای شهر بود. بعد از شورای شهر اصرار کردیم کارمندان شهرداری باید به عنوان شهردار فعالیت کنند و این اتفاق مثبت بود که مورد استقبال شهرهای دیگر قرار گرفت.
در شهرستان ساری به تناسب شهرداران بیعرضه و باعرضه داشتیم ولی دو سه شهردار نسبت به شرایط زمانی خاص بودند مرحوم دامادی زمانی شهردار شد که مسائل جنگ و انقلاب وجود داشت و کوچهها شرایط خوبی نداشتند که اقدامات دامادی برای اصلاح کوچهها، ایجاد پارک و ... جلب نظر مردم و استارت کار شهرداری ساری بود که مرحوم دامادی به عنوان شهردار فعال محبوبیت پیدا کرد و از نظر اخلاقی و رفتاری و کار انفرادی هم مورد استقبال مردم بود و بعد از دامادی شهردار صادقلو در ساخت پروژههای بزرگ آدم موفقی نبود اما در تمیزی و نظافت و امور ریز مدیریت داشت که مورد توجه مردم هم بود. خانمحمدی همه شهرداری بود که پروژهای فکر میکرد و پروژههای بزرگی را ایجاد کرد. حجازی هم شهرداری بود که چند پروژه بزرگ در سطح ساری ایجاد کرد و چون رابطه خوبی با جریانات سیاسی و رسانهای داشت فضای خاصی برای خود ایجاد کرد. بعد از این افراد آقای عبوری متفاوتتر بود و بعد از ورود عبوری سیستم متحول شد و عبوری در یک کفه و بقیه شهرداران در کفه دیگر ترازو هستند که ارائه این نظر طبق مستندات است. هیچ شهرداری نمیتوانست تعامل بین دستگاهی، استانداری با شهرداری و نمایندگان ایجاد کند. اما عبوری با وجود سن کم توانست امام جمعه را هم به خودش جلب کند به گونهای که نماینده ولیفقیه در بسیاری از کارها با عبوری مشاوره داشت و همهی عضو شورا همراه و هماهنگ با شهردار عبوری بودند .بنابراین اعتمادی به وجود آمد و از طرحهای پیشنهادی وی استقبال میشد. جلسات متعددی را با نماینده مجلس، امام جمعه ، فرماندار و ... که هر ماه یک جلسه با محوریت شهرداری تشکیل میشد و عبوری حیات خلوت دستگاههای اجرایی در شهرداری را از بین برد.
تقسیم بودجه در همه نقاط شهر، از اقدامات بزرگ عبوری بود
عبوری در درآمدزایی از تخلفات نیز فعال بود که این امر نشان دهند قدرت شهرداری بود و بنا به فرمایشات رهبری در ایجاد وفاق و وحدت نیز مؤثر بود . عبوری در تحقق شعار اقدام و عمل نیز فعال بود که هدف سیاستگذار نظام در جذب انقلاب توسط این شهردار محقق شد و همزمان با شعار سال مقام و معظم رهبری اقدام به فعالیت کرد. در ایجاد معاونت فرهنگی که شهرداری ساری فاقد این امر بود نقش چشمگیری داشت و امر کلنگزنی که یک وعده است در دوره عبوری تبدیل به افتتاح شد و افتتاح یک عمل است که در این دوران شاهد این امر بودهایم. تقسیم بودجه در همه نقاط شهر، از اقدامات بزرگ بود .
من مخالفان عبوری را دستهبندی کردم و بخشی که مخالف عبور هستند چون نان به کامشان آجر شد، برخی منتقد هستند که جز ردیف مخالفان قرار میگیرند اکنون احساس میکنم افرادی ضدانقلاب هستند که خدمات شهردار را نمی بینند و الان گروه در تلگرام به نام گومش که بر علیه مسئولین نظام و عبوری از مصادیق مجرمانه که از نظر قانونی هم جرم است و از لحاظ محتوایی از عناوین مجرمانه استفاده میکند. چرا وقتی گروهی دست به فعالیت میزند پیگیریها اثری ندارد؟ چرا مسئولین قضایی و اطلاعاتی اقدامی برای فیلتر کردن این کانال نکردند و یا اگر امکان این کار وجود ندارد چرا در بین مردم عنوان میشود که این فعالیت از خارج صورت میگیرد؟ ما از نظر اطلاعاتی قوی هستیم و باید اقدامات لازم برای انهدام و مسدود کردن این کانال صورت گیرد. چه تضمینی وجود دارد که این کانال برعلیه رهبری و ریاست جمهوری مطلب بزند! دستگاهها باید اعلام کنند از دستگاه قضا و پلیس فتا که مرتب پیشگیری و هشدار میدهد حداقل غیرقانونی بودن فعالیت این گروه و اینکه هر که به عضویت این گروه در بیاید مجرم است را را اعلام کند. بنده معتقدم کسی که وارد این عرصه میشود باید منتظر همه چیز باشد بنده مسئولیت داشتم و برای نظام هرچه از جا مال داشتیم در طبق اخلاص تقدیم کردم و هیچ فرقی بین ما و دیگران وجود ندارد و باید مراحل تعیین و رد صلاحیت ما هم انجام شود. اگر تایید شد خدمت میکنیم اگر رد صلاحیت شدیم اعتراض نداریم و بنده احساس میکنم هیچ مورد و گناهی نداریم که رد صلاحیت شویم. رد صلاحیت بنده اعتماد عمومی را کم میکند. چون رأی بنده نسبت به هر دوره افزایش پیدا کرد و در جریان هلال احمر نیز مراحلی برای تعیین صلاحیت بود ومن تعیین صلاحیت شدم که اعلام کردند تهران به شما حق شرکت نداد و بعد از پیگیری متوجه شدم پای یکی از نمایندگان ساری در میان است. به من گفتند بعد از بررسیها شما رای اول هستید که این خواسته برخی است که مایل به دوم شدن نیستند و در این کشاکش هشت نفر استعفا دادند و رد صلاحیت در آنجا و نسبت دادن آن در شورا فضاسازی است. بنده تسلیم قانون هستم موردی برای رد صلاحیت ندارم.
در مورد اینکه عبوری شخصا به به عنوان نامزد انتخابات شورای شهر ورود کند این امری جالب نیست و این موضوعی است که بعید به نظر میرسد. گرچه مردم به او رای میدهند اما اتفاق جالبی نیست. دورههای گذشته محدودیتی برای شهرستان ما به وجود آمد. میاندورود شهرستان و جدا شد، هولار تبدیل به شهر شد که با توجه به بحث کلان شهری این اقدامی نو و اساسی بود که هم وسعت روستا و جمعیت روستا افزایش یافت. بعد از شهر شدن اتفاقی به عنوان شورای شهر برای این بخش در حال رخ دادن است که ممکن است تاثیرات سو یا مثبتی دارد که بستگی به برخورد مردم با این قضیه دارد.
مهندسی انتخابات خیانت آشکار به آیندگان است
یک نگرانی در سطح شهر وجود دارد که عدهای خاص انتخابات آینده را مهندسی میکنند و این یک خیانت آشکار به آیندگان ، به شهر و کشور است مهندسی مثبت منعی ندارد اما مهندسی برخلاف روند عادی امری منفی است .
استفاده کردن از امکانات دولتی و اداری برای تبلیغات شخص خاص خیانت است، یا مجریان انتخابات در صندوقها با رد صلاحیت برخورد سیاسی کنند این امری ناپسند است و در آموزه های دینی ما پذیرفته نیست هر مسئولی که دنبال این کار است باید بپذیرد که در صورت رعایت نکردن حق خداوند از آنها نمیگذرد و ضربه بزرگی خواهد خورد که این خیانت فرد به یک جامعه است و رضایت از جامعه به سادگی نیست و این مشکل بزرگی است در ساری جو توسعه افزایش پیدا کرد اما از آنجایی که سطح توقعات افزایش یافت.
در دورانی که بنده عضو شورا بودم متکی به خودم بودم و در دورههای گذشته که فعالیت داشتم جریان عملگرایی وجود نداشت بعد از روی کار آمدن جریان عملگرایی عضو علل بدل بودم .
جریان عملگرایی متصل به عبوری است
من متکی به خودم هستم اما اگر گروهی برای حمایت بیاید استقبال میکنم ولی چیزی که به عنوان عملگرایی تعریف شده عنوانی است که مردم به آنها دادند مثلا اگر 30 نفر تاثیرگذارحلقه عملگرایی را تشکیل دهند که نیمی از آنان در مقطع امتحانات مردمی رد صلاحیت شوند. جریان عملگرایی را بنده فعلا در عبوری خلاصه میکنم واقعاً نمیپذیریم عدهای که وصل به جریان عملگرایی باشند و کاندیدا شوند، من به عنوان شهروند به آنها رأی نمیدهم جریان عملگرایی متصل به عبوری است و فقط اقدامات وی مورد قبول بنده است.
جای بانوان در شورای شهر خالی است
بنده حامی ورزش بانوان هستم مدافع حقوق زنان هستم و به بعضی از حقوق بانوان رسیدگی نمیشود و من احساس میکنم جای یک خانم در شورای شهر خالی است که بتواند به صورت صنفی از حقوق بانوان دفاع کند، ما دفاع میکنیم اما اگر یک خانم دفاع کند بهتر است. باید بانوان در این عرصه حضور یابند و از توانمندیهای خاص بانوان استفاده کرد و از آنجایی چه کلمه عبوری یک برند شد اگر این خانم وارد عرصه شوند حتما رأی میآورند.