تبریک نوروز ، ترفندی برای تبلیغات انتخابات در مازندران

مازندشورا: ساری- ایرنا - همزمانی تعطیلات نوروزی با نام نویسی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها در کشور این فرصت را در اختیار برخی داوطلبان در مازندران قرار داد تا تبلیغات انتخاباتی خود را با ارسال پیام یا پیامک به رای دهندگان آغاز کنند .

مازندشورا: به گزارش خبرنگار ایرنا ، داوطلبان نامزدی شوراهای پنجم در این استان بویژه اعضای کنونی شورا ، گوئی پس از چهار سال نمایندگی مردم در پارلمان های محلی تازه به یاد آورده اند که مناسبتی به نام نوروز وجود دارد و مردم در این مناسبت به یکدیگر به صورت حضوری یا کتبی تبریک می گویند.
این افراد ارسال پیامک تبریک نوروزی را از اواخر اسفند سال 95 آغاز کردند و پس از آن به شبکه های اجتماعی روی آورده اند و از این ابزار تازه اطلاع رسانی نیز برای تزئین کردن و تکرار پیام های تبریکشان بهره گرفته اند.
بسیاری از شهروندان عادی مازندرانی بویژه در شهرهای بزرگ از تبلیغات انتخاباتی به بهانه تبریک عید نوروز به عنوان ' فرصت طلبی ناشیانه ' یاد می کنند و معتقدند این گونه سواستفاده از مناسبت های ملی و مذهبی توهین به شعور و حافظه مردم است .
** فراتر از تبریک نوروز
بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که هم اکنون رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی در مازندران جای خالی رسانه های مکتوب را پر کرده اند و به منبع مهم تبلیغات و خبررسانی انتخاباتی تبدیل شده اند.
همزمان با نام نویسی از داوطلبان نامزدی انتخابات شوراها در این استان ، برخی از افرادی که ثبت نام کرده اند ، کانال های خبری ویژه در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام با نام ' هواداران مردمی ' خود فعال کرده اند.
این افراد در این کانال ها ضمن معرفی خود ، شعارهای انتخاباتی و نظراتشان را در مورد مدیریت شهری و روستایی منعکس می کنند.
** شعار سال ، محور جدید تبلیغات
از طرفی شعار ' اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال ' به عنوان شعار سال 96 هم به یکی از بحث های داوطلبان نامزدی شوراهای اسلامی شهرهای مازندران تبدیل شده است و افرادی که ثبت نام کرده اند و یا قصد نامزدی دارند نظرات و برنامه های خود را برای تحقق این شعار در فضای مجازی منتشر می کنند.
همچنین در کنار فعالیت در قالب کانال ها و گروههای مجازی خاص انتخاباتی ، برخی از نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای مازندران با راه اندازی کانال های اطلاع رسانی عمومی مانند کانال ' دانش مجازی' و ' انتخابات شورای شهر 96 مازندران ' ، قوانین و مقررات انتخابات و اهمیت حضور مردم در صحنه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را بر اساس قانون و یا از زبان مقام های رسمی بویژه مقام معظم رهبری منتشر می کنند.
این کانال ها تمامی گزارش های خبری رسمی را که توسط دست اندرکاران انتخابات اعلام می شود از جمله شرایط انتخاب شوندگان ، زمان نام نویسی داوطلبان ، اطلاعیه ستاد انتخابات و معرفی فهرست نامزدهای احتمالی برای شهرهای مختلف استان منتشر می کنند.
** گسترش فعالیت انتخاباتی پایگاههای خبری
از آنجائی که بر اساس آمار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ، 79 پایگاه خبری دارای مجوز در استان فعالیت می کنند، خبرنگاران و مدیران این پایگاههای خبری عمده اخبار خود را به انتخابات و معرفی و تبلیغات داوطلبان مورد نظر اختصاص داده اند.
همچنین با توجه به اینکه بیشتر خبرنگاران و مدیران مسئول نشریات مکتوب ،خبرگزاری ها ،پایگاهها و سایت های خبری استان مازندران عضو کانال ها و شبکه های اجتماعی مختلف و یا حتی ادمین آنها هستند ، شماری از نامزدهای انتخابات شورای های اسلامی شهری با عقد قراردادهایی ، در حال بهره گیری از این فضا برای تبلیغات انتخاباتی هستند.
' بابلی ها ' ، ' ساری شهر من ' ، ' بابلسری ' ، ' آمل شهر هزار سنگر ' ، ' در شهر ما ' و ' نگاه مردم ' و غیره نام هایی است که در آستانه انتخابات شوراها در فضای مجازی مازندران ظهور کرده اند و هر روز بر شمار این گروهها و کانال ها اضافه می شود.
با توجه به بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه در مازندران و همچنین بیشتر بودن درصد باسوادی جمعیت استان نسبت به میانگین کشوری ، فعالیت مجازی برای تبلیغات از جمله تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی در این استان بیش از سایر نقاط کشور است.
بر اساس آمار شرکت مخابرات مازندران ، ضریب نفوذ اینترنت در این استان بیشتر از 80 درصد است .
بررسی های خبرنگاران ایرنا نشان می دهد که در حال حاضر بیشتر روستاهای مازندران هم دارای کانال ویژه با عضویت چند هزار نفری هستند و در هر روستائی نیز محلات مختلف کانال خاص خود را دارند و در زیرمجموعه آن هم گروههای مجازی خانوادگی فعالیت می کنند.
بررسی ها حاکیست که در روزهای اخیر بخش زیادی از مطالب این مجموعه در فضای مجازی به انتشار انتخاباتی شوراها از ثبت نام افراد گرفته تا ارائه برنامه ها و طرح کاستی ها و نقد شورای چهارم اختصاص یافته است .
از هم اکنون این نکته قابل گمانه زنی است که شکست یا پیروزی نامزدها در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در مازندران به میزان نفوذ و قدرت اقناع سازی شهروندان در فضای مجازی بستگی دارد و به همین دلیل فعالیت انتخاباتی در روزهای آینده در این فضا تشدید خواهد شد.
به نظر می رسد با توجه به وضعیت موجود ؛ دست اندرکاران انتخابات باید با مهیا کردن امکانات لازم ، نظارت بیشتری را بر این فضا حاکم کنند تا از تخلفات احتمالی که بعضی از آنها از هم اکنون رخ نموده است ، جلوگیری شود.
در روزهای اخیر یک محقق و پژوهشگر دانشگاهی مازندران در نامه ای به فرماندار ساری خواستار جلوگیری از رواج ' خود دکتر خواندگی ' بعضی از داوطلبان نامزدی شوراهای اسلامی در این شهرستان شد.
علی رمضانی پاچی در این نامه نوشته است که برخی از داوطلبان نامزدی شوراهای اسلامی شهر و روستا در مازندران در حالی با پیشوند ' دکتر ' خود را در فضای مجازی معرفی می کنند که نه تنها مدرک دکترای معتبر ندارند ، حتی دانشجوی دوره دکترا هم نیستند.
وی از فرماندار ساری خواست تا خود دکتر خواندگی این افراد را تخلف انتخاباتی محسوب کرده و با آن با برخورد کند و اجازه ندهد اعتماد عمومی مردم از این ناحیه دچار آسیب شود.
بر اساس آخرین گزارش ستاد انتخابات مازندران تا پایان روز پنجم فروردین بیش از 11 هزار نفر نامزد شوراهای اسلامی شهر و روستا در مازندران شدند که از این تعداد 16 نفر دارای مدرک دکترا هستند.
این در حالیست که بررسی خبرنگاران ایرنا نشان می دهد تنها در شهر ساری بیشتر از این تعداد در فضای مجازی با پیشوند دکتر معرفی شده اند .
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا مازندران در 58 شهر و 2 هزار و 679 روستا برگزار می شود.
هم اکنون هفت هزار و 735 نفر عضو اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستا در مازندران هستند.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
طبق آخرین آمار 2 میلیون و 242 هزار و 220 نفر در مازندران واجد شرایط رای دادن هستند.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654

مازندران انتخابات اسلامی مجازی شوراهای انتخاباتی کانال تبلیغات استان روستا فضای مجازی داوطلبان فعالیت نامزدی بیشتر تبریک معرفی افراد اکنون ایرنا خبرنگاران نوروز ساری بررسی پنجمین اجتماعی شورای نامزدهای روزهای بویژه منتشر خبرنگار شوراها گزارش مختلف شهرهای همچنین دارای اینترنت شهروندان مدیران اختصاص انتشار جلوگیری فرماندار ساری گرفته رسانی برگزار تعداد خواندگی پیشوند دکترا فرماندار اندرکاران مناسبت مانند آورده افرادی نویسی رسانه مکتوب تبدیل دارند برنامه عنوان شرایط احتمالی جمهوری عمومی گروههای اطلاع پایگاههای