مازندشورا: به گزارش ایرنا،مصرف کننده همواره به دنبال کیفیت کالای خریداری شده و به صرفه بودن آن است و به طور یقین آحاد مردم کیفیت را فدای خرید ارزان نمی کنند چراکه هر چیز ارزان خرید ،به صرفه نیست.
این کارشناسان می گویند اگر کالا کیفیت داشته باشد و خریدها به صرفه باشد و به نیاز مصرف کنندگان توجه شود و در واقع برند آن کالا بین شهروندان تبلیغ می شود که نمونه ان مثل پسته ، فرش ، زعفران و برنج ایرانی است .
**کیفیت کالاهای تولیدی داخلی ،عامل اصلی وفاداری جوانان
دکتر احمد جعفری صمیمی استاد اقتصاد دانشگاه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از آنجاییکه امروزه پول بیشتری در اختیار قشر نوجوان و جوان خانواده های ایرانی قرار می گیرد ،نفوذ این قشر در تصمیم خرید خانوارها افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه برای وفادار ماندن این گروه به کالاهای تولید داخل باید کیفی سازی را مورد توجه قرار بدهیم، گفت: پس باید از موقعیت و فرصت این گروه سنی که خریدهای خاصی دارند ،استفاده کنیم و اگر فرهنگ خرید کالای داخلی از این سنین نهادینه شود ،در آینده نه چندان دور ،خرید کالای ایرانی در خانواده ایرانی یک اصل می شود.
جعفری صمیمی که مولف 10 کتاب اقتصادی از جمله ' اقتصاد ریاضی' ،' ارزیابی نقش اصناف در طرح ضربتی اشتغال استان مازندران ' و ' جهانی شدن - شاخص ها و جایگاه اقتصاد ایران ' است، خاط نشان کرد: عرق ملی ،ملی گرایی، کیفیت کالا و تجارت جهانی در اقتصاد ایران باید مورد توجه قرار بگیرد و این منوط به این است که تولید کنندگان باید از تسهیلات و امکاناتی که برای آنها ایجاد می شود ، در جهت ارتقاء کیفیت کالا صرف کنند.
وی اظهار داشت: اگر تولید کنندگان به اسم تولید و اشتغال زایی از این منابع ارزان دولتی برای سود شخصی استفاده کنند در واقع به حمایت مردم در راه افزایش مصرف کالاهای کیفی تولیدی داخلی لطمه زدند.
وی با بیان این نکته که ما ایرانی ها باید فرهنگ خریدمان را مورد بررسی قرار دهیم ،گفت:پیشرفت اقتصاد ایران در آینده از همه بیشتر به این وابسته است که صنایع تولیدی و خدماتی کشور ما بتوانند به استانداردهای جهانی برسند.
وی گفت: امروز افزایش تمایل به خرید کالای ایرانی بوجود آمده است که این امر سبب افزایش تولید ناخالص داخلی شده که تأثیرات مثبتی بر پیشرفت اقتصاد کشور در آینده دارد.
**نرخ بیکاری فارغ التحصیلان بیشتر از کم سواد ها در ایران
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران قیمت و کیفیت را عامل اصلی عملیاتی شدن جمله ' به صرفه؛ می خریم ' دانست و گفت: به طور یقین به هر شهروندی بگویید که شما با خرید کالاهای خارجی مشکل اشتغال کشورهای تولید کنننده را کم کردید و بیکاری ایران بیشتر شده است را می پذیرد ،اما بلا فاصله می گوید، کیفیت کالا و قیمت ها را می سنجیم.
وی با اشاره به اینکه ،وجود احساس عمومی همراه با جمله مشهور 'چون کیفیت ندارد، نمی خریم ' باید از جامعه از بین برود ، گفت: هر چند وضعیت کیفی کالاهای تولید داخل افزایش یافته و قابل رقابت با برندهای خارجی است اما صد البته همچنان خریداران ایرانی تحت تاثیر تبلیغات منفی در مورد کیفیت تولید داخل قرار می گیرند.
این استاد دانشگاه تبلیغات خرید کالاهای تولید داخل را کم دانست و گفت: امروز توضیح منطقی برای جوانان که باید در مدت زمانی، با حمایت آحاد مردم کیفیت تولید را بالا ببریم و دولت نیز کمک های مورد نیاز را به تولید کنندگان داشته باشد، قابل قبول است.
وی گفت: همه باید متحد خرید کالاهای تولید داخل شویم تا مشکلات بیکاری کشور حل شود و در واقع رونق اقتصادی جریان و قدرت خرید مردم افزایش می یابد.
یکی از فروشندگان کیف و کفش بازار نرگسیه ساری نیز در گفت و گو با ایرنا می گوید ،جوانان مرد و زن عمده ترین مشتریان امروز بازارها هستند ، یعنی امروز پول بیشتری در اختیار قشر نوجوان و جوانان قرار دارد.
امین خردمند افزود: این قشر از افراد بیشتر به برندهای کالاها توجه کرده و قیمت ها را بر اساس کیفیت جنس می سنجند و بر اساس این نکته که به صرفه می خریم ، پول می دهند.
وی گفت: در یک دهه اخیر ،ایران در بسیاری از کالاهای تولیدی مصرف عمومی از جمله مواد غذایی ،پوشاک و البسه و ظروف خانگی کیفی سازی صورت گرفته است ،ولی تبلیغات در خصوص مصرف تولیدات داخلی کم است.
وی اضافه کرد: امروز بسیاری از تابلوها و بنر های محصولات مورد نیاز عموم مردم که در بهترین نقاط شهری و جاده ای قرار دارد از نمایندگی های برندهای خارجی است و این در حالی است که در همان نمایندگی ها کالاهای ایرانی نیز وجود دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همسو با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عملیاتی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامههای دولت در این زمینه، کمپین خبری خرید کالای با کیفیت داخلی را با هدف افزایش توانمندی صنایع داخلی و تشویق به بهبود تولیدات خود راه اندازی کرده است.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
6990/1899