مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نمایشهای بخش اجراهای پژوهشی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ روز دوم جشنواره در سالن شهید باغبانی حوزه هنری مازندران اجرا شد.
سه نمایش، «آواهای محلی کردستان » به پژوهش و کارگردانی سیدفریدون احمدی از کردستان، « کوسه بر نشین» پژوهش و کارگردانی رضا فقیهی از تهران، « پرسه» به پژوهش و کارگردانی احمد صفری از کردستان، امروز از ساعت 9:30 دقیقه الی 12:30 در حوزه هنری دقیقه اجرا شد.
*«کوسه برنشین» نمایشی ریشه در عقاید کهن ایران زمین
نمایش کوسه برنشین از جمله نمایشهای بخش اجراهای پژوهشی جشنواره تیرنگ است که ریشه در عقاید کهن بخشی از مردم ایرانزمین دارد، عقایدی که خبر از آمدن بهار و بیرون راندن کوسهای به نام زمستان میدهد.
نمایش پِژوهشی «کوسه برنشین» دومین اجرای در چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ به میزبانی حوزه هنری مازندران بود که در سالن شهید باغبانی این نهاد به روی صحنه رفت.
این نمایش به کارگردانی و نویسندگی رضا فقیهی به یادآوری یکی از آیینهایی میپردازد که در استقبال بهار با سوار کردن کوسهای به نمایندگی از زمستان بر مرکب و بیرون راندن او از روستا انجام میشده است، کوسهای که کلاغی بر یک دست داشته و بادبزنی در دست دیگر و از آمدن گرما گلایه میکرد!
کوسه برنشین، مراسمی آیینی است که ریشه در عقاید ایرانیان در دوران باستان دارد و هنوز هم در بسیاری از روستاهای کوهستانی همدان، اراک، ملایر و روستاهای تابعه اجرا میشود و مردم با گلولههای برف باقیمانده از زمستان او را بدرقه میکنند.
کارگردان در اثر خود سعی کرده است تا به انواع کوسه برنشین و یا کوسه گلینها اشاره داشته باشد که معمولا از سوی چوپانان در کوهپایهها و مناطقی که وابسته به دامپروری بودند، در ماههای پایانی سال و زمان جفتگیری چهارپایان اجرا میشده است و یا میتوان آن را در آیینهای مربوط به تغییر فصل و استقبال از بهار دانست که برکتدهی به گله را مدنظر دارد.
*آواهای محلی کردستان؛ گذری بر لالاییهای فراموششده
دومین روز از جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ با اجرای نمایش پژوهشی « آواهای محلی کردستان» به کارگردانی و نویسندگی سید فریدون احمدی در سالن شهید باغبانی حوزه هنری مازندران آغاز شد.
در این اجرای پژوهشی، کارگردان سعی کرد تا آواهای بومی و اصیل کردستان را به نمایش بگذارد، آواها و آهنگهایی که برای هر مراسم، متفاوت انجام میشود و بیشتر مردم کردستان در زمانهای خاص و براساس مناسبتهای خاص، آنها را میخوانند که گاه با موسیقی و گاه بدون موسیقی در مناطق کردستان از زمان تولد تا مرگ هر انسان اجرا می شود.
سیدفریدون احمدی سعی کرده است تا بخشی از آواهای فولکلور فراموش شده کردستان را احیاء کند و به مخاطبان خود بگوید که لالایی مادر برای کودک از هر موسیقی دیگری تأثیرگذارتر است.
اجرای این نمایش با صحنهای تاریک همراه با صدای رعد و برق آغاز میشود و با صدای گریه نوزادی که کودک با شنیدن لالایی مادر میخندد.
نمایش که به جلوتر میرود بزرگشدن کودک را نشان میدهد، کودکی که بزرگ شده و از نوجوانی به جوانی و سپس پیری رسیده و همواره آوای لالایی با او همراه است.
اجرای پِژوهشی آواهای کردستان ترکیبی از حرکت بازیگر، عروسک و صدای بازیگر است و کارگردان خواسته ذهن بیننده را برای پذیرش واقعیتی که در زندگی هر انسانی نهفته است، آماده سازد و او را به هویت و اصالت خود رهنمون سازد.
* «پِرسَه» نمایشی آئینی از دیار کردستان
نمایش پژوهشی «پِرسَه» به کارگردانی و پژوهشگری احمد صفری به معرفی یکی از رسوم و آیینهای ویژهای در کردستان میپردازد، سنتی که در مراسم سوگ و تدفین انجام میشود.
فردی در نزاع و جنگ علیه باطل کشته میشود و جنازه او به روستای محل تولدش منتقل شده و مراسم کفن و دفن نیز انجام شده است.
پس از مراسم تدفین، از روستاهای اطراف برای ابراز همدردی با خانواده مصیبت دیده به منزل او میروند، رسم بر این بوده که لباس شخص مرحوم را به صورت نمادین بر روی یک کرسی مقابل درب منزل او قرار میدهند، دوستان و خویشاوندان با دیدن لباس و به یاد آوردن خاطرات آن مرحوم، شیون و زاری سر میدهند.
کارگردان این اجرای پژوهشی در بخش پایانی نمایش خود که با خوانش همراه است، ذهن مخاطب را به سمت اصل آیین میبرد، آیینی که مردمان حاضر در مراسم، در کنار همان کرسی مقابل درب منزل فرد مرحوم و در حالیکه کلاه بر سر دارند، با آواهای محلی به عزاداری و سوگ میپردازند.
داستان به اینجا ختم میشود که خانواده و دوستان و خویشاوندان مرحوم که در واقع یک شهید است، پنجشنبه هر هفته بر مزارش حاضر میشوند و در چهارمین جمعه به دیدار خانواده شهید میروند و ریشسفید محل گوسفندی را قربانی میکند و از وابستگان مرحوم میخواهند تا لباس سیاه را از تن درآوردند.
*اجراهای بخش آیینی روز دوم جشنواره در پارک ملل
نمایشهای بخش آیینی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ در روز دوم جشنواره از ساعت 17 الی 21 امروز در بوستان ملل ساری اجرا میشود.
سه نمایش « تعزیه خروج مختار» به کارگردانی کریم مقدسی از قم، « آش باران» نویسنده و کارگردانی سیدمرداد کاوسی حسینی از همدان، «زیارت» نویسنده و کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه و « آق قویون و قره قویون» به نویسندگی محمد یوسفی و کارگردانی حمید حمیدی از آذربایجان شرقی اجرا میشود.
این نمایشها از بخش آثار آیینی(آیینهای عاشورایی مذهبی و بخش خیابانی) است.
به گزارش فارس، چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ حوزه هنری مازندران با همکاری شهرداری ساری 27 الی 30 فروردین امسال در ساری در حال برگزاری است.
انتهای پیام/86018/ع30