مازندشورا: ساری - جشنواره تیرنگ در ساری، رویدادی مملو از رنگ و موسیقی است که بستری برای آشتی مردم با سنت‌ها و آداب‌ورسوم فراهم کرده است.

مازندشورا: خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ساری با برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره ملی تئاتر به خانه تیرنگ تبدیل‌شده و استقبال مردم و هنرمندان از آیین‌های نمایشی پررنگ‌تر شده است.

چهاردهمین دوره جشنواره ملی تئاتر تیرنگ از ۲۷ فروردین‌ماه در ساری آغاز شد و ۱۶ اثر نمایشی از استان‌های مختلف کشور در این رویداد فرهنگی و هنری حضور دارند. مازندران در این دوره از جشنواره با چهار اثر حضور دارد و اثر  پژوهشی «نقش زنان در فولکلور مازندران» در بخش اجراهای پژوهشی  و مجلس «تعزیه دو طفلان مسلم»، در بخش  آئین‌های عاشورایی- مذهبی و  اثر «تندیس‌های شهر من» و «شوره سما» در بخش نمایش‌های خیابانی آثار منتخب استان مازندران هستند.

ارسلان مهدوی نویسنده و کارگردان نمایشی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه برای نخستین بار است که در جشنواره سراسری تئاتر تیرنگ شرکت می‌کنم، اظهار داشت: من با آشنایی کامل از تیرنگ و با آگاهی از اعتبار این جشنواره در تیرنگ شرکت کردم.

وقتی ساری خانه تیرنگ است، از مسئولان برای همکاری با حوزه هنری و اطلاع‌رسانی انتظار بیشتری می‌رود

وی شیوه اطلاع‌رسانی جشنواره را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: چند مصاحبه رادیویی مسئولان جشنواره، شیوه صحیح و کافی برای یک رویداد کمیاب کشوری نیست و وقتی ساری خانه تیرنگ است، از مسئولان برای همکاری با حوزه هنری و اطلاع‌رسانی انتظار بیشتری می‌رود.

مهدوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آشتی مردم پایتخت و چند شهر بزرگ کشور تصریح کرد: تلویزیون برای ترغیب مردم به تماشای تئاتر کمک نکرده است که این امر موجب بی‌اطلاعی مردم از اجراها و درنتیجه کمرنگ شدن تئاتر و نمایش در میان سایر هنرها می‌شود.

سعید شفیعیان کارگردان نمایش تندیس‌های شهر که چهارمین تجربه خود را در تیرنگ پشت سر می‌گذارد، به خبرنگار مهر می‌گوید: آیین‌ها فرهنگ جامعه را نشان می‌دهند و فرهنگ برای هر جامعه بیانگر هویت آن جامعه است.

شفیعیان بابیان اینکه آیین‌ها مملو از رنگ و موسیقی هستند، افزود: تیرنگ بهترین بستر برای آشتی مردم باسنت ها و آداب‌ورسوم است و نمایش می‌تواند با هزینه‌ای اندک، پیامی بزرگ و پرمحتوا به مخاطب برساند و ازاین‌جهت نیز ارزشمند است.

وی بابیان اینکه ما در برابر فرزندانمان مسئول هستیم، ادامه داد: آیین‌ها سینه‌به‌سینه از پدران به فرزندان رسیده و ما باید از فرهنگ و تمدنمان به این شیوه نگهداری و برای ترویج آن تلاش کنیم که تیرنگ این بستر را فراهم کرده است.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: امروز نمایش در کشور ما به سمت غربی شدن رفته است درصورتی‌که آیین در نمایش‌های غربی ارزش زیادی دارد.

تیرنگ یک رویداد بزرگ هنری در عرصه آیین‌ها است و باید به شکل ویژه به آن توجه شود

مصعب رئیسی کارگردان نمایش«مجلس تعزیه دو طفلان مسلم» اولین حضورش در جشنواره سراسری تئاتر تیرنگ را مثبت ارزیابی کرد و در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: تیرنگ یک رویداد بزرگ هنری در عرصه آیین‌ها است و باید به شکل ویژه به آن توجه شود.

رئیسی هنر نمایش را یک هنوز کم‌هزینه با تأثیرگذاری گسترده دانست و افزود: اغلب نمایش‌ها بدون کمک مالی و با هزینه گروه نمایش تأمین می‌شود اما بازخورد آن‌ها در میان مردم بسیار وسیع است.

وی با اشاره به نقش نهادهای دولتی در فرهنگ‌سازی جامعه، بیان داشت: گروه‌های نمایشی از همکاری مسئولان بی‌بهره هستند و حتی برای نصب یک بنر با مشکل مواجه می‌شوند.

رئیسی در خصوص نسخ تعزیه نیز گفت: در مازندران نسخ اصلی به‌ندرت یافت می‌شود و معمولا از نسخه‌های ترکیبی با محوریت نسخه رضوانی استفاده می‌شود. این نمایش از شهر نور در جشنواره سراسری تئاتر تیرنگ اجرا شد.

احمد صفری کارگردان نمایش آواهای محلی از کردستان بابیان اینکه نخستین بار است در جشنواره تیرنگ شرکت کردم، افزود: تعدادی از اجراهای جشنواره را دیدم و همه آن‌ها قوی بودند، معلوم می‌شود که نویسندگان و کارگردانان بخش خیابانی و تئاتر صحنه‌ای در حوزه پژوهش خیلی خوب کارکردند و هرکدام حرفهای زیادی برای گفتن داشتند.

وی درباره نمایش خود اظهار داشت: «پِرسَه» یک آئین محلی است که قبل از اسلام بوده و بیشتر در لیلاخ سنقر همچنان رواج داشته و قدمتی بیش از ۲ هزارساله دارد و باید حفظ شود، این آئین در برخی مناطق در روزهای عاشورا و تاسوعا بر مزار امامزادگان، شهدا و جوانان برگزار می‌شود و هدف من نیز احیای این سنت و شناساندن آن به نسل امروز بوده است.

کارگردان آواهای محلی کردستان که سومین بار است در جشنواره تیرنگ شرکت کرده است، می‌گوید: این نمایش بر اساس آواها و گویش‌های محلی بوده است؛ آواهایی که برای هر فرد از زمان تولد تا مرگ به شکل‌های مختلف است و همواره همراه او در زندگی است؛ در کودکی، نوجوانی، جوانی، میان‌سالی و پیری، در فصل کار و تلاش و در فصل شکار و اعیاد، در زمان ازدواج و در مولودی‌خوانی، هرکدام آوازهای مخصوص به خوددارند.

سید فریدون احمدی اظهار داشت: جشنواره تیرنگ را خوب دیده‌ام و مسافت زیادی را از کردستان آمدیم و این خستگی به شرکت در جشنواره می‌ارزد.

وی افزود: داوری‌ها خوب بوده و مشکلی ندیدم، در دو دوره گذشته نیز به هیچ داوری معترض نبودم و از دست‌اندرکاران این جشنواره نیز قدردانی می‌کنم که فرصتی را برای هنرمندان تئاتر آئینی فراهم کردند.

جشنواره تیرنگ ۳۰ فروردین ماه به کار خود پایان می دهد.

تیرنگ جشنواره نمایش تئاتر آیین‌ها نمایشی کارگردان افزود بابیان مسئولان اینکه جامعه رویداد مازندران اظهار همکاری اطلاع‌رسانی کردستان زیادی سراسری خبرنگار فرهنگ رئیسی تعزیه شفیعیان اشاره هرکدام می‌گوید آواهای فراهم امروز آن‌ها می‌کنم طفلان تندیس‌های اجراهای مختلف چهاردهمین هنرمندان نمایش‌های خیابانی بیشتری ارزیابی انتظار نخستین مهدوی گفتگو سخنانش