خوشه چینی کسب آراء در شبکه های اجتماعی

مازندشورا: ساری - ایرنا - گرفتن تائیدیه صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاهای مازندران این روزها به فرصتی برای مانور و تبلیغاتشان در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است .

مازندشورا: هر چند تاییدیه صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای شهرها و روستاها توسط فرمانداری ها به عنوان مراجع ذیربط و قانونی به صورت رسمی اعلام نشده است اما گاهی با اتکا به حدس و گمان و شنیده ها از گرفتن تاییدصلاحیت این موج پیش از انتخابات ایجاد می شود .
طبق قانون مراکز چهارگانه ( ثبت احوال، اطلاعات، دادگستری و نیروی انتظامی) باید تا 17 فروردین ماه پاسخ استعلام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را به هیات های اجرایی اعلام کنند که با ابلاغ نتایج استعلام داوطلبان به هیات های اجرایی، بررسی صلاحیت ها در این هیات شروع و به مدت یک هفته ادامه خواهد یافت.
با اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات های اجرایی ، پرونده این افراد برای بررسی به هیات های نظارت ارسال می شود که زمان بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از 25 تا 31 فروردین ماه است.
هیات های اجرائی نیز 24 ساعت پس از اخذ پرونده داوطلبان از هیات نظارت ، باید نتیجه تائید یا رد صلاحیت داوطلبان را به آنها اعلام کند.
باز بودن میدان برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی در مازندران ، استانی که ضریب نفوذ بالای تلفن همراه را دارد سبب شده است تا فرصت استفاده از این فضا تا زمان آغاز تبلیغات رسمی برای این دسته از نامزدها فراهم شود .
طبق آمار مازندران با ضریب نفوذ 93 درصدی ، رتبه دوم کاربری تلفن همراه را در کشور پس از استان تهران دارد .
همچنین این استان طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری از لحاظ آمار جمعیتی رتبه اول را در تعداد کاربران اینترنت دارد به طوری که از جمعیت حدود سه و 300 هزار میلیون نفری مازندران 73 درصد کاربر اینترنت هستند.
** پررنگ شدن تبلیغات در شبکه های مجازی
با نگاهی به انتخابات دوره های گذشته در برهه زمانی که تبلیغات رسمی آغاز نشده بود نقش پررنگ دور همی ها در انجام تبلیغات مشهودتر و روشن تر از هر زمان دیگر بود و نامزدها یا حتی داوطلبان نامزدی تلاش می کردند تا از این فضا برای معرفی خود استفاده کنند .
در برهه زمانی کنونی و با گسترش شبکه های مجازی برای به دست آوردن جلب آرای بیشتر ، تلاش نامزدهای انتخاباتی از اجاره اماکن مناسب شهری که دارای بیشترین میزان تردد باشند به خرید یا اجاره شبکه های اجتماعی پرمخاطب تغییر کرده است .
بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد در حال حاضر تمامی کانال های تلگرامی در استان مازندران که خاطب قابل توجهی دارند در حال معرفی و یا تبلیغ غیرمستقیم نامزدهای شورای شهر هستند و نامزدها برای در اختیار گرفتن کانال های پرمخاطب با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند .
در این میان 6 نامزد انتخابات داوطلبان ریاست جمهوری نیز هر یک با گشودن پنجره ای در کانال های تلگرامی به دنبال بیان نقطه نظرات و کارنامه کاری خود به مردم هستند .
براساس اعلام هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مازندران صلاحیت یک هزار و 451 داوطلب شوراها در این استان رد شد.
هم اکنون 16 هزار و 267 داوطلب همچنان برای ادامه رقابت های انتخابات شوراها در گردونه رقابت حضور دارند.
همچنین براساس اعلام این هیات ، رد صلاحیت شدگان از سوم اردیبهشت ماه به مدت 3 روز ( تا ششم) مهلت دارند تا اعتراض خود را به هیات های نظارت شهرستان و استان اعلام کنند و پس از بررسی اعتراض داوطلبان در هیات های نظارت شهرستان و استان از هفتم تا 16 اردیبهشت ماه انجام و نتایج نیز از طریق هیات های اجرایی به داوطلبان اعلام می شود.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود و در مازندران مردم برای انتخاب 7 هزار و 735 عضو شورای شهر و روستا پای صندوق اخذ رای می روند.
مازندران 2 میلیون و 242 هزار نفر واجد شرایط اخذ رای دارد.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : حسن فلاحتی
2096/1654

انتخابات داوطلبان اعلام صلاحیت مازندران بررسی استان نظارت روستا تبلیغات اجرایی شوراهای اسلامی دارند کانال مجازی نامزدها رقابت نامزدهای اردیبهشت شورای شورای شهر رد صلاحیت تلگرامی خبرنگار پرمخاطب شهرستان شوراها اجاره براساس اعتراض داوطلب همراه ادامه پرونده نتایج استعلام گرفتن فروردین انتخاباتی اجتماعی پررنگ زمانی میلیون اینترنت استفاده همچنین معرفی