آسیب زیادی در حوزه آموزش ابتدایی وجود دارد/اجرای تنها 40 درصد برنامه‌های درسی

مازندشورا: مشاور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کشف و استعدادیابی دانش‌آموزان از دیگر محورهای توجه یونسکو بود، گفت: با آسیب زیادی در حوزه ابتدایی مواجه هستیم که در سال‌های اخیر در مسیر بهبود در حرکت هستیم.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، حسین شعبانی عصر امروز در نخستین همایش استانی تدریس خرد در کانون امام خمینی(ره) این شهرستان اظهار کرد: تغییر نگرش‌ها، توجه به فوق‌العاده‌های معلمان ابتدایی، ارتقای پوشش تحصیلی بخش ابتدایی در کشور که بیش از 98 درصد نرخ پوشش را شامل می‌شود، همچنین پوشش تحصیلی که در دوره پیش دبستانی از 30 درصد به 65 درصد رسید و آموزش والدین ابتدایی از اقدامات خوب انجام شده است.

 وی افزود: در سال گذشته برای افزایش کیفیت آموزش مدارس، 3 هزار ناظر آموزشی در وزارت آموزش و پرورش ثبت‌نام شدند.

مشاور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مازندران در حوزه ابتدایی وضعیت خوبی دارد، تصریح کرد: معلمان ابتدایی  دلسوزترین، صادق‌ترین و سالم‌ترین معلمان در مقاطع مختلف هستند که بار اصلی آموزش و پرورش را به دوش دارند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: برگزاری همایش تدریس خرد که برای نخستین‌بار در کشور برگزار شد حرکت ارزشمندی است که در حوزه توانمندسازی معلمان تأثیرگذار است.

شعبانی یادآور شد: کیفیت زندگی بشر در هر جامعه بستگی به کیفیت آموزش و پرورش آن جامعه و کیفیت آموزش و پرورش هر جامعه به معلمان آن بستگی دارد لذا اگر معلمان جامعه شایستگی لازم را داشته باشند جامعه سالم‌تری دارند و ریشه ناهنجاری هر جامعه نیز به مدرسه برمی‌گردد که معلمان به وظیفه خود به نحو شایسته عمل نکردند.

وی با اشاره به اینکه آموزش منشا ایجاد همه فضایل انسانی است ادامه داد: چهار محوری که یونسکو برای آموزش و پرورش در نظر گرفته آموزش برای زیستن است تا دانش‌آموز قدر و منزلت خود را بداند، معضل بزرگ آموزش، حافظه‌مداری است زیرا دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی مهارت و توانمندی لازم را ندارند لذا آموزش برای زیستن نخستین وظیفه آموزش و پرورش است.  

 مشاور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کشف و استعدادیابی دانش‌آموزان از دیگر محورهای توجه یونسکو بود افزود: با آسیب زیادی در حوزه ابتدایی مواجه هستیم که در سال‌های اخیر در مسیر بهبود در حرکت هستیم.

این مسؤول یادآور شد: از دیگر محورهای توجه یونسکو، آموزش برای دیگران زیستن، آموختن مهارت‌ها و آموختن برای دانستن است.

شعبانی تصریح کرد: اساسی‌ترین عنصر در نظام آموزشی سه عنصر معلم، برنامه درسی و دانش‌آموز است و کار معلم اجرا برنامه درسی است که تنها در کشور ما 40 درصد برنامه‌های درسی اجرا می‌شود.

وی افزود: براساس تجربه اشکال کار سیستم آموزش در محتوی نبوده بلکه در تدریس و انتقال مطالب است، بعضی‌ها تخصص تدریس در آموزش ابتدایی ندارند و تا زمانی که این نگاه تغییر نکند مشکل حل نمی‌شود.

مشاور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تحول بنیادین در آموزش و پرورش به تغییر تابلو نیست بلکه باید در معلمان به‌ویژه در حوزه ابتدایی تحول ایجاد شود، یکی از ریز نظام سند تحول زیر نظام برنامه درسی است که به نقش مهم در تولید محتوی و اینکه محتوی را بومی و متناسب‌سازی کنند اشاره دارد.

انتهای پیام/86040/ع30

آموزش ابتدایی پرورش معلمان جامعه وزارت تدریس کیفیت اینکه اشاره معاون افزود یونسکو زیستن برنامه محتوی شعبانی تغییر مشاور ایجاد دانش‌آموز محورهای آموختن هستیم وظیفه ندارند دانش‌آموزان یادآور برنامه‌های تحصیلی شهرستان همایش آموزشی زیادی نخستین مسؤول دارند تصریح بستگی